Er zijn onderhand nog maar weinig mensen die niet weten wat Game of Thrones is. De boeken, maar vooral ook de televisie serie heeft in de afgelopen paar jaren een enorme following en reputatie gekregen. Perfect materiaal voor een Telltale Games-serie.
Het is geen geheim dat ik enorm veel houd van Telltale Games. De situaties in hun games zetten mij vaak aan het denken en laten mij reageren op een manier die bij mij past. Aangezien de formule van de hedendaagse Telltale point-and-click series hetzelfde is, valt hier weinig nieuws over te vertellen. Door de jaren heen hebben de games zelfs de stempel gekregen dat het keuzesysteem een illusie is omdat je altijd uitkomt op dezelfde voorgeprogrammeerde situaties. Hoe zit dat met Game of Thrones?
Bosbroeders
In de Telltales’ Game of Thrones serie maken we kennis met de familie Forrester, een familie in hogere kringen die het moeilijk heeft. De game speelt zich rond seizoen 3 van de televisie serie af, en deelt ook bepaalde evenementen met de serie maar is niet canon. Hier en daar kom je zelfs bekende gezichten tegen zoals Tyrion, Daenerys, Cersei en nog een aantal anderen. Ondanks dat de game samenloopt met de serie blijft het verhaal wel binnen de game beperkt. Alles dat in het verhaal gedaan wordt heeft geen enkel effect op het verhaal van de boeken of televisie serie. Dit neemt niet weg van de sfeer. De authentieke Game of Thrones vibe blijft door de hele game gevoeld worden.
Game of tears
De Game of Thrones franchise heeft de reputatie dat er veel personages dood gaan. Dat is in deze game niet anders. Telltale is zelf ook niet vies van dit soort taferelen, dus natuurlijk sneuvelen er een hoop personages. Op papier klinkt dit heel tof omdat het heel trouw is aan het bronmateriaal. Helaas blijkt dit in de praktijk vies tegen te vallen. Het verschil tussen een serie en een game is dat je bij een game meer input hebt. Jij kiest hoe personages reageren. Jij vormt hun personaliteit tot een zekere hoogte, en kiest hun weg door de game. Hierdoor raak je meer verbonden met de personages dan in een televisieserie. Des te groter de teleurstelling en frustratie als een personage waar je enorm veel aandacht in hebt geïnvesteerd afgemaakt wordt zonder dat je hier iets aan kan doen.
“De authentieke Game of Thrones vibe blijft door de hele game gevoeld worden”
Keutelkeuze
Eerder haalde ik het punt aan dat de soortgelijke Telltale games de illusie van keuze geven. Tot mijn spijt moet ik concluderen dat het voor deze game waar is. Bij de andere Telltale games van deze aard heb ik dit gevoel nooit zo sterk ervaren. Ook al kan ik het niet helemaal ontkennen, toch kwam bij Game of Thrones dit gevoel heel pijnlijk naar boven. Gedurende de game werk je aan de hopeloze situatie van de familie Forrester, maar elk moment dat er eindelijk positieve progressie komt wordt je keihard onderuit geschopt. Ik kan mij letterlijk geen enkele situatie herinneren waar iets positiefs niet onmiddellijk veranderde in iets negatiefs en de situatie nog wanhopiger maakte. Het is ontzettend frustrerend om dit keer op keer mee te moeten maken en dat is geen leuk gameplay element. Om nog maar te zwijgen over de laatste episode.
Next time on GoT
De zesde en laatste episode is niets meer dan een reclamebord voor het onvermijdelijke tweede seizoen. Om dingen nog erger te maken is deze episode een grote klap in het gezicht omdat er een hoop nare evenementen gebeuren die niet te ontwijken zijn. Het maakt niet uit hoe jij deze game hebt gespeeld, je ontkomt niet aan deze uitkomsten. Voorgaande keuzes hebben amper effect. Nog niet tenminste, puur omdat de constante uithangvlag van het tweede seizoen boven het hoofd hangt. Jammer genoeg ten nadele van wat er al opgebouwd is over de afgelopen episodes. De laatste episode en recente ontwikkelingen lieten zo’n enorm slechte smaak in mijn mond achter dat ik mij zorgen begon te maken om Telltale als bedrijf. Het lijkt er voor mij op dat zij hun focus kwijt zijn en dat is zeer zonde. In de PC-versie zit bijvoorbeeld een grafische bug die al maanden lang bekend is bij Telltale. Zelf had ik hier ook last van. Ondanks het erkennen van de bug heeft Telltale niets gedaan om dit probleem te verhelpen. Een gebruiker op hun eigen forum heeft het heft in eigen handen genomen en een oplossing voor de bug gevonden terwijl Telltale doodleuk op dezelfde pagina zegt dat ze niet weten hoe ze dit op moeten lossen.
Conclusie
50
Het is moeilijk voor mij om negatief te zijn over een game waar ik mij enorm mee vermaakt heb. Ondanks de negatieve aspecten heb ik dat namelijk wel gedaan. Het verhaal zorgt weer voor veel momenten waar je die billetjes strak samen knijpt en heeft het op de meeste punten wel goed gedaan. Het is dan ook juist zo frustrerend om te zien dat Telltale de bal op de meest belangrijke plekken laat vallen. Ik zou zelf graag een Telltale game zien van het kaliber die The Walking Dead en The Wolf Among Us hebben. Inmiddels moet Telltale de spotlight al delen en misschien zelfs wel afstaan aan Dontnod die het, in mijn ogen superieure, spel Life is Strange hebben uitgebracht.
Pluspunten
+ Game of Thrones atmosfeer
+ Goede soundtrack
+ Goed uitgewerkte personages
+ Originele acteurs spreken stemmen in voor hun personages
Minpunten
– Keuzes zijn grotendeels voor saus
– PC-versie heeft grafische bug probleem
– Te lange release tijd tussen episodes
– Episode 6 in zijn geheel
Reacties