Op Firstlook Festival werd in het theater een presentatie van Dark Souls 3 vertoond aan het publiek. Na deze presentatie heb ik nog even de tijd gehad om Dark Souls 3 behind-closed-doors te kunnen spelen. Als gigantische Souls fan wist ik niet wat mij overkwam en had ik even de tijd nodig om het allemaal op me in te laten komen. Nu mijn enthousiasme tijdelijk is overgewaaid heb ik eindelijk de tijd om de game te previewen!
De demo die ik speelde was dezelfde demo als die op Gamescom aanwezig was en de netwerk stresstest die momenteel beschikbaar is voor een geselecteerde groep spelers. Het eerste wat me opviel waren de graphics. Dark Souls 3 ziet er echt heel gelikt uit. Het heeft de kwaliteit van Bloodborne, maar dan in de Dark Souls setting. Dus in plaats van de Victoriaanse horror setting gaan we weer terug naar de middeleeuwse fantasy wereld zoals we die uit Demon Souls kennen. De button layout is grotendeels hetzelfde gebleven, maar de grootste toevoeging is ‘Sword Arts’. Met Sword Arts kan je speciale aanvallen uitvoeren met je wapen. Deze kunnen variëren van stances tot een gruwelijke spin attack of bum rush met je zwaard.
Deze voer je uit door de L2 button in te drukken. ‘’Huh maar hoe doe je dan een parry uitvoeren?’’ Ja ik kan je gedachten lezen, kijk uit. Maar parries kan je in Dark Souls 3 niet meer uitvoeren met je wapens, alleen nog met schilden. Ook de magic kent een special attack genaamd Magic Arts. Nu we het toch over magic hebben, deze is ook verandert. Magic is weer teruggebracht zoals het in Demon Souls was, dus in plaats van een x aantal keer heb je nu weer een magic bar. Deze kan je door een speciale blauwe estus flask bijvullen. Of er net als in Demon Souls meerdere consumables zijn om je magic bij te vullen is nog niet bekend.
Qua gameplay kan je Dark Souls 3 het beste vergelijken met Bloodborne. Het is snel, in your face en hard als een motherfucker. De dash uit Bloodborne is wel weer vervangen met de klassieke rol manoeuvre. De vijanden zijn niet meer een pushover zoals in eerdere delen wel het geval was. Ik heb vijanden zien anticiperen op jouw bewegingen. In eerdere delen was het bijvoorbeeld mogelijk om de hele tijd om een vijand heen te cirkelen en zo een aanval uit te lokken om vervolgens toe te slaan. In deel 3 heb ik die tactiek keihard neergehaald zien worden. Na twee cirkels dacht de enemy: ‘’I’m tired of this shit, have at you!’’ en gaf hij een schild bash tegen de richting in. Dit was onverwachts en forceerde een rol naar achter en een moment om over de tactiek na te denken. Ik kreeg weer kippenvel en vlinders in mijn buik, want dit is Dark Souls!
De laatste tijd kijk ik veel Dark Souls streams op Twitch. Helaas ben ik niet uitgekozen voor de network stresstest waarin PvP centraal staat. Hierover kan ik nog weinig zeggen maar wat ik wel kan zeggen is dat de backstab weer verandert is. Het lijkt op die van Dark Souls 2, waar je eerst een soort van punch moet geven voordat je de backstab geeft. In deel 3 is die punch weg, maar is de backstab niet instant. Zodra je probeert iemand in de rug te steken gaat je personage in de backstab animatie. Deze animatie heeft een kleine delay voordat de daadwerkelijke attack uitgevoerd wordt. Wel kunnen vijanden tijdens de delay nog wegrollen of lopen, mits ze op tijd zijn.
Dark Souls 3 verschijnt pas in april 2016 in Europa, waarvan de exacte releasedatum nog onthuld moet worden. Zodra deze datum bekend is laat ik dat jullie uiteraard weten in het nieuws op Gamerpro. Of ja, eerst ga ik schreeuwen, iedereen om me heen gek maken, mijn broertje bellen, uitrekenen hoeveel dagen ik nog moet wachten, half flauwvallen, en dan. dan pas komt het op Gamerpro!
Reacties