Na lang wachten is het eindelijk zover, Rainbow Six Siege is uit! Weet Ubisoft met de reboot van de franchise wederom een vermakelijke multiplayer te bieden zoals dat destijds bij Vegas het geval was?
Rainbow Six Siege heeft een lange ontwikkelingstijd gehad. De game werd in 2011 aangekondigd als Rainbow Six Patriots en moest al in 2013 verschijnen. Wegens vage redenen hield Ubisoft de game achterwegen en hebben ze een compleet ander tintje overgegooid waaruit Rainbow Six Siege uit de verf kwam.
Multiplayer en de classes
Echter is Rainbow Six Siege iets anders dan de voorgaande delen uit de franchise, zo bevat de game geen singleplayer en is alles op het online gedeelte van de game gefocust. De multiplayer is dus hetgeen waar alles om draait en deze is verrassend goed uitgewerkt. In de multiplayer zijn drie verschillende modes speelbaar, casual, ranked en TerroHunt. In casual draait het simpelweg om vijf versus vijf matches waarin een politie eenheid de terroristen dient neer te halen die iemand ontvoerd hebben of een bom bij zich dragen. In totaal zijn vijf verschillende soorten eenheden speelbaar, de Britse SAS, de Amerikaanse FBI SWAT, het Franse GIGN, het Russische SPETSNAZ en de Duitse GSG9. In de vijf versus vijf matches kan elke speler zijn eigen eenheid kiezen, en niet te vergeten dat elke eenheid ook zijn eigen speciale wapens heeft.
Zodra iedereen zijn eigen personage uit een eenheid heeft gekozen is het tijd voor verkenning. Elk lid heeft zijn eigen rijdende drone en hiermee verken je de map. In de hoop een vijand tegen te komen en deze te detecteren, waardoor je weet waar je straks tijdens de actiefase moet zijn. Na minder dan een minuut worden de drones opgeruimd en is het tijd voor actie.
De vliegtuig map
Nu het tijd is voor actie leg ik gelijk mijn persoonlijke ervaring met een map uit. Mijn team en ik staan voor een groot vliegtuig waar een groep van vijf terroristen zich hebben verscholen. Ze hebben een gijzelaar en wij dienen alles tot een goed einde te brengen, oftewel vijanden dood en gijzelaar bevrijdt. Wij klimmen op een hoge ladder en komen op de vleugel van het vliegtuig terecht. Hier breken wij de deur in en gaat ieder zijn eigen weg tegemoet in het vliegtuig, op jacht naar de terroristen. Dit is echter het punt waar het al mist gaat, aangezien de multiplayer zich voornamelijk focust op het communiceren met teamleden. Omdat ik met wildvreemden online speel en geen headset op heb doet ieder zijn eigen ding. Rustig verken ik het vliegtuig en tussendoor krijg ik de melding dat een aantal teamleden worden afgemaakt. Ik besluit om via het dak in een ander gedeelte van het vliegtuig te komen en ineens verschijnt een markering waar de terroristen zich bevinden. Rustig aan loop ik erop af, maar helaas weet een van de terroristen mij vanuit een hoekje om het leven te brengen. Slechts één teamlid is nog over, maar ook hij wordt al snel om het loodje gelegd. Deze match wist de spanning tot op het laatste moment gaande te houden.
In totaal bevat elke match vier rondes. De zojuist genoemde strijd was de eerste ronde van de vier. Hierna volgt nog een tweede ronde waarin je in de huid van de terroristen kruipt en jezelf dient op te sluiten. Als terrorist zijnde barricadeer je alles en dien je de politie eenheden uit te schakelen. De derde ronde is wederom als politie eenheid en de vierde ronde eindigt weer als terrorist zijnde. Naast deze vliegtuig map zijn ook nog tien andere mappen speelbaar en met de toekomstige DLC in 2016 worden nog meer nieuwe mappen aan de game toegevoegd.
XP
Alhoewel ik niet al te sterk was in de vliegtuig map, heb ik alsnog een aantal XP kunnen verdienen die in het hoofdmenu van de game uit te besteden zijn aan nieuwe verdedigers (eenheden) en aanvallers (terroristen). In totaal zijn tien verdedigers en tien aanvallers aan te schaffen. Elk personage heeft zijn eigen wapens en uitrusting waarvan sommige wapens ook zijn te upgraden. Uitrusting zijn onder andere prikkeldraad om de weg voor de vijand te versperren, C4 om de boel mee op te blazen en schilden die bedoeld zijn om als politie zijnde jezelf te verdedigen en minder snel schade te krijgen. Verder zijn in het hoofdmenu wapenskins, boosters en valutapacks te verkrijgen. Boosters zijn met de in-game valuta R6 credits aan te schaffen en hiermee ontvang je in elke match meer XP waardoor je sneller in level stijgt. Tot slot zijn er de valutapacks, die mij erg teleur stelden omdat deze alleen met echt geld zijn aan te schaffen. Deze microtransacties variëren van vijf tot aan vijftig euro en hebben mijn vertrouwen in Ubisoft wederom geschonden omdat dit niet de juiste manier is om spelers tevreden te houden!
Ranked multiplayer en Terrorist Hunt
Naast casual bevat de game ook een ranked multiplayer. Deze heb ik helaas niet kunnen spelen omdat hiervoor level 20 is vereist. Het levelen gaat niet al te snel en om level 20 te bereiken ben je wel een aantal uren en matches bezig. In ranked vecht je samen met teamleden van je eigen niveau, wat dus op level 20 begint.
De derde en laatste mode van de multiplayer is het welbekende TerroHunt. Hierin vecht je in een team van vijf man tegen een AI en kan dus als een soort van co-op beschouwd worden. Ook is de TerroHunt als einzelgänger speelbaar dus geheel multiplayer based is de game niet.
Situations
TerroHunt kan dus als co-op of singleplayer beschouwd worden, maar naast Terrohunt bevat de game ook een Situations mode waarin je in tien verschillende levels een gijzelaar dient te redden. De eerste twee situations missies zijn verplicht om de multiplayer te ontgrendelen en waren voor mij nogal lastig om te winnen, aangezien je na één kogel al dood bent. Hiermee weet Rainbow Six Siege een realistische ervaring neer te zetten waarbij tactisch nadenken een vereiste is. Alhoewel de Situations mode een leuke toevoeging is aan de game, is het niet noemenswaardig genoeg om als een singleplayer beschouwd te worden. TerroHunt is pure co-op en doet het op alle vlakten goed, maar situations is te standaard en simpel om singleplayer te noemen.
”Rainbow Six Siege weet een realistische ervaring neer te zetten waarbij tactisch nadenken een vereiste is!”
Gameplay
Rainbow Six Siege weet een ijzersterke gameplay ervaring neer te zetten waarin de realistische vorm van oorlog goed is weergegeven. Na één kogel ben je al dood en je dient dus altijd op je hoede te zijn, Je hebt altijd een plan nodig, zo is tactisch nadenken en overleggen een vereiste, want al speel je met vreemden, toch gaat er niets boven een goede conversatie waarin alles tot op detail wordt besproken. Wanneer jij en je team geen plan hebben dan is dat al snel terug te vinden in de gameplay, doordat elk teamlid een per een wordt afgeslacht. Wat Rainbow Six Siege ook zo vet maakt zijn de vele objecten zoals muren, plafonds en vloeren die opgeblazen kunnen worden met C4. Ook het is mogelijk om muren aan garde te knallen met je eigen wapen en soms maak je het zelfs mee dat achter een muur een vijand verstopt zit. Hierdoor heeft hij geen flauw idee hoe hij om het leven wordt gebracht en waar jij precies verborgen zat. Rainbow Six Siege draait dus om het goed nadenken bij elke stap die je zet, waarbij stapzetten letterlijk genomen kan worden.
Conclusie
80
Ubisoft heeft met Rainbow Six Siege een fris nieuw deel binnen de franchise uitgebracht die zeker het spelen waard is! Het gebrek aan een ‘echte’ singleplayer doet mij mij wel een beetje pijn, want Situations zijn niets meer dan tien simpele trainingsmissies, maar de goed uitgewerkte multiplayer en vele modes zorgen ervoor dat je je een flinke tijd kan vermaken met de game. Dat vermaken met de game zegt trouwens niets over je teamleden, want als niemand een plan heeft of met elkaar communiceert, zoals multiplayer matches met wildvreemden, heb je vaak de kans dat jouw team een match niet gaat winnen. Rainbow Six Siege is daarom zeker aan te raden om gezellig met een groep vrienden op een vrijdagavond online te spelen.
Pluspunten
+ Spannende multiplayer waarbij tactisch nadenken een vereiste is
+ Bijna alles kan kapot
+ Uitgebreide classes die je in hoofdmenu kan upgraden
+ TerroHunt is vermakelijke co-op mode
Minpunten
– Situations telt niet echt als singleplayer
– Zonder communicatie met medespelers kom je niet ver
Reacties