De ‘Tales of’ serie is onwijs populair en is al een behoorlijke lange tijd in de scene. De eerste game Tales of Phantasia werd in 1995 geïntroduceerd op de Super Famicom en onderhand zijn we aangekomen bij deel 15 in de main serie. Tales of Zestiria is het verhaal van een jongen genaamd Sorey die op een grote reis gaat om de legendarische ‘Shepherd’ te worden die de wereld van kwaadaardigheid verlost. Heeft Bandai Namco opnieuw goud in handen met hun nieuwste aanwinst voor de serie?
Het verhaal begint in Elysia waar we kennis maken met Sorey en Mikleo. Twee beste vrienden die samen een passie delen, ruïnes verkennen. Terwijl het duo op verkenning is door de ruïnes van Mabinogio vindt Sorey een grote muurschildering van ”The Shepherd”. ”The Shepherd” is de held die de wereld redt van doem en ondergang in oude legendes. Er breekt een storm uit en de ruïne stort in elkaar. Sorey en Mikleo worden meegesleurd naar de catacombe die ondergronds ligt. Na wat ronddwalen vinden ze een menselijk meisje bewusteloos op de grond liggen. Dit meisje is het startsein voor Sorey’s avontuur als The Shepherd.
World of Zestiria
Je wordt al vrij snel in de game omgetoverd tot Shepherd, redder van de wereld die kwaadaardigheid verbant. Het verhaal van de game gaat meer over Sorey die erachter komt wat het betekent om Shepherd te zijn en kennis krijgt van hoe slecht de mens eigenlijk is. ‘’Huh heeft die Sorey dan geen kennis van wat er om hem heen gebeurt?’’ Ik hoor het je denken, maar nee. Elysia is een afgesloten en beschermd gebied en Sorey is de enige mens daar. ‘’Maar Mikleo dan? Spelen we in deze game met een schizofrene held?’’ Nee. In de wereld van Tales of Zestiria leven buiten mensen ook Seraphim en Hellion. Seraphim kan je zien als de guardians van de aarde. Het zijn geesten die je alleen kan zien als je een resonantie met ze hebt. De Seraphim zorgen voor de balans op aarde en er zijn Seraphim met verschillende affiniteiten voor de elementen van de natuur (vuur, water, wind en aarde). Helaas is het geloof van de mens in Seraphim afgenomen en verliezen zowel de mensen als de Seraphim hierdoor hun kracht om kwaadwillige gedachten af te schermen. Als een mens of Seraph wordt overgenomen door boosaardigheid verandert deze in een Hellion. Hellion zijn de monsters die de aarde terroriseren. Nu is het aan Sorey om de Hellion te purificeren. Met purificeren kan een Hellion zijn menselijke of Seraphim vorm weer aannemen. Het enige probleem is dat de gemiddelde mens de Seraphim en de Hellion niet kunnen zien, waardoor het voor hen lijkt alsof Sorey daadwerkelijk schizofreen is.
Mechanics of Zestiria
Tales of Zestiria is een action RPG. Voor de mensen die niet bekend zijn met deze term, het is niet turn-based. Het moment dat je in een gevecht terecht komt heb je gewoon vrije controle over je personage. Je hebt je standaard attack, defend, magic/special attack en menutoets. Aanvallen voer je uit met spirit chain. Dit is de stamina van de game die je kan bijvullen door te verdedigen of stil te staan. Na een gevecht ontvangen je personages experience waarmee zij hoger levelen, maar ook je equipment ontvangt experience. Je equipment bevatten bonussen voor je personages zoals extra attack power of defense +4%. Het gave is dat je je equipment ook met een duplicaat kan fuseren waardoor er weer nieuwe bonussen bijkomen. Nieuw in deze game is de “Armitization’’-mechanic. Je kan tijdens een battle met een van je Seraphim kameraden fuseren en zo toegang krijgen tot een nieuw arsenaal aan elementische aanvallen. Daarbij krijg je ook een flinke hp-boost en natuurlijk een stijlvolle outfit upgrade. Armitization ga je veel nodig hebben, want vijanden en eindbazen hebben resistances en weaknesses voor bepaalde elementen. Het is aan jou om met de juiste party member te fuseren en zo deze vijanden helemaal kapot te maken met het element waar ze zwak tegen zijn.
Oogstrelend en Oorgasmisch
Tales of Zestiria is prachtig vormgegeven. Zo geeft de game je tijdens het spelen het gevoel alsof je naar een bewegend schilderij aan het kijken bent. Het is kleurrijk, verfrissend, de personages en vijanden vloeien goed door in de wereld. De landschappen wisselen zich regelmatig af met anime-kwaliteit cutscenes, die voor mij grafisch gezien het hoogtepunt waren aangezien ik een groot manga/anime fan ben. Zoals in het tussenkopje vermeldt, bevat Tales of Zestiria buiten prachtige graphics ook een GE-WEL-DI-GE soundtrack. De soundtrack sleept je mee en gaf mij redelijk vaak kippenvel. Bij elke setting is een gepaste sound gekozen. Zo hoor je tijdens het reizen naar een andere stad een avontuurlijk muziekstuk en wanneer je bij een ruïne arriveert, wordt de soundtrack wat mysterieuzer. De game ontvangt ook pluspunten voor het toevoegen van de originele voice-actors. Zo krijg je bij het opstarten van de game de keuze tussen Engelse of Japanse voice-acting. Ik heb gekozen voor de Japanse voice-acting waar ik ontzettend van genoten heb. De makers hebben voor bijna elk personage de juiste voice-actor gekozen met als persoonlijke favorieten Dezel en Zaveid. Het enige minpunt aan deze optie is dat de stock sounds (achtergrondstemmen in de stad) Engelstalig blijven, ook wanneer je voor de Japanse voice-acting hebt gekozen.
Stuff that stuff
De game bevat grote gebieden met vele dungeons en dorpen om te verkennen, maar wanneer je door de wereld heen loopt merk je al snel op dat je vaak door grote lege stukken loopt. Voor de grootte van de gebieden is eigenlijk te weinig in de overworld te doen. Er zijn dingen te doen zoals items verzamelen, monsters en mini-bosses verslaan, maar wat je vooral doet is lopen. Dit kan soms vervelend worden als je eigenlijk verder wilt gaan met het verhaal. De game bevat heel veel quests die kunnen variëren van simpel en nutteloos tot leuk en belonend. Ook zijn de dungeons zelf redelijk eenvoudig. Verwacht geen ingewikkelde puzzels of veel denkwerk. Je bent vooral bezig met vijanden te verslaan en jezelf naar de eindbaas van het gebied toe te werken.
Conclusie
85
Tales of Zestiria is een erg vermakelijke RPG. De gameplay zit goed in elkaar, de graphics zijn fijn om naar te kijken en de soundtrack is van de bovenste plank. De story is vermakelijk maar zit wel vol clichés, dus verwacht geen baanbrekend verhaal wat je over tien jaar nog steeds tot in detail onthoud. Wat je wel kan verwachten is een boeiend verhaal waar je tijdens het gamen in wordt getrokken. De cast bestaat uit een goed geselecteerde groep voice-actors die een hele goede dynamiek met elkaar hebben. Tales of Zestiria is zeker aan te raden voor RPG fanaten, maar ook voor anime/manga liefhebbers. Niet alleen vanwege de prachtige anime cutscenes, maar vanwege de clichés die je vooral in anime en manga tegenkomt.
Pluspunten
+ Geweldige soundtrack en cutscenes
+ Sterke gameplay
+ De customization van je equipment
+ De cast en voice actors
+ Armitization is een leuke mechanic
Minpunten
– De overworld is groot maar voelt leeg
– De dungeons zijn een beetje te makkelijk om doorheen te komen
– De camera kan soms tegenwerken
Reacties