Bijna acht maanden na de release van Catherine in Amerika, brengt Deep Silver de game toch nog in Europa uit. Een game gemaakt door Atlus die ook wel bekend is van de Persona reeks. Catherine is een typische Japanse game die het vooral moet hebben van zijn aparte verhaallijn met tussendoor een puzzeltje. Is dit dan nog wel een game, of meer een animatie film waar je soms de hoofdpersoon van mag besturen?
Catherine speelt zich op twee tijden van de dag af. ’s Avonds in de bar, waar je samen met je vrienden een paar drankjes naar binnen werkt en ’s Nachts in een droomwereld waar verschillende schapen moeten vechten voor hun leven. Tijdens deze dromen moet je verschillende puzzels oplossen in de vorm van verschillende soorten blokken trekken en duwen. Deze blokken variëren van de standaard blokken tot en met bewegende blokken. Zo heb je bijvoorbeeld blokken die net iets zwaarder zijn dan de standaard blokken en doe je daar iets langer over om ze te bewegen. Ook heb je blokken waar je op kunt uitglijden en zelfs aan het einde van het spel een blok die de mogelijkheid heeft om in één van deze blokken te veranderen wanneer je er overheen loopt. Uiteindelijk moet je bij de finish zien te komen en onderweg zo veel mogelijk punten weten te verzamelen. Dit doe je door zo snel mogelijk naar boven te gaan, want bij elke stap wordt een metertje gestart die als die afloopt jou extra punten geeft.
https://www.youtube.com/watch?v=KXzOGUcAKDI
Ook heb je verschillende hoopjes geld verspreid liggen die je kunt oppakken. Dit zorgt voor een grote uitdaging, want naast dat je nu zo snel mogelijk naar boven wilt klimmen zal je al snel doorhebben dat je liever nog eventjes die extra secondes besteed aan dat hoopje geld op te pakken dan dat je zonder ze op te pakken naar boven klimt. Helaas is er een kleine maar zeer eenvoudige glitch in het spel die de combo die je verdiend door zo snel mogelijk naar boven te klimmen uit te laten stellen. Het enige wat je hoeft te doen is wanneer je op normal of casual speelt eenmaal op de terug knop te drukken en je gaat naar je vorige zet die je maakte met je metertje weer helemaal vol.
Naast hoopjes geld en verschillende blokken heb je ook nog verschillende voorwerpen en vijanden, die in de vorm van schapen, je dwars proberen te zitten. De voorwerpen die je kunt oppakken zijn eenvoudige voorwerpen zoals bijvoorbeeld een blok die je voor je kan plaatsen. Gelukkig zijn er ook wat meer nuttige voorwerpen zoals degene die alle vijanden in de buurt vermoord of alle blokken normaal maakt. Dit is soms wel nodig, aangezien je vijanden steeds vervelender worden. Eerst pakken ze alleen nog maar het geld in het level op, maar later komen ze doelbewust achter je aan om je vervolgens letterlijk in stukjes te hakken. Zo heb je bijvoorbeeld een erg roodharige schaap met een gigantische zeis. Dit schaap kan ook nog eens over twee blokken heen springen zodat hij nog makkelijker bij je kan komen om je vervolgens het leven zuur te maken.
Wanneer je, je eenmaal door een paar levels heen weet te klimmen kom je uit bij de eindbaas van die nacht. Elke nacht heeft er wel één en ze hebben bijna altijd met het verhaal te maken. Dit maakt het nog interessanter om te kijken wie je volgende vijand wordt en wat zijn speciale krachten zijn. Elke baas heeft namelijk een kracht waarmee hij in enkele seconden je leven in een hel kan veranderen. Zo kunnen sommige bazen opeens verschillende blokken van soort doen laten veranderen en sommigen kunnen zelfs hele rijen weghalen. Gelukkig is dit op normal of casual nog niet zo erg, aangezien je net zoals bij de glitch om je combo te verhogen gewoon je beurt overnieuw kan doen. Zo kan je ervoor zorgen dat je vijand net iets langer moet wachten totdat hij zijn kracht kan gebruiken. Jammer genoeg kan je alleen niet je beurt overnieuw doen bij hard en is het soms zeer frustrerend als hij om de paar seconden alweer de blokken voor je neus veranderd zodat je nog langer bezig bent. Wanneer je uiteindelijk de top toch weet te bereiken krijg je een tussenstukje te zien waar Vincent wonderbaarlijk genoeg nooit begrijpt dat wanneer je de deur open doet, de eindbaas van die nacht verdwijnt.
Nadat je de eindbaas hebt verslagen is het helaas voor Vincent echter nog niet afgelopen. Hij ontwaakt dan uit zijn slaap en beland vervolgens in de tweede hel die je in de game tegenkomt. Vincent komt er namelijk achter dat hij vreemd gaat met een meisje genaamd Catherine. Deze naam is één letter anders dan de naam van zijn vriendin Katherine waar hij al zo’n zes jaar mee samen is. Vincent weet nooit meer dan een paar fragmenten te herinneren van de nachten die hij doorbrengt met dit droommeisje. Het is namelijk echt de vrouw van zijn dromen. Het is een jong, blond en knap meisje die net zoals Vincent niet graag trouwt. Echter laat Catherine hem niet gaan en krijgt Vincent maar niet de kans om te vertellen dat hij eigenlijk al met Katherine omgaat. Tot overmaat van ramp bedreigt Catherine ook nog eens Vincent te vermoorden als hij ooit vreemd gaat. Vincent is dan wel in een ongemakkelijk pakket, maar keer op keer wanneer hij de kans krijgt om het uit te maken met Catherine pakt hij die niet. Dit omdat hij Catherine niet wilt kwetsen. Dit is iets dat ik niet echt goed kan begrijpen, aangezien hij de hele game door zegt met Katherine te willen trouwen, maar telkens niets onderneemt omdat hij te bang is om één van hun te kwetsen.
Naast de verscheidene dromen en de momenten met Catherine en Katherine brengt Vincent In de lokale bar, genaamd Stray Sheep, een groot gedeelte van zijn tijd door. Hier drinkt hij samen met zijn vrienden een paar glaasjes en kan je door je glas leeg te drinken zelfs het één en ander leren over de drankjes die je drinkt. Drinken zorgt er niet alleen maar voor dat je wijzer wordt, maar ook dat je sneller kunt bewegen in je dromen. Dit is handig, aangezien je vooral bij eindbazen regelmatig tijd te kort komt die je hierdoor iets makkelijker weet te maken. Maar drank heeft niet alleen invloed op de dromen die Vincent beleeft. Als je namelijk veel alcohol drinkt begin je des te meer als een gorilla te lopen. Iets wat ik aan de ene kant erg grappig, maar ook klunzig eruit vind zien.
Maar gelukkig is drinken niet het enige dat je in de bar doet. Je kan er ook verscheidene berichtjes sturen naar Katherine en zelfs naar Catherine. Het antwoord op deze berichtjes kan resulteren in een goed/slecht meter. Voor elk berichtje die je stuurt hangt het ervan af of je iets goeds, of slechts doet. Als je bijvoorbeeld de foto’s bekijkt die Catherine je regelmatig stuurt en in plaats van te zeggen dat ze dit niet moet doen, een compliment geeft, kan dit resulteren in dat je meter afneemt en je dus een slechter persoon wordt. De antwoorden op berichtjes zorgen er trouwens niet alleen voor dat je meter toe of afneemt, maar ook dat het einde van het verhaal wellicht anders wordt dan je al die tijd gehoopt had. Voor de rest kan je in de bar nog een jukebox aanzetten die afhankelijk van de hoeveelheid achievements die je hebt gehaald in de game, verschillende platen laat afspelen.
Het leuke hieraan is dat je zelfs een paar songs uit bijvoorbeeld de Persona reeks kunt selecteren. Helaas doe je dit niet al te vaak, aangezien het standaard liedje het beste past in de bar. Ook is er een arcade game genaamd: Rapunzel, waarin je de prinses moet gaan redden door puzzels te voltooien door – je raad het al – blokken te verschuiven. Echter zijn sommige van deze puzzels zo immens moeilijk, dat ik zelf bij bijna elke puzzel wel youtube nodig had. Iets wat ik erg onnodig vond, waardoor ik uiteindelijk niet meer verder ging met deze arcade variant van de game en dus maar het meest belangrijke in de bar ging doen, namelijk met de personen in de bar een praatje maken.
Het praten met deze personen is naast leuk, ook nog eens heel belangrijk, omdat het naast een achievement er ook nog eens voor zorgt dat die personen in leven blijven. Bijna iedereen in de bar kom je namelijk ook nog eens in je dromen tegen en dus is het nodig om ze soms aan te sporen om door te blijven leven, omdat ze anders uiteindelijk dood zullen worden gevonden in hun bed. Niet alleen is dit voor hun jammer, maar ook voor jou. Zij vertellen je namelijk iedere nacht, tussen de levels door, verschillende strategieën die je kunt gebruiken om de levels iets sneller op te lossen. Ook leer je meer te weten te komen over deze personen en zal je aan het begin misschien alleen maar horen wat ze doen, maar later uiteindelijk ook waarom ze zo’n wrak zijn geworden en er tot slot ook iets aan proberen te doen.
Naast het verhaal heb je ook de mogelijkheid om in je eentje of offline co-op met een vriend naast je op de bank een mode genaamd Babel te spelen. Om in deze mode meer maps te kunnen vrijspelen moet je des te meer gouden trofeeën halen in de single- player op een minimale moeilijkheidsgraad van normal. Dit is aardig moeilijk, maar de eerste map die je bij minstens drie gouden trofeeën krijgt, is aardig makkelijk te verkrijgen. In totaal zijn er vier mappen waar je op kunt spelen. Elke map wordt een steeds grotere uitdaging, maar is iets makkelijker wanneer je met zijn tweeën speelt, aangezien de maps dan iets minder groot zijn en daardoor minder lang duren. Als je ervoor kiest om een map met je vriend te doen, is het misschien wel handig om hem kennis te laten maken met het spel. In Babel moet je namelijk met zijn tweeën boven zien te komen en als één van jullie doodgaat is het over. Goed teamwork is dus erg belangrijk. Het enigste kleine minpuntje is dat je het niet online co-op kan doen, maar ik kan dat aan de ene kant ook wel begrijpen, aangezien je daar iets minder goed met elkaar kan communiceren.
Tot slot heb je ook nog de Colosseum mode, wat in tegenstelling tot de Babel mode juist als doel heeft om je tegenstander te snel af te zijn. Deze mode unlock je door het verhaal minimaal één keer uit te spelen. Het is echter zeer jammer dat je een mode als deze niet online kan doen, aangezien dit echt een mode is die zich daarvoor leent en je dus uiteindelijk toch weer je vriend moet optrommelen om een potje versus in de vorm van een puzzelgame te kunnen doen. Dit is een groot minpunt in mijn ogen, aangezien het een erg mooi spel is die je in dit soort modus maar al te graag met anderen online speelt.
Conclusie
90
Catherine is een erg mooie en zeer originele game die meer is, dan een standaard puzzelgame. Catherine weet aan een simpele puzzelgame toch zo’n goed verhaal en spannende gameplay toe te voegen, wat tot gevolg heeft dat je het spel dolgraag nog eens opnieuw uitspeelt om te kijken wat andere keuzes voor gevolgen hebben op het einde van het spel. Ook zijn er gelukkig modes als Babel (co-op) en Colosseum (versus) die toch net nog dat kleine stukje toevoegen aan de game. Jammer genoeg kan je alleen een mode als Colosseum, dat zich uitstekend leent voor online gameplay, alleen maar offline doen.
Pluspunten
+ Sterk verhaal
+ Uitdagende eindbazen 9!
+ Zeer vermakelijke puzzels
+ Keuzes maken
+ Verschillende eindes
+ Mooie graphics
+ Co-op en versus
Minpunten
– Geen online
– Vincent faalt in uitmaken
– Hard is misschien wel te moeilijk
– Een enkele eindbaas die vrijwel niks met het verhaal te maken heeft
Reacties