Gamescom, de grootste game beurs van Europa (of van de hele wereld als het aantal bezoekers meetelt) werd afgelopen week weer gehouden en wat was het een drukte zeg. Honderdduizenden mensen die allemaal de nieuwste games wilden spelen, maar hiervoor wel uren in de rij moesten staan.
Gelukkig had ik de mogelijkheid om op de persdag aanwezig te zijn en hoefde ik niet zo heel lang te wachten voordat ik aan de slag kon met Assassin’s Creed Syndicate. De demo stelde me echter een klein beetje teleur dus was het maar goed ook dat ik hier geen twee uur voor moest wachten.
Maar toen was het zover, donderdag was aangebroken en alle consumenten werden als bloeddorstige honden losgelaten om de beurs te verkennen. Al om zeven uur ‘s ochtends stonden de eerste mensen voor de deur te wachten totdat de beurs om tien uur opening. Het lange wachten werd wel beloond want de organisatie besloot om de deuren al om negen uur te openen. Het betreden van de beurs werd dit jaar door de organisatie beter verzorgd doordat er fases werden ingedeeld. Vlak voor de poortjes stond de security met een lint en telkens werden ongeveer vijftig mensen toegelaten. Zodra deze mensen door de poortjes heen waren liep de volgende groep richting de poortjes. Zo werd veel geduw en gehinder voorkomen.
Eenmaal binnengekomen rende het publiek gelijk naar hun favoriete game toe om zo de lange wachtrijen die later op de dag begonnen, tegen te gaan. Helaas was het voor deze mensen na het spelen van hun eerste game al een enorme drukte op de beurs waardoor ze al snel twee uur moesten wachten bij zowat elke game.
Opvallend was wel dat er dit jaar meer presentaties dan gameplay was, maar ook bij games die speelbaar waren werd van tevoren in een klein zaaltje een (live) gameplay demo of videoboodschap van de makers vertoond. Microsoft was een van de weinigen die live gameplay demo’s vertoonde en het mooie hiervan was dat deze live demo’s ook nog eens door de ontwikkelaars gespeeld werden. Zo vertoonde Crystal Dynamics Rise of the Tomb Raider, PlatinumGames Scalebound en werd Quantum Break vertoond door Remedy Games.
Wat mij ook opviel was dat bij games waar een gameplay demo vertoond werd zoals bij Uncharted 4, Fallout 4 en Horizon: Zero Dawn, de wachtrij slechts twintig minuten was aangezien er veel mensen tegelijk in zo’n zaaltje terecht konden.
Persoonlijk vond ik dat Mirror’s Edge Catalyst de beste demo had. Voordat ik de demo mocht spelen kreeg ik een gameplay demo in een klein zaaltje te zien. Hierin werd uitgelegd wat mij te wachten stond in de speelbare demo en werd vermeld dat de speelbare demo slechts dertien minuten duurde.
De speelbare demo begon met een cutscene waarin gelijk al linksboven in het scherm een tijdklokje van dertien minuten liep. De demo bestond uit twee delen waarvan het eerste gedeelte zich aan het begin van de game afspeelde en het tweede gedeelte in de stad Glass waar je veel vrijheid krijgt om te freerunnen en zelf kan bepalen welke missie je eerst wilt spelen. Na dertien minuten vervaagde het scherm en verscheen er een trailer van Mirror’s Edge Catalyst. Dit is zoals elke demo hoort te zijn.
Persoonlijk vond ik ook dat de klantenservice van onder andere Microsoft en Ubisoft erg goed waren dit jaar. Tijdens het lange wachten bij Rise of the Tomb Raider, Quantum Break en Forza Motorsport 6 werden zakjes Skittles uitgedeeld. Ook Ubisoft deed het goed door aan het eind van de speelsessie van The Division aan spelers te vragen of ze een enquête wilden invullen met hun feedback over de game. Zo zorgt Ubisoft Montreal ervoor dat spelers straks een nog betere spelervaring krijgen.
Een ding waar ik echt van weggeblazen ben is Virtual Reality. Virtual Reality was overal te vinden op Gamescom, zo was de Oculus Rift aanwezig, Project Morpheus en de HTC Vive. Helaas waren de wachtrijen voor het testen van deze drie Virtual Reality-brillen erg lang waardoor ik ervoor heb gekozen om bij Ubisoft Virtual Reality te testen. Hier stond namelijk Rabbids VR en alhoewel ik niet echt van de konijntjes ben, had ik toch een geweldige Virtual Reality ervaring gehad met de Raving Rabbids op de Oculus Rift.
Conclusie
Al met al is Gamescom 2015 een geslaagde beurs en voornamelijk omdat ik op woensdag de persdag kon meemaken, heb ik niet zoveel te klagen. Ja de organisatie laat de consument een uur lang buiten in de regen staan voordat ze naar binnen mogen en ja het was een chaos, maar dit zijn de dingen waar je nou eenmaal tegen moet kunnen en het geduld voor moet hebben. Volgend jaar is Gamerpro wederom aanwezig op Gamescom en als redactie gaan wij ervoor zorgen om met meerdere mensen naar Keulen te vertrekken zodat we zowel goed geschreven-content als video-content kunnen maken voor de site.
Reacties