Een nieuw jaar betekent zoals altijd, een nieuwe Assassin’s Creed. Waar Arno vorig jaar Parijs moest bevrijden tijdens de bugvolle Franse Revolutie, dienen dit jaar niet één, maar twee Assassin’s het Victoriaanse Londen ten tijde van de Industriële Revolutie te bevrijden van de machtige Tempelier Crawford Starrick. Weet Ubisoft met dit deel de franchise weer het goede pad op te krijgen?
Om eerlijk te zijn, Unity viel tegen. Zelfs voor mij als groot Assassin’s Creed fan was het haast onmogelijk om maar één minuut de game te spelen zonder een normaal personage tegen te komen die niet tegen een muur aanliep of rondvloog als Superman. Ubisoft kreeg destijds flink op hun donder en heeft daardoor dit jaar kunnen bewijzen dat ze wel degelijk een goede game kunnen afleveren op de nieuwe generatie consoles. Vanaf de eerste minuut toonde Syndicate een flink verbeterde wereld die vloeiender in elkaar zit. De AnvilNext 2.0 engine waarop de franchise draait heeft een upgrade gekregen waardoor de game net iets mooier oogt dan Unity. Animaties zijn verbeterd en verlopen soepeler dan ooit, de schaduw van Jacob en Evie zijn scherp zichtbaar tijdens het beklimmen van gebouwen en de dialogen en ondertiteling lopen eindelijk synchroon.
Van lotje getikt
Maar kent de game dan helemaal geen bugs meer? Helaas, zo nu en dan kwam ik tijdens het spelen van de game wat bugs tegen. Echter zijn deze bugs niet zo groot als in Unity en ik ergerde me er dus niet zo aan. Toch blijft het vreemd om een keurige Britse gentlemen tegen een muur zien aan te lopen alsof hij van lotje getikt is. Een spastische rope launcher en het inladen van texture frames tonen toch weer aan dat de game niet geheel bugloos is. Aan de andere kant, welke game van de afgelopen jaren is nou geheel bugloos? Dat zijn er maar weinig. Syndicate is een goed afgewerkte game die grafisch flink is verbeterd en bijna niet over geklaagd kan worden.
Tjoek Tjoek bam
Niet alleen grafisch, maar ook op gameplay gebied is de game flink verbeterd. De game kent een geheel nieuw vechtsysteem dat goed is uitgewerkt. Zo zijn er verschillende soorten combo’s uit te voeren, waardoor flinke klappen achter elkaar worden uitgedeeld aan vijanden. Vijanden zijn vaker in verdediging, maar wanneer zij toeslaan worden quick-time events weergegeven, waardoor kogels en klappen op tijd ontwijkt kunnen worden. Gevechten vinden tegenwoordig niet alleen op stilstaande locaties plaats, maar bewegen zich letterlijk voort. Wanneer je door wachters wordt achtervolgt en denkt met een koets te kunnen vluchten, heb je het mooi mis. Een kale knakker of rood geklede vijand kan elk moment op het dak van de koets staan om jou een kopje kleiner te maken. Niet alleen op koetsen, ook op treinen vinden tijdens een aantal missies gevechten plaats.
Een arsenaal waar je u tegen zegt
De Industriële Revolutie laat zien dat de franchise wel degelijk weet te vernieuwen, zo ook qua wapens. Waar je in de voorgaande delen vaak de hidden blade gebruikte als hoofdwapen, beschikken dit keer zowel Jacob als Evie over een rope launcher, waarmee je van gebouw naar gebouw beweegt. Deze moderne gadget zorgt ervoor dat je locaties sneller dan ooit te voren kunt bereiken. Met de boksbeugel deel je rake klappen uit aan vijanden en wanneer Evie met een kukri mes rondsluipt, kan het leven van een vijand geruisloos ten einde komen. Naast de bekende rookbommen worden ditmaal elektrische bommen geïntroduceerd waarmee je vijanden tijdelijk elektrocuteert en sneller kan uitschakelen.
”De Industriële Revolutie laat zien dat de franchise wel degelijk weet te vernieuwen”
De verbeterboom
Naast het nieuwe vechtsysteem en moderne wapens, heeft Ubisoft ook skill trees toegevoegd. Waar Jacob graag vijanden actievol in elkaar hakt, gaat Evie als een echte Assassin stealthy te werk. De skill tree zorgt ervoor dat de twee constant beter worden in hun vaardigheden. Zo verdien je na het afronden van een (zij)missie een skillpoint waarmee je je vaardigheden kunt verbeteren. In totaal zijn er drie verschillende “bomen”: de gevechtstree, stealthtree en het zogenaamde ecosysteem. Zowel Jacob als Evie kunnen gebruik maken van alle drie de skill trees. Een actievolle Evie en een Jacob die sluipend zijn doelwitten raakt? Dit is inderdaad mogelijk wanneer je je skillpoints uitgeeft aan de specifieke trees.
Wat een bende
Naast de negen sequences aan hoofdverhaal bevat de game ook vele zijmissies waarin je de zeven wijken van Londen dient te bevrijden van the Blighters. Dit is een bende onder leiding van Crawford Starrick, de man die de hele stad in zijn macht heeft en een grote rol speelt binnen het hoofdverhaal. Als Jacob of Evie dien je door middel van zijmissies stap voor stap een wijk te overwinnen. Dit doe je door een groep Tempeliers te verslaan of kinderen uit fabrieken te bevrijden. Jacob beschikt over een eigen bende genaamd the Rooks, die als hulp in te roepen zijn tijdens zijmissies. Nadat je alle zijmissies in een wijk hebt voltooid, komt er een slotmissie waarin Jacob met zijn Rooks een bendeoorlog aangaat met de leider van deze wijk. De mogelijkheid om telkens nieuwe bendeleden voor je Rooks gang te rekruteren gaf mij weer het gevoel van Assassin’s Creed: Brotherhood, waarin Ezio ook teamleden kon rekruteren om in opstand te komen. De zijmissies in Syndicate zijn wel leuk, maar worden op den duur wat repetitief. Als elke wijk een zijmissie heeft waarin kinderen uit een fabriek moeten worden bevrijdt, betekent dit dat deze zijmissie veertien keer voltooid kan worden in de hele game. Gelukkig is er een breed aanbod aan zijmissies waardoor je zelf voor afwisseling kunt kiezen, maar inderdaad, kinderen bevrijden uit fabrieken komt wel veertien keer in de game voor.
De grafische ‘Ding dong dong’ klok
De sfeer zit er ook goed in, naast de koetsen en stoomtreinen zijn het de locaties die vooral de sfeer aandoen. De zeven wijken van Londen hebben ieder zijn eigen stijl. Het koninklijke Westminster waar het parlement zich bevindt met de schitterende Big Ben die in detail is uitgewerkt, het arme Devil’s Acre waar ziektes heersen en je geen moment veilig bent en de drukke vervuilde rivier de Theems, waar alle schepen zich bevinden voor de handel. Syndicate weet een levendige wereld neer te zetten waarin je je geen enkel moment in verveelt. Daarnaast maken de (dit keer goed werkende) NPC’s en de heerlijke Britse achtergrondmuziek uit die tijd, de sfeer compleet.
Conclusie
90
Met Assassin’s Creed Syndicate heeft Ubisoft de franchise weer op het goede pad gekregen. De grote bugs van afgelopen jaar zijn verholpen, maar zo nu en dan verschijnen opvallende bugs in beeld die wellicht voor de release opgelost konden worden. Grafisch is de game een kleine stap vooruitgegaan, maar de geüpgradede AnvilNext 2.0 engine zorgt ervoor dat locaties als de Big Ben, grafisch schitterend ogen. Een nieuw vechtsysteem, modernere gadgets en een skill tree zorgen ervoor dat gevechten beter zijn dan ooit te voren. Het voortzetten van gevechten op zowel koetsen als treinen maakt van het Victoriaanse Londen een heerlijke grafische digitale speeltuin. Nu we bijna in het derde jaar van de nieuwe generatie consoles zitten en Ubisoft met Syndicate een goede game heeft weten af te leveren, kan ik met een gerust hart zeggen dat de volgende Assassin’s Creed game alleen nog maar beter kan worden!
Pluspunten
+ Grafisch flink verbeterd
+ Ondertiteling loopt na jaren eindelijk synchroon
+ Vernieuwd vechtsysteem
+ Koets- en treingevechten
+ Rope launcher
+ Skill tree
+ Jacob heeft zijn eigen bende
+ De zeven wijken van Londen bieden een mooie sfeer
Minpunten
– Toch die paar kleine bugs
– Sommige zijmissies worden op den duur repetitief
Reacties