Als je over Battleborn praat is het vrijwel onmogelijk om niet over Borderlands te praten. Deze twee games zijn natuurlijk van dezelfde ontwikkelaar, Gearbox Software, en delen dan ook hun ‘zaney’ toon in humor. Het pasgeboren broertje Battleborn heeft dan ook heel wat te bewijzen tegenover zijn grote broer Borderlands en het succes die de franchise heeft behaald.
Borderlands is een franchise die in mijn optiek bij mensen altijd wel een love-or-hate verhouding heeft. Mensen vinden Borderlands helemaal het einde of willen er niets mee te maken hebben. Ik val in het kamp dat enorme liefde voor Borderlands heeft. Bij het spelen van Battleborn viel mij op dat de twee wel degelijk dezelfde vader delen, maar toch een eigen aard hebben. Verschillende moeders misschien?
Battle-mode
Battleborn knalt vanaf het begin al direct je kamer binnen. Het opent met een tutorial die elementen heeft die bekend zijn voor elke Borderlands-speler. Na het uitspelen van deze tutorial kom je in het hoofdmenu verschillende modes tegen en kun je zien waar Battleborn juist zo blinkt.
In het hoofdmenu is een story mode te vinden waarin je verschillende scenario’s speelt om zo het verhaal te volgen. Ook is er een versus mode aanwezig die drie verschillende speltypes biedt. Deze modes zijn zowel online als offline te spelen, afhangend van wat je voorkeur heeft. Naast de story en versus mode is er nog een command-menu waarin je onder andere jouw personages kunt aankleden met gear en informatie kunt bekijken. Bij zowel de story als versus mode verdien je ervaringspunten waarmee je een steeds hoger level bereikt en spelonderdelen vrij speelt.
”Er valt extreem veel uitrusting te verzamelen, dus de echte jagers kunnen hier hun lol mee op.”
Wat ook opvalt is het diverse aanbod aan personages. Hiervan moeten wel veel personages ontgrendelt worden, maar dat geeft juist motivatie om personages een kans te geven zodra je deze vrij speelt. Ze hebben allemaal hun eigen ‘quirk‘, skills en speelstijl. Je hebt bijvoorbeeld personages die goed zijn in snipen, support of gewoon brute kracht. Ook is er onderscheiding tussen personages die van dichtbij met fysieke aanvallen moeten vechten of op afstand kunnen schieten. Thorn is bijvoorbeeld iemand die op afstand blijft terwijl Phoebe in close combat blijft. Zo is er voor elke speler wel een personage te vinden die bij hem of haar past. Door middel van een skill tree kunnen moves sterker gemaakt worden.
Golflengte
De verhaallijn in Battleborn zit leuk in elkaar maar vergt wel aandacht wanneer je besluit online te spelen. Omdat bij online speelsessie gestemd wordt welke van de drie willekeurige hoofdstukken gespeeld gaat worden is de kans zeer klein dat je het verhaal chronologisch volgt. Hier wordt rekening mee gehouden bij elk hoofdstuk omdat het verhaal hierop gestructureerd is, maar dat maakt het wel lastig om te volgen.
In totaal is er ruimte voor vijf spelers in een party. Hoe meer spelers in jouw party zitten, des te hoger de moeilijkheidsgraad van het hoofdstuk dat je gaat spelen wordt. Wel kun je met meerdere spelers betere uitrusting vinden. Denk hierbij aan Borderlands dat hetzelfde systeem heeft. Het vinden van spelers is niet echt een probleem, maar het komt nog frequent voor dat spelers de lobby verlaten als hun gekozen level niet gespeeld gaat worden. Het spel blijft er niet moeilijker door, maar het is vervelend als er ‘objectives‘ in een hoofdstuk zitten waarvoor gewoon meerdere spelers nodig zijn.
Wat betreft de hoofdstukken moet je in je eentje, of samen met teamgenoten, je een weg door het level knallen en soms ‘objectives’ halen. Soms moet je bijvoorbeeld bepaalde onderdelen vernietigen of ‘switches‘ activeren. Wat er van je gevraagd wordt laat zich wijzen omdat er overal markers op het scherm staan en rechts op het scherm te zien is wat het doel is.
Eén onderdeel dat ontzettend vaak terug komt is het verslaan van golven vijanden. Je moet dan in een omgeving strijden om iets als bijvoorbeeld een reactor of lopend doelwit te beschermen van vlagen aan vijanden die ze proberen kapot te maken. Als je faalt is het direct game over. Op zich is er niets mis met deze missies, maar dit specifieke onderdeel komt zo vaak voor in de story mode dat het niet speciaal aan voelt en zelfs over komt als ‘padding‘.
Versus als Versace
Gearbox probeert met Battleborn ook in te spelen op een markt in de videogame industrie die momenteel ‘booming business’ is, namelijk het MOBA genre. Ze hopen hiermee een community te pakken die gedreven blijft om de versus modi te blijven spelen. Het is duidelijk aan de aankomende DLC te zien dat Gearbox ook plannen heeft om Battleborn door te bouwen. Zo staan er nieuwe personages en map packs in de planning voor de game.
De versus mode bestaat uit drie verschillende game modes. Deze zijn verbonden aan de map die je speelt. Zo is er de ‘Incursion‘ mode, waarin een groep een basis moet beschermen van golven AI bestuurde vijanden. In de ‘Capture‘ mode moet jouw team delen van de map in bezit hebben. Ten slotte is er nog de ‘Meltdown‘ mode waarin twee teams hun kanonvoer aan onderlingen naar de vijandelijke reactor moeten leiden zodat ze deze kapot kunnen maken. Er is dus ruimte voor keuze.
Helaas heeft Battleborn het nadeel dat het een hoge instapprijs heeft. Voor een full retail prijs ben je waarschijnlijk tussen de 60 tot 70 euro kwijt en dat kan nekkend zijn voor een ambitieuze nieuwe IP als je ziet dat het grote concurrentie heeft die gratis opties hebben. Nu krijg je hiervoor wel een story mode, maar het merendeel speelt Battleborn toch vanwege de versus mode.
Battlehoard
Alle uitrusting die tijdens het spelen verzameld wordt kan onder de command tab gevonden worden. Uitrusting bouwt zich in zeldzaamheid op van common naar legendary. Des te zeldzamer een stuk uitrusting is, des te beter de bonus is die erop zit. Uitrusting kan in een loadout worden geplaatst en vervolgens meegenomen worden de strijd in. Een loadout bestaat uit drie stukken uitrusting en kan voor elke match gekozen worden om perfect aan te sluiten bij het personage dat je kiest. Er worden meer loadouts vrijgespeeld naar mate je een hoger level haalt. Er valt extreem veel uitrusting te verzamelen, dus de echte jagers kunnen hier hun lol mee op.
Een jammerlijk puntje is dat de opslag van uitrusting maar beperkt is tot 39 stuk totdat er een uitbreiding met credit gekocht wordt. Het uitbreiden van het aantal stukken uitrusting dat je kunt opslaan is vooral in het begin bijna niet te doen. Als gevolg zit je opslag razend snel vol en moet elke keer alle troep ertussenuit gehaald worden. Omdat common en zelfs uncommon uitrusting eigenlijk geen plaats meer hebben zodra de opslag vol zit met zeldzamere varianten, wordt dat een heel karwei. Het ontbreken van overzicht is frustrerend. Met toekomstige updates is alles mogelijk dus het huidige systeem houden is doodzonde.
Conclusie
75
Battleborn is een ambitieuze stap in de wildernis der team-based games. Door alle felle competitie is het lastig te zeggen wat de toekomst van Battleborn gaat zijn. In ieder geval staat er al een sterke fundering. Helaas is er meer voor nodig dan een sterke fundering om overeind te blijven in de storm aan competitie. Het spel heeft zwaktes waar nodig een pleister op moet, maar is de moeite waard. Zeker met vrienden!
Pluspunten
+ Uniek
+ Potentie voor meer
+ Toffe personages
Minpunten
– Story mode mist variatie
– Gear opslag nachtmerrie
– Retail prijs te hoog voor hoe de content op dit moment is
Reacties