Deus Ex: Human Revolution is een prequel die al vier jaar in de maak is van de eerste Deus Ex, en tevens Eidos Montreal’s eerste project. Weet dit deel weer de harten van vele spelers te veroveren, of heeft dit deel net zo’n nare na smaak zoals Deus Ex: Invisible War die had?
In de game speel je als Adam Jensen, je bent een beveiliging specialist en tevens ex-SWAT in het bedrijf Sarif Industries. Wanneer aan het begin van het verhaal dit bedrijf wordt aangevallen, worden velen onderzoekers vermoord. Jij wordt zwaargewond achtergelaten, waardoor je alleen nog maar de keuze hebt om augmented te worden (half robot, half mens) en uit te zoeken wie dit heeft gedaan en waarom.
Speelstijl
Met deze gedachte in je achterhoofd begin je aan je eerste missie, en krijg je al snel je eerste keuze. Wil je een dodelijk wapen, of een verdovend wapen? Dit lijkt niet zo’n grote vraag, maar dit heeft veel invloed wanneer je de game agressief of stealth wilt spelen. Daarna heb je verschillende keuzes. Je kan proberen je vijanden te ontwijken, al knallend iedereen omver schieten, en als laatste een geheel nieuwe weg zoeken. Dit kan bijvoorbeeld door op daken te klimmen of door luchtschachten te lopen. Wanneer je eenmaal bij het einde van dit level komt, krijg je de keuze om de baas neer te schieten of van gedachten te laten veranderen zodat hij zijn gijzelaar vrijlaat. Kies je voor laatstgenoemde, dan heeft dat wel tot vervolg dat je hem nog meerdere malen gaat tegenkomen. De singleplayer van Deus Ex is echt gigantisch. Als je de game al knallend uit speelt is de kans al groot dat je zo’n vijftien uur over deze game gaat doen. Zet hem dan eens op de moeilijkste moeilijkheidsgraad (die echt gigantisch moeilijk is) en speel hem geheel sluipend uit, en je zit al makkelijk aan de dertig uur gameplay en is dus erg indrukwekkend voor een shooter!
”Deus Ex: Human Revolution is een van de beste games ooit gemaakt!”
De Gameplay
De besturing in Deus Ex is zeer eenvoudig, maar kent in het begin een klein struikel puntje. Zo zie je geen radar waarop staat hoe je van cover naar cover kan springen. Dit wordt pas toegevoegd wanneer je augmented wordt. Het voordeel daaraan is dat je veel nieuwe dingen kan, waaronder onzichtbaar worden voor een paar seconden. Het nadeel is wel dat je hiervoor Praxis points nodig hebt. Dit zijn punten die je uit Praxis kits krijgt, of door een level omhoog te gaan. Een ander nadeel is ook dat je niet alle augmentations volledig kan unlocken. Wat betekent dat je goed moet bepalen waar je het aan uitbesteedt. Dit is natuurlijk wel zeer leuk aangezien je dan echt goed kan nadenken aan wat je het kan uitgeven en niet blindelings hetgeen dat je het eerste ziet. Voor de rest is de gameplay van Deus Ex: Human Revolution echt goed uitgewerkt. Uiteindelijk moet je echt elke knop op je controller gaan gebruiken. Je kan echt zien dat de gameplay echt uitgewerkt is voor stealth gameplay, maar natuurlijk ook voor agressieve gameplay. Ik heb nog nooit zo’n goede indruk gehad van de gameplay van een game!
Side-quests
Deus Ex: Human Revolution heeft verschillende side-quests. Deze side-quests hebben geen invloed op de rest van het verhaal, maar alsnog kunnen deze quests nog steeds anders aflopen. Zo kan bijna elke quest op wel bijna drie verschillende manieren worden uitgespeeld. Denk bijvoorbeeld aan de verdachten vermoorden, of ze alleen maar te neutraliseren. Deze kleine keuzes hebben al een grote invloed op het einde van de quest. Dit is tof gedaan! Het geeft je ook echt het gevoel dat je een gigantische vrijheid hebt in deze game, dat natuurlijk ook zo is!
Dialogen
Er zijn verschillende stukken in de game waar je een gesprekje moet voeren met een persoon. Wanneer je een gesprek goed voltooit, levert je dit meer XP op, en bied het ook verschillende voordelen, zoals makkelijk je weg naar je doel vinden, waardoor je dus niet meer een half uur bezig bent met het gebouw in te sluipen. Het enige nadeel is dat je allerlei paden overslaat terwijl dat dit je ook nog meer XP kan geven, maar ook dit is weer zo’n moment in Deus Ex waar je keuzes moet gaan maken. De dialogen zijn niet alleen maar om te proberen een route makkelijker te maken voor jezelf, ze zijn ook een moment van afwisseling. Even weg van al dat geknal en gesluip, en nu weer proberen je tegenstander te overtuigen. Deus Ex: Human Revolution heeft meer van dit soort afwisselende momenten, en zorgt echt voor een hoop nodige variatie die de game uiteindelijk alleen maar goed doet!
De Collector’s Edition
Deus Ex: Human Revolution heeft natuurlijk ook een Collector’s Edition. Deze editie wordt geleverd in een soort rubberen box, en bevat een softcover artwork boekje (in tegenstelling tot de Augmented Edition) en telt veertig pagina’s, de game, een zeer mooie figurine van niemand minder dan Adam Jensen, en een bonus disc van ongeveer een uur aan beeldmateriaal. Het spel wordt geleverd in een hardcover doosje, en dus niet in een steelcase. Als laatste bevat de Collector’s Edition ook nog eens de ijzersterke soundtrack, die te vinden is op de bonus disc.
Conclusie
100
Deus Ex: Human Revolution heeft zo’n grote keuze invloed en variatie dat de game je echt aan het denken zet, en niet een of andere simpele shooter. De mooie kwaliteit van de game en de te gekke soundtrack doen de game alleen maar goed. Uiteindelijk zit je met nog maar één minpuntje, aan het verhaal komt helaas na twintig tot vijftig uur toch echt een einde… Gelukkig is de replay waarde erg groot, omdat je toch wat andere keuzes wilt maken, waardoor je de game uiteindelijk toch weer opnieuw gaat spelen.
Reacties