Borderlands was één van de opvallende nieuwe IP’s van de afgelopen jaren die echt wat nieuws met het RPG genre wist te doen. Het belachelijke aantal wapens en de co-op waren een van de sterke punten in de game. Het slechte verhaal maakte deze ervaring helaas wat minder, maar wat als daar nou ook wat aan was gedaan? Was het spel dan echt de topper waar iedereen op zat te wachten?
Wanneer je de game opstart, krijgt de speler vrijwel direct met de nieuwe bad-guy te maken. Na een trein ongeluk kom je uiteindelijk in de Windshear Wastes terecht. Een plek vol met andere dode vault hunters en kapotte Clap Traps. Daarna mag je eindelijk je eigen vault hunter aanmaken. Je krijgt de keuze uit vier (vijf met de Mechromancer meegerekend) hoofdpersonages en vervolgt je weg naar de mysterieuze vault. Niet veel later krijg je als speler te maken met Handsome Jack. Hij maakt wat grappen en je merkt gelijk dat hij volledig thuishoort in het gekke wereldje van Borderlands. Ondanks dat de speler hem juist moet haten omdat hij zoveel mensen heeft vermoord, weet Gearbox hem op een fantastische manier een geliefd personage te maken. Als een soort van hoofdpersonage uit een andere game wordt Jack aan de speler gepresenteerd en dit is dan ook gelijk hetgeen dat hem als bad-guy zo sterk maakt. Dit betekent echter niet dat Borderlands 2 net als zijn voorganger totaal geen verhaal heeft. Langzamerhand bouw je als speler zijnde toch geleidelijk meer haat tegen Jack op. Je merkt alle slechte kanten van Jack door middel van het vermakelijke hoofdverhaal en de vele side-quests die de game telt. Zo leer je al in één van de eerst missies hoe meedogenloos hij is tegen de mensen die zich tegen hem keren. Dit maakt het alleen maar interessanter om alles in de game te verkennen.
De gekste side-quests
De verscheidene side-quests zijn tevens het tweede punt dat Borderlands 2 zo goed maakt. De vele referenties naar bestaande games, films en zelf tv series zijn ontelbaar. Van een TMNT quest tot aan een Pinokkio quest. In Borderlands 2 heb je het allemaal. Ook weten ze bij heel veel personages hun eigen soort stijl missies te geven. Bij de een moet je voornamelijk onderzoek doen naar de dieren in Borderlands en bij de ander moet je een speurtocht houden voor een paar dollar of een prut wapen. De meeste missies hebben ook nog de belachelijkste situaties, waardoor je op zijn minst wel een glimlach op je gezicht krijgt. Denk bijvoorbeeld aan een robot arm als lokaas gebruiken voor een reusachtig wezen, of het gebruik van laxeermiddel op een dynamietstaaf. Als dat nog niet alles was, zijn sommige beloningen ook om uit te brullen. Denk hierbij aan een gigantisch irritant wapen waarmee je als een soort Rambo in slow motion gaat rennen of een vervelend geweer dat gaat zeuren over de problemen van derde wereldlanden elke keer dat je het herlaadt.
Gaziljoen wapens
Dan eindelijk één van de belangrijkste punten van Borderlands (dat tevens al eerder werd genoemd), wapens. Net zoals in het eerste deel zitten er weer belachelijk veel wapens in Borderlands 2. Als speler van het origineel viel mij al gelijk op dat de wapens veel hogere cijfers krijgen. Waar je eerst al gigantisch blij was met een wapen dat tweeduizend punten schade aanrichtte op je vijand, kun je nu gemakkelijk meer dan honderdduizend punten schade aanrichten wanneer je op het hoogste niveau bent. Dit is echter niet zo’n groot punt, maar een echt minpunt is dat er vrijwel geen wapens uit het origineel zitten in het vervolg. Waar je bijvoorbeeld eerst aardig wat rocket launchers had die verschillende raketten afwierp uit één centrale, moet je nu heel erg je best doen om de enige in het spel te kunnen bemachtigen. Ondanks dat er een heleboel andere wapensoorten voor in de plaats zijn gekomen, is dit in mijn opzicht een zwaar minpunt. Tel daar dan nog eens bij op hoeveel keren je wel niet dezelfde aanvalsgeweren krijgt van het in-game bedrijf Torque en het aantal unieke legendarische wapens dat er in werkelijkheid zijn en dan zie je toch in dat het een gigantisch minpunt is waarvan ze juist vanaf het begin beloofden het goed te maken. Sterker nog, ik heb een paar keer meegemaakt dat ik precies dezelfde wapens kreeg voorgeschoteld. Gelukkig zijn er dan nog wat zeldzame (paars gekleurde) wapens en zijn sommige van deze veel voorkomende wapens toch per stuk een beetje verschillend. Ook kom je deze veel voorkomende wapens vooral in het begin van de game tegen, omdat je dan nog meer op de slechtere wapens moet afgaan wegens je gebrek aan goede skills op dat level.
Is de game co-op waardig?
Natuurlijk rest er dan nog de vraag of zo’n spel die zulke verbeteringen aan het verhaal brengt ook wel leuk is om in co-op te spelen. Het feit is dat, hoeveel tijd ze ook aan het verhaal proberen te besteden, Borderlands 2 net zoals zijn voorganger het vooral moet hebben van zijn co-op. De goed verstopte “easter eggs” en de vele grappen die de personages door je avontuur heen maken, worden tijdens het spelen met je vrienden pas echt duidelijk. Het episch neuriën van Salvador, de Gunzerker, of de bizarre momenten en dialogen die het personage Tiny Tina presenteert, zijn vrijwel alleen in co-op zo goed mee te maken. Daarbij krijg je, wanneer je samen met vrienden speelt, ook nog eens sterkere vijanden en meer kans op een zeldzaam wapen of ander voorwerp. Ook zijn er enkele vijanden waarvoor je (indien je het eerlijk speelt) echt je vrienden nodig hebt, aangezien deze vijanden expres sterker zijn gemaakt door Gearbox zodat je ze niet al te makkelijk verslagen hebt. Echter brengt dit ook een paar minpunten met zich mee, zo kun je in je eentje misschien weinig tot geen problemen hebben, maar in een spel met drie partners opeens veel minder schade aan je vijanden aanbrengen. Dit kan echter gezien worden als zowel een min- als een pluspunt, aangezien je in een spel met vier spelers van het maximum level dan toch eindelijk weer een beetje uitdaging krijgt.
En… deel één?
Als lezer die de game nog niet of weinig heeft gespeeld, vraag je je nu misschien af welk verband er dan tussen de twee delen te trekken valt. Dit is heel simpel, namelijk alles. Elke hoofdpersonage van de werkelijke game tot aan de DLC toe is er weer in verwerkt. Gearbox heeft goed naar de kritiek van fans geluisterd en heeft de personages onderling ook goed met elkaar weten te verbinden. Zo is Moxxi de ex vrouw van Marcus, (de wapenhandelaar) Mordecai (de hoofdpersonage uit het origineel) en Handsome Jack (de eerder genoemde vijand). Scooter is de neef van de nieuw geïntroduceerde personage: Ellie, die wonderlijk maar waar tevens de dochter van Moxxi is. Zelfs Angel, (een zeer onbekend personage), Handsome Jack en de vault hunters hebben een link met elkaar.
Conclusie
95
Is Borderlands 2 dan een co-op game? Dat is moeilijk te zeggen, aangezien het toch meer met je speelstijl te maken heeft. Ben je een laag level en heb je problemen met je vijanden als je alleen speelt? Dan zou ik je afraden om online te spelen, omdat de vijanden dan alleen maar moeilijker voor je worden. Ben je echter een aardig hoog of gemiddeld personage, dan kan ik je alleen maar aanraden om het online te spelen. Als ik uiteindelijk dan toch een antwoord moet geven, dan zou ik zonder twijfel voor ja gaan. Online is namelijk waar de game voornamelijk in uitblinkt en voor mij is Borderlands 2 misschien wel DE co-op game van 2012!
Pluspunten
+ Meer focus op het verhaal
+ Veel vermakelijke side-quests
+ Uiterst veel wapens
+ Links tussen deel één en de personages
+ Zeer vermakelijke co-op
+ Handsome Jack is een sterke keuze als bad-guy!
Minpunten
– … maar uiteindelijk toch niet genoeg voor een singleplayer game
– … maar toch een gevoel van gemis
– Een gevoel van gemis in zowel de Multiplayer als in de singleplayer
Reacties