Lara Croft is weer terug van weggeweest! Met Rise of the Tomb Raider beleeft Lara wederom een spectaculair avontuur vol met krankzinnige vijanden en met dit keer een nieuw doel, op zoek gaan naar de schat van het eeuwige leven. Lukt het Lara ook dit keer om heelhuids te overleven?
In 2013 bracht Crystal Dynamics een onervaren Lara Croft naar de consoles met de reboot die simpelweg Tomb Raider heette. Dit pakte uit met een linear verhaalgedreven overlevende Lara Croft op een eiland vol met gekke bewoners. De meningen over deze nieuwe vorm van Lara, die maar weinig te maken had met de puzzelachtige tombes uit de jaren 90, waren verdeeld. Persoonlijk heb ik veel plezier beleefd aan deze titel en daarom keek ik ook erg uit naar een vervolg, maar kan dit nieuwe deel de reboot uit 2013 overtreffen?
Though lady
Allereerst de gameplay, dit is ten opzichte van het voorgaande deel iets veranderd en uitgebreider geworden. Zo bevat de game een uitgebreid skill tree-systeem, waarover later meer. Gedurende het verhaal worden nieuwe klim combinaties toegevoegd. Aan het begin is het klimmen op bergen nogal simpel en dien je je grijphaak en slingertouw te gebruiken. Maar later in de game komen hier ook twee soorten grijphaken en schietpijlen bij kijken om je een weg van de ene kant naar de andere kant te banen. Het is dus duidelijk te zien dat Lara het een en ander van het eiland heeft geleerd waardoor ze nu nog meer ervaren is om te overleven.
Bekende kenmerken zoals de aangegeven verfstrepen op houten planken zijn weer terug van weggeweest evenals de paaltjes waar je een touw aan vast moet maken om naar de overkant te klimmen. Ook de achtervolgingsscenes en scenes waarin Lara klimmend moet ontsnappen van de explosieven die op haar afkomen zijn weer aanwezig. Denk hierbij aan de naar beneden vallende glij momenten en de quick-time events die in beeld komen wanneer Lara naar beneden dreigt te vallen. Echter zijn al deze genoemde elementen veel vaker aanwezig dan in het voorgaande deel, waardoor het soms te chaotisch wordt. Maar toch, van tokkeltouw tot aan slingertouw, Rise of the Tomb Raider weet je constant te verbazen!
“Van tokkeltouw tot aan slingertouw, Rise of the Tomb Raider weet je constant te verbazen!”
Sneaky Lara
Een ander element dat mij opviel was Lara’s manier van overleven. Doordat de game grotere gebieden kent is het nu ook mogelijk om tactischer de vijand aan te vallen, oftewel stealth. Lara kan nu niet alleen in bomen klimmen en met haar pijl en boog een vijand vermoorden, maar er zijn zelfs kleine ijskoude meertjes aanwezig waar Lara tijdelijk onderwater kan duiken en de vijand vanuit elk hoek kan aanvallen.
The tombs are back!
Naast de uitgebreide klim combinaties zijn ook de tombes uitgebreider. De game kent negen optionele tombes en deze zijn allemaal een stuk groter, breder en soms ook dieper dan voorheen. Hier dient wel tijd en aandacht voor gebruikt te worden, want zo zitten sommige tombes vol met vallen en geheime ingangen in muren die met Lara’s hakbijl te openen zijn. Zowel het doorhakken van geheime ingangen in muren als de grote schat die in elke tombe te vinden is, leveren een aantal salvage points en soms ook een wapen upgrade op.
Lara Craft
Lara’s welbekende pijl en boog uit het voorgaande deel keren terug en zo ook haar arsenaal aan wapens. Aanvalsgeweren en jachtgeweren kunnen weer volledig in gebruik worden genomen en zijn ook dit keer in het menu van een kampvuur te upgraden. Naast deze wapen upgrades kent de game nu ook een skill tree-systeem waar Lara de mogelijkheid heeft om door middel van een skillpoint haarzelf te upgraden. Deze skillpoints verdien je door zowel vijanden af te maken als door op jacht te gaan in de wilde bossen en besneeuwde bergen van Siberië. In totaal zijn er drie soorten tree’s met ieder drie ranks. Vechtersbaas, jager en overlever. De skills uit de skill tree’s hebben redelijk veel invloed op de gameplay, zo zijn bijvoorbeeld lockpicks erg handig om gedurende de game kisten en kastjes te openen die wellicht een speciaal object bevatten.
Cheap cheaten
De wapen upgrades en Lara’s overleving skillpoints spelen een belangrijke rol in de game, zo belangrijk zelfs dat Crystal Dynamics een marketplace in het hoofdmenu van de game heeft toegevoegd waar zogenoemde card packs zijn aan te schaffen door middel van zowel in-game salvage points als betaalde microtransacties. Betaalbare cheatcodes, oftewel een sterkere Lara Croft op een makkelijk verkregen manier noem ik het. Na de vele klachten op microtransacties in andere games dacht ik dat ontwikkelaars toch echt hier van geleerd hadden en dat is zonde.
Collectibles
Natuurlijk zijn ook in de game collectibles te verzamelen die net als in het voorgaande deel bestaan uit (log)boeken, papieren en cassettes die in bepaalde hoeken en op tafels in hutjes te vinden zijn. Naast het feit dat deze collectibles net als voorheen bestaan uit cassettes, voegt het niet al te veel aan het verhaal toe en dan ook nog het feit dat er veel meer cassettes dan voorheen te vinden zijn in zowat elk gebied. Hier begon ik mij dus ook na een tijdje aan te ergeren en ook dat is erg zonde van de game.
Binnen een seconde speelbaar
Genoeg geklaag, want als ik nog een ander pluspuntje mag geven, zijn het wel de graphics. Grafisch ziet de game er net wat beter uit dan de Tomb Raider Definitive Edition uit 2014, Echter gaat het hier om een new-gen titel, waardoor de game laadtijden van slechts één luttele seconde kent en glimmende ijsbergen bevat die net iets geperfectioneerd te beklimmen zijn.
Trinity en de Divining Source
Dan zijn we aanbelandt bij een ander kenmerk van de game, het verhaal. Nadat Lara en haar Endurance-teamleden het eiland hadden overleefd, heeft Lara een tijdje rust genomen. Inmiddels leeft ze weer rustig in Engeland, maar al snel komt ze erachter dat haar vader, die ook een ontdekkingsreiziger was, in het verleden op zoek was naar een schat, “The Divining Source” genaamd. Dit is de schat van het eeuwige leven ware het niet dat Lara de enige persoon is die hier naar op zoek gaat. Zo reist ze aan het begin af naar het letterlijk onveilige Syrië waar ze al snel een busongeluk overleefd die aangericht is door een lokale groep (IS, anyone?). Uiteindelijk komt ze bij een gebied terecht waar een belangrijk element van de Divining Source te vinden is. Hier maakt ze kennis met de vijandelijke groep Trinity die, jawel, ook de Divining Source in handen wilt hebben. De uiteindelijke vakantiebestemming van Vrouwe Croft wordt het ijskoude Siberië. Hier leert zij Jacob kennen, een lokale bewoner die samen met andere lokale bewoners tegen het vijandige Trinity strijdt, wegens dat deze groep vanuit het niets schade aanricht in omstreken van het gebied. Haar uiteindelijke doel is dus om de Divining Source te vinden die in de mythische stad Kitezh staat en gedurende haar avontuur staan er veel gevaren en ruige bergen op haar te wachten alvorens zij deze stad heelhuids bereikt.
Een handje meehelpen
Nu de game een open-wereld kent zijn er ook zijmissies aanwezig in de vorm van quests. Deze quests kunnen gestart worden door met een lokale bewoner te praten en bestaan vaak uit klusjes zoals voedsel zoeken en een handje meehelpen. De quests zijn een leuke toevoeging en zorgen juist voor wat variatie in de gameplay. Waar de hoofdmissies zoals altijd op de map worden aangegeven met een gouden straal, staan de zijmissies in het groen aangegeven. Een zelf aangevinkte locatie op de map wordt aangegeven met een blauwe straal. Deze stralen zijn tijdens het spelen te zien door de rechterstick in te drukken.
Siberische beer
Tot slot wilde ik vermelden dat naast dat de game een erg vermakelijke open-wereld bevat, de game je ook lichamelijk wat kan aandoen. In een van de eerste missies toen ik nog maar net in Siberië was, liep ik een grot in waar ik tot mijn grote verbazing een gigantische beer tegenkwam. Deze grote Siberische beer deed de vellen van mijn lijf trillen, spontaan kippenvel kreeg ik ervan en omdat dit nog aan het begin was, wist ik nog niet helemaal hoe ik die beer moest vermoorden. Mijn kogels werkten niet op de beer, maar na vier pijlen af te hebben geschoten was het mij toch gelukt om de beer om te brengen. Brrr, zo zie je maar weer dat Lara altijd tot een verassing kan komen te staan en wellicht dat we over een paar jaar weer in een compleet nieuw avontuur verzeild raken.
Conclusie
80
Rise of the Tomb Raider is nog uitgebreider dan zijn voorganger en kent een aantal nieuwe features zoals een uitgebreid skill tree-systeem. De grotere gebieden maken het mogelijk om stealth te werk te gaan, maar dit wordt grotendeels afgewisseld met actiescènes, ontploffingen en chaotische momenten waardoor het soms net iets te veel een visueel spektakel wordt en dat is zonde. De te vaak herhalende gameplay elementen en overvloed aan collectibles zoals afspeelbare cassettes zijn dingen waar naar verloop van tijd aan geërgerd wordt. De microtransacties in de marketplace zijn erg zonde en hier wordt niemand echt vrolijk van. Gelukkig zorgen de diepgaande puzzel achtige tombes en de zijmissies in de vorm van quests voor genoeg afwisseling in het nogal overdreven verhaal over de Divining Source. Voor Lara is er genoeg te doen in de open-wereld en de Siberische beer is een ideaal dier voor Lara om haar overleving skills op uit te testen. Mocht Lara Siberië niet uitdagend genoeg hebben gevonden, dan kijk ik met een trillend lijf zeker uit naar een vervolg!
Pluspunten
+ De welbekende verfstrepen en bekende paaltjes keren terug!
+ Grotere gebieden waardoor je lekker stealth te werk kan gaan
+ Tombes zijn diepgaander geworden en vermakelijk
+ Uitgebreide skill tree-systeem voor Lara’s skills en het upgraden van wapens
+ Grafisch oogt de game goed
+ Zijmissies in de vorm van quests zijn een leuke toevoeging
+ De Siberische beer doet de vellen van je lijf trillen!
Minpunten
– Soms te chaotisch
– Meerdere gameplay elementen worden te vaak herhaald
– Betaalbare microtransacties voor cardpacks in de marketplace
– Veel te veel logboek collectibles die niets toevoegen aan het verhaal
– Verhaal is net iets te overdreven
Reacties