Assassin’s Creed is al jaar en dag een bekende franchise. Jaarlijks verschijnt weer een nieuwe game binnen de main-games van de franchise, maar dat lijkt, als we de geruchten mogen geloven, dit jaar anders te worden. Toch weet Ubisoft ook in 2016 een Assassin’s Creed-game uit te brengen, namelijk de Assassin’s Creed Chronicles Trilogy. Vorig jaar april verscheen hiervan het eerste deel, China, maar sinds vorige maand en deze maand zijn daar ook het tweede en derde deel van uitgebracht. Het gaat hier om India en Russia en om te beginnen, heb ik het over India.
Wie de 3D-gameplay van Assassin’s Creed gewend is kan dit even vergeten, want in Assassin’s Creed Chronicles speel je in een 2,5D wereld. Een lekkere platformer met tussendoor driedimensionale gameplay waarin je een stuk naar voren loopt. Dit zijn mooie animaties, maar weet de gameplay an sich het ook goed te doen?
Geen keuze
Wat voornamelijk opvalt is dat vanaf het begin stealth gespeeld moet worden. Zo begint de game op het dak van een Indisch paleis waar je als assassin Arbaaz Mir speelt en – zoals in elke platformer – een weg naar voren baant. Na een tijd naar voren te hebben gelopen kom je een groep wachters tegen en zij zijn niet zoals normaal gesproken actievol om te leggen. Telkens dien je achter een muur te schuilen, in een hooiborg te verstoppen of in bomen te klimmen om voorbij de wachters te komen. Bij elke wachter wordt een witte cirkel of driehoek achtige kijklijn weergegeven waardoor makkelijk te zien is welke kijkpunten die wachter vanuit zijn ooghoeken ziet. Onopgemerkt voorbij sneaken lijkt dus niet zo moeilijk, maar helaas is dat vaak wel het geval. Wanneer een wachter jou opmerkt raak je gelijk in een gevecht belandt dat niet gauw te winnen valt. Slechts twee vijandelijke aanvallen zijn nodig om het lootje te leggen en dat maakt het zo nu en dan toch een uitdaging.
Ontwijken
Daarbij komt ook de besturing kijken, want wanneer je in een gevecht raakt, geeft de game je alsnog de mogelijkheid om te winnen. Zo verschijnt er een witte lijn vlak voordat een vijand met zijn wapen of zwaard aanvalt. Deze lijn geeft de waarschuwing om te bukken en de vijandelijke aanval te ontwijken. Maar natuurlijk kom je niet zomaar in een gevecht terecht. Naast het voorbij sneaken heb je ook nog de mogelijkheid om als een echte assassin te werk te gaan, door vijanden af te leiden en stilletjes te vermoorden. Het d-pad menu komt hier goed bij kijken, want door de d-pad-bovenknop te gebruiken verschijnt een fluitcirkel in beeld. Door vervolgens op LB te drukken en de rechterstick te bewegen wordt deze cirkel groter. Druk op RB en er wordt gefloten. Vijanden in de buurt komen op het fluit signaal af waardoor het een kwestie van wachten is om de vijand met x (vierkant)-knop te elimineren.
Maar wees niet bang voor vijanden. Wanneer je de besturing een beetje onder de knie hebt is het zelfs te doen om zonder stilte en eliminatie een vijand te passeren. Als een vijand jou nog niet heeft opgemerkt, je geeft hem een stoot of hij ziet jou voorbij rennen, dan komt hij niet geheel in actie. Wegrennen is dus ook een manier om vijanden te ontwijken, maar helaas zorgt dit voor te makkelijke gameplay.
Wapens
Het wapenarsenaal bestaat uit een Trident blade, Talwar zwaard en een Chakram. Laatstgenoemde is een cirkel achtig Indisch wegwerp wapen wat het beste te omschrijven is als de wegwerpmessen die ninja’s gebruiken. De Trident blade is een aangepaste versie van de Hidden blade en het Talwar zwaard is het hoofdwapen dat gebruikt wordt. Goed om te weten is dat het Talwar zwaard op twee manieren gebruikt kan worden. Met de x (vierkant)-knop wordt dit wapen gebruikt, maar de y (driehoek)-knop zorgt voor een iets andere beweging die op combat gebied een hardere klap uitdeelt. Daarnaast heb je ook de beschikking over rookbommen en een grijphaak. Waarbij de grijphaak gebruikt wordt om naar boven te klimmen.
Uitdagend
Zoals genoemd speelt de game in India af en zijn er dus veel paleizen en andere soorten grote gebouwen aanwezig. Soms ben je verplicht naar boven te klimmen en is een vijand niet direct direct te ontwijken. In deze gevallen is het wel verplicht om sluipend een vijand te elimineren of een gevecht te winnen. Maar dit zegt het eigenlijk al, kies je de optie om zonder een keuze verplicht stealth te werk te gaan of ga je de moeilijke gevechten met de vijand aan waarin je na twee rake klappen dood bent? Een andere mogelijkheid zit er niet in waardoor Assassin’s Creed Chronicles India een uitdagende game is.
”Assassin’s Creed Chronicles India is een uitdagende game!”
Puzzelen/level design
Niet alleen in de combat is de game uitdagend, maar ook in de levels. Deze 2,5D platformer kent zo nu en dan kleine puzzels die je moet oplossen om verder te kunnen klimmen. Het gaat hier dan om het verschuiven van objecten en het op tijd springen naar de overkant. Niet al te uitdagend, maar soms best vervelend wanneer je naar beneden valt en weer opnieuw omhoog moet klimmen. Helaas is het zo dat levels soms niet duidelijk genoeg zijn in welke richting je moet lopen, ook al maak je gebruik van de 2,5D map van het level.
The bugs are back
Laat ik het onderwerp van de Assassin’s Creed Unity bugs nou niet weer oppakken, maar toch moet het genoemd worden. Deze game kent helaas een aantal bugs waar ik mij tijdens mijn speelsessie aan ergerde. De gameplay die jou forceert om stealth te spelen of direct aan te vallen wordt een nog groter nadeel nadat ik te maken kreeg met een 360 draaiende vijand. Dit is niet de enige bug, want zo bevroor mijn speelsessie ook een keer toen ik op het punt stond om een vijand om te leggen. Hierdoor leek het even voor mij dat de acties die je verricht soms verplicht een perfectie vereisen om als goedgekeurde actie gezien te worden en dat is zonde. Meer vrijheid in speelstijl en soepelere AI’s waren toch beter geweest.
Meer dan de game
Om terug te komen op de 2,5D game met mooie animaties, is het belangrijk om te weten dat de stijl van de Assassin’s Creed Chronicles Trilogy gebaseerd is op de Assassin’s Creed-comics. Assassin’s Creed Chronicles India is gebaseerd op de comic Assassin’s Creed: Brahman. Dit is de derde comic van de franchise en speelt zich in India af met Arbaaz Mir als hoofdpersoon. Een leuk feitje is dat Arbaaz Mir de vader is van Jayadeep Mir, beter bekent als Sir Henry Green uit Assassin’s Creed Syndicate. Op deze manier zijn de comic-reeks, de Assassin’s Creed Chronicles Trilogy en Assassin’s Creed Syndicate toch met elkaar verbonden.
Sir Henry Green speelt natuurlijk een grote rol in het verhaal van Syndicate, maar zijn verbondenheid met India wordt in de novel Assassin’s Creed: Brahman nog duidelijker. Dit is de novel die vorig jaar rond de release van Assassin’s Creed Syndicate verscheen.
Conclusie
70
Een andere soort Assassin’s Creed-game dan gewend is leuk om te spelen. Het level design in 2,5D gameplay en de kleurrijke comic stijl maken van Assassin’s Creed Chronicles India een vermakelijke game. De wapens zijn eenvoudig te selecteren en te gebruiken, waardoor je het liefst elke vijand in brute comic stijl wil afslachten. Helaas levert de beperkte speelstijl veel frustraties op en is dit lang niet een game die door elke Assassin’s Creed fan gespeeld moet worden. Al met al is het een aanrader voor degene die alle geduld op zich nemen en meer te weten willen komen over de achtergrond geschiedenis van de Indische assassins en de Mir-familie.
Pluspunten
+ 2,5D gameplay is weer eens wat anders
+ Mooie animaties in de stijl van de comics
+ Duidelijke gameplay…
Minpunten
– … Maar focust te veel op stealth…
– …Waardoor er geen vrijheid in speelstijl is…
– … En de combat en bugs veel frustratie opleveren
Reacties