Na jarenlang smachten draait nu eindelijk sinds een aantal weken Star Wars Episode VII: The Force Awakens in de bioscoop. Een fantastische film die door critici goed is ontvangen. Echter is de film niet het enige waar fans al een lange tijd naar uitkijken. Ook naar een nieuwe Star Wars Battlefront game werd uitgekeken en ik was de gelukkige die daarmee aan de slag mocht.
Al voordat Star Wars Battlefront uitkwam bleek dat de game qua schaal flink was gekrompen in vergelijking met de andere delen. Zelf heb ik nooit de originele delen uit mogen proberen, maar een gevoel van gemis is zeker aanwezig tijdens het spelen van de spellen. Zo voelt de connectie met Star Wars niet volledig aan. Het aantal soldaten die de speler zal herkennen, is vrij beperkt totdat de speler ongeveer level 30 bereikt. Vanaf dat moment (en bij nog hogere levels) kan pas de speler kiezen uit een aantal alien rassen voor de rebel soldaten. Voor de Stormtroopers is er nog minder keuze. Daar zijn er naast de gebruikelijke nietszeggende hoofden van soldaten maar drie verschillende personages die echt het Star Wars gevoel leveren: standaard trooper, zwarte trooper en een scout trooper.
Een groot gemis/Een gebrek aan gemis
Tot slot zijn er maar drie helden (Luke Skywalker, Princess Leia en Han Solo) en wederom maar drie villains (Darth Vader, Emperor Palpatine en Boba Fett). In de grote game modes Walker Assault en Supremacy valt dit gemis op zich nog mee, omdat de kans dat je daar een hero of villain wordt even groot is als de kans dat je de hoofdprijs wint bij de Staatsloterij. In de kleinere game modes Hero Hunt en Heroes vs villains zie je ze echter eerder allemaal voorbij komen in een potje. In mijn favoriete game mode, Heroes vs Villains, krijgt de speler om de beurt de controle over een hero of villain, of een standaard soldaat. Hierbij is het de bedoeling om zo snel mogelijk alle helden van het andere team te verslaan. Echter door de veel te kleine variatie in helden komen deze kleinere game modes jammer genoeg al snel je strot uit.
Het slagveld
Bij het spelen van de games blijkt dat logischerwijs de meeste focus ligt bij de twee eerder genoemde grote game modes; Walker Assault en Supremacy. Bij deze game modes neem je als speler voornamelijk de rol van soldaat aan. In deze grootschalige 20 vs 20 slagvelden, komt het ware Star Wars gevoel beter tot zijn recht. De meest geliefde locaties in de oude films zijn hierin terug te vinden in hun volle glorie. Naast de heroes zijn hier ook voertuigen in terug te vinden zoals de AT-ATs (vierpotige tanks) en de tweebenige AT-STs in Walker Assault. Beiden zijn bestuurbaar, dus ook de Walker. Daarnaast zijn er ook vliegtuigen te besturen, waaronder de X-wings van de rebellen en de TIE fighters van de Stormtroopers.
”De gameplay staat technisch gezien als een huis!”
In zowel Walker Assault als Supremacy, is er sprake van een duidelijk doel in de matches. Het gaat hierbij niet zozeer om het aantal kills. In Walker Assault is het de bedoeling als rebel zijnde om de twee AT-ATs neer te halen voordat ze jouw transportschepen hebben bereikt. Als Stormtrooper zijnde is je doel natuurlijk juist het omgekeerde. Jij en je team moeten strijden om je AT-ATs te beschermen tegen alles wat de rebellen op je af gooien. In Supremacy is het doel voor beide kanten om zoveel mogelijk controlepunten in bezit te hebben voordat de timer op nul staat. Heb je alle vijf in bezit? Dan heb je direct gewonnen. De matches zijn over het algemeen goed gebalanceerd. De Stormtroopers in Walker Assault zijn misschien ietwat in het voordeel, maar dit is niet al te veel en sluit goed aan bij de films en de almachtige Empire die daarin wordt afgebeeld.
Schiet er op los!
Alhoewel de Star Wars sfeer soms iets minder te merken is als dat ik had gehoopt, staat de gameplay technisch gezien als een huis. De actie is vlot en de wapens zijn over het algemeen goed gebalanceerd. Alhoewel het aantal wapens wat karig is, zijn zelfs de starterswapens goed te gebruiken zelfs wanneer je al voorbij level 20 bent geschoten. Daarnaast is het fijn om eens een shooter te zien, waar je oneindig munitie hebt zonder dat dit de game weet te verkloten. Er is niets zo lullig als het opraken van je magazijn in een goede shooter game, wanneer je net de smaak te pakken krijgt en je nu geforceerd bent om het vieze werk met je zielige aardappelschilmesje op te knappen. You don’t bring a knife to a gun fight!
Erbij stilstaande, merk ik op dat eigenlijk niets in de game niet gebalanceerd is. De voertuigen zijn sterk, maar het neerhalen ervan is goed te doen met de vele granaten en kanonnen die je tot je beschikking hebt. De heroes zijn ongelooflijk sterk, voornamelijk Han Solo naar mijn mening, maar ook zij nemen aardig snel schade op waardoor het nooit een oneerlijke strijd is.
Conclusie
80
Star Wars Battlefront is een geweldige shooter geworden en een nog beter Star Wars game. De content is wat karig, maar dit zet de deuren alleen maar wijd open voor een flink verbeterde sequeel. Daarnaast is er een Season Pass, maar ik raad je aan om daar voorlopig nog maar eventjes je tengels van af te houden gezien het prijskaartje van maar liefst vijftig euro. De game modes zijn leuk, maar door het kleine aanbod aan helden verliezen sommige kleinere game modes naar verloop van tijd de interesse van spelers. De grote game modes zijn erg vermakelijk dat vooral te danken is aan de goede balans in de game. Dat, en natuurlijk, omdat het na onder andere Star Wars Kinect weer eens een echt goede Star Wars game is!
Pluspunten
+ Ijzersterke balans bij zowel de wapens als tussen de verschillende teams
+ Grootschalige slagvelden
+ Kleine game modes als Heroes vs Villains zijn erg vermakelijk…
Minpunten
– …Maar verliezen door het geringe aanbod aan content zoals helden wel wat snel de interesse
– Star wars sfeer niet altijd sterk aanwezig
Reacties