De Call of Duty franchise heeft al vele tijdsperiodes meegemaakt. Waar het ooit begon als een Tweede Wereldoorlog shooter zijn we nu in de ruimte aangekomen met Call of Duty: Infinite Warfare. Er hing veel negativiteit rondom de game met alle mensen die de trailer dislikes gaven op YouTube, maar was dit wel rechtvaardig? Op gamescom kregen wij een presentatie te zien waarin de campaign van Call of Duty: Infinite Warfare, Call of Duty: Modern Warfare Remastered en Zombies in Spaceland aan bod kwamen.
De presentatie begon met een level uit de campaign van Call of Duty: Infinite Warfare. Als speler neem je de rol aan van Captain Nick Reyes. Het is aan jou en je team de taak om een mining facility op een asteroïde te verkennen. Deze asteroïde is helaas volledig out of control en draait constant rondjes vlak naast de zon, waardoor dit een moordende dag en nacht cyclus is. Staat de asteroïde richting de zon? Dan dien je zo snel mogelijk binnen te zijn voordat je levend wordt weg geschroeid. Wanneer de asteroïde weg draait van de zon moet je als een Usain Bolt naar de volgende ingang toe rennen, voordat je een hamburger op de BBQ wordt. Dit is tof om te zien. En het ziet er behoorlijk spectaculair uit om iedereen te zien rennen voor hun leven.
Grafisch
Grafisch ziet de game er zeer goed uit. De character modellen hebben er nog nooit zo realistisch uitgezien in een Call of Duty game en de asteroïde was tof vormgegeven. De crew ging steeds dieper in de mining facility en kwamen ondertussen een aantal lijken tegen, maar wie was hier verantwoordelijk voor? Er hing een bepaalde spanning in de lucht want het duurde lang voordat er überhaupt een vijand in beeld kwam, maar de lijken bleven maar langskomen. De singleplayer heeft mij persoonlijk nooit echt geboeid in een Call of Duty game. De laatst vermakelijke campaign was voor mij de campaign uit Call of Duty: Black Ops. De campaign van Call of Duty: Infinite Warfare ziet er heel vet uit en als de rest van de game net zo tof is als hetgeen wat we gezien hebben, dan wil ik deze game wel heel graag spelen.
”Wanneer de asteroïde weg draait van de zon moet je als een Usain Bolt naar de volgende ingang toe rennen, voordat je een hamburger op de BBQ wordt!”
Call of Duty: Modern Warfare Remastered
Na Call of Duty: Infinite Warfare was het de beurt aan Call of Duty: Modern Warfare Remastered, deze Remastered versie van de originele Modern Warfare game zit bij de Legacy Pro en Digital Deluxe Editions van Call of Duty: Infinite Warfare inbegrepen. Call of Duty: Modern Warfare is het vierde deel in de franchise en de multiplayer van die game zette de wereld van online gaming op zijn kapot. Het introduceerde onder andere experience points, custom classes en perks waarna meerdere games deze formule overnamen. Helaas hebben wij niets van de multiplayer gezien, maar kregen wij een level uit de singleplayer, het ‘Shock and Awe’ level oftewel het Nuke level voorgeschoteld. De game is behoorlijk opgepoetst en de explosies zien er indrukwekkend uit. Dit keer zijn zelfs de glassplinters van een raam zichtbaar nadat een tank over een auto rijdt.
Haarscherpe sound
Wat ook opvalt is hoe goed de game klinkt. We zijn natuurlijk gewend dat Call of Duty de meester is van geweer geluiden, maar tijdens de presentatie klonken deze echt indrukwekkend. Alsof iemand naast mijn oor met een M4 of een G3 stond te schieten. Natuurlijk gaan de hardcore Call of Duty fanaten voor de Legacy Pro Edition om de game vervolgens dagenlang te spelen, maar persoonlijk ben ik benieuwd of de multiplayer aangepast is. Het is bekend dat Modern Warfare Remastered 10 multiplayer mappen kent, maar of de perks en killstreaks aangepast zijn is nog maar de vraag. We zijn onderhand wel meer gewend dan alleen een UAV, Aistrike en Attack Chopper. Wat spelers van het origineel niet snel vergeten zijn hoe overpowered de M16 en bepaalde perks zoals stopping power en juggernaut waren. Zelf had ik toch iets meer over de multiplayer willen weten, maar daarover wordt vast meer informatie naar buiten gebracht naarmate we dichter bij release komen.
Zombies in Spaceland
De presentatie werd afgesloten met de aankondigingstrailer van Zombies in Spaceland. De Zombies modus was natuurlijk altijd een kenmerk van de Treyarch games, maar is nu eindelijk voor het eerst speelbaar in een Call of Duty game van Infinity Ward. Zombies in Spaceland speelt zich af in de jaren 80 van de twintigste eeuw en de hoofdpersonen bestaan dan ook uit 4 archetypen uit die tijd. Zo heb je een Nerd, een hiphopper, een bimbo en een Jock. De map speelt zich af in een attractiepark en bevat nieuwe features en wapens. Zo werd in de presentatie een sectie getoond waarin de speler in een achtbaan zit en op bepaalde symbolen moest schieten. Het toffe daaraan is dat de zombies gaan breakdancen voordat ze ontploffen. Het is te zien dat Infinity Ward goed heeft gekeken naar wat de Zombie modus van Treyarch zo succesvol maakte en het is ze dan ook goed gelukt om een interessante draai aan hun eigen zombie mode te geven. Als zombie liefhebber kijk ik er ook ontzettend naar uit, want met de naderende conclusie van de Black Ops zombie trilogie is het tof om eens een wat minder serieuze cast te hebben.
Voorlopige conclusie
Houd de game zeker in de gaten en trap niet in de negatieve hype. De game gaat genoeg vette content bevatten om een waardig deel in de Call of Duty franchise te worden. En dan hebben we nog niet eens de multiplayer gezien! De multiplayer is altijd wel ijzersterk dus bereid jezelf maar goed voor op de toekomstige oorlog van Call of Duty: Infinite Warfare.
Call of Duty: Infinite Warfare en Call of Duty: Modern Warfare Remastered zijn vanaf 4 november verkrijgbaar voor Xbox One, PS4 en PC.
Reacties