Het derde en laatste deel in de Assassin’s Creed Chronicles trilogy is inmiddels uit en dit keer reizen we af naar het Rusland van 1918. De Russische Burgeroorlog is aan de gang en als assassin Nikolai Orelov is het jouw taak om nog een laatste missie uit te voeren voor de Assassin orde. Onderweg leert Nikolai de enige echte Anastasia Nikolaevna kennen, een van de dochters van Tsaar Nicolaas II van Rusland, die samen met haar ouders in 1918 werden omgebracht.
Het verhaal speelt zich dus af in de tijd van de Russische burgeroorlog en om de game iets interessanter te maken hebben de makers Anastasia Nikolaevna aan de game toegevoegd. Ook zij is speelbaar waardoor de missies zich tussen de twee hoofdpersonages af wisselen. Soms dienen Nikolai en Anastasia samen te werken zoals in situaties waarin je als Nikolai een sniper moet gebruiken, zodat Anastasia door het level kan lopen.
Gefocust op stealth
Een nieuw tijdperk betekent ook nieuwe wapens en omgevingen. Zo zijn er levels waarin je op het dak van een tram staat en levels waarin je in de trein zit. Helaas is de gameplay wel hetzelfde gebleven als bij de voorgaande twee delen en dat is soms erg zonde. Wederom wordt er veel op stealth gefocust en is het onmogelijk om een vijand actievol uit te schakelen. Een klap van de vijand en het is gelijk game over. Gelukkig is het laadscherm wel erg snel, waardoor je niet lang hoeft te wachten, maar toch blijft de focus op stealth een nadeel in de Assassin’s Creed Chronicles trilogy. Hierdoor dien je dus goed na te denken over hoe je de vijand precies wil uitschakelen. Actievol lukt vaak niet, maar de beschikking van een rookgranaat zorgt ervoor dat een vijand zonder al te veel lawaai wordt afgeleid, waardoor dit een goede optie is om een vijand uit te schakelen. De gameplay voelt op het gebied van rennen en klimmen soepeler aan en dat zorgt ervoor dat – mocht het fout gaan – je alsnog vlotjes dekking kunt zoeken alvorens de vijand jou in een klap vermoord.
”De gameplay voelt op het gebied van rennen en klimmen soepeler aan!”
Niet alleen een rookgranaat, maar ook een geweer en een lier heb je onder je beschikking. Het geweer zorgt natuurlijk voor te veel geluidsoverlast, maar is soms handig wanneer niet al te veel vijanden in de buurt zijn. Een soortgelijk object als de lier was ook aanwezig in Assassin’s Creed Chronicles India en hiermee kan je jezelf omhoog klimmen.
Duister wereldje
Op het gebied van animaties is dit derde deel wederom goed uit de verf gekomen. Dit keer geen kleurrijke buitenwereld met olifanten en strakke paleizen, maar een zwart witte tint met een rode gloed en een duister achtergrondmuziekje wat een goede sfeer levert voor de tijd van de Russische burgeroorlog. Assassins Creed Chronicles Russia is gebaseerd op de comic Assassin’s Creed: The Fall, die in 2010 verscheen. In de comic draait het voornamelijk om Daniel Cross, die hallucinaties krijgt over Nikolai Orelov en tussendoor maakt Nikolai zijn opwachting, 70 jaar na de gebeurtenissen uit de game.
Conclusie
60
Dit derde en laatste deel in de Assassin’s Creed Chronicles trilogy bevat niet veel verandering. Alle drie de games liggen de nadruk te veel op stealth en binnen één klap uitgeschakeld zijn door een vijand is erg zonde. De mogelijkheid om je eigen speelstijl te kiezen zit er niet in, maar los van de gameplay bevatten de drie games een sfeervol wereldje met verhaallijnen die de Assassin’s Creed franchise weer een stuk uitgebreider maken. Voor de fans die geïnteresseerd zijn in meer (achter)grond verhaal is dit zeker een aanrader, maar denk je snel geïrriteerd te raken aan de gameplay, dan kan je de Chronicles trilogy beter links laten liggen.
Pluspunten
+ Soepelere gameplay
+ Gebaseerd op de Assassin’s Creed: The Fall comic
Minpunten
– Weinig vernieuwing ten opzichte van voorgaande twee delen
– Wederom ligt de focus op stealth
Reacties