Het first-person zombie hack & slash meets parkour spel Dying Light heeft er een nieuwe dlc bij. In The Following neemt special agent Kyle Crane een uitstapje naar Farmland, het platteland rondom Harran. In de stad was er een man die op zijn sterfbed tegen Crane zei dat er een groep is buiten Harran met middelen tegen het virus. Dat ga jij tot de bodem uitzoeken, maar het platteland is net zo onveilig als de stad.
Voor degenen die een samenvatting nodig hebben van de main game van Dying Light: in de fictieve stad Harran is een virus uitgebroken wat mensen in een soort zombies verandert. Jij kruipt in de huid van special agent Kyle Crane om documenten te achterhalen die mogelijk het einde van de infectie betekenen. Naast de geïnfecteerden is de stad verdeeld in twee groeperingen: de bende van de topcrimineel Rais en de overlevenden van The Tower. Al snel sluit je je aan bij The Tower en krijg je een spoedcursus parkour omdat je het anders niet lang volhoudt in Harran. Vervolgens speel je het spel door om de stad te verlossen van Rais zijn terreur en om een remedie tegen het virus te vinden.
Duik in het diepe
In The Following volg je de rumoren dat een groepering op het platteland rondom Harran de oplossing heeft voor het virus. Mensen die zonder probleem tussen de zombies lopen en het na vertellen. Je begint met een klein tochtje door het riool om eenmaal uit te komen bovenop een berg, na een nogal ‘natte’ landing en een klein stukje lopen kom je aan bij een boerderij waar overlevenden zijn.
Vreemden zijn niet welkom
Helaas zijn de meesten niet zo blij om jou te zien. Wanneer je eenmaal bij het ‘opperhoofd’ aankomt, Jasir, vertelt hij dat eerst het vertrouwen van iedereen gewonnen moet worden. Zo begin je de groepering te helpen met al hun problemen. Het komt aardig overeen met de missies uit de main game waarin de overlevenden in The Tower ook willen dat je x helpt of ergens naar toe gaat om x item te halen. Hier is absoluut niks mis mee want het is nou eenmaal wat het spel in beweging houdt. Het in mootjes hakken van zombies moet natuurlijk wel een beetje een doel hebben.
Scheuren door de mooie omgeving
De omgeving van Farmland is super kleurrijk en uitgestrekt. Overal zijn grasvelden, heuvels, bergen en meren met hier en daar wat huisjes. De omgeving kent één wat groter stuk dorp alleen ben je daar zo door heen. Gelukkig is een van de eerste opdrachten die je krijgt om een buggy te stelen van een paar bandieten. De buggy is je belangrijkste manier om rond te komen, lopen is een optie maar het zijn oprecht grote afstanden die je gaat maken.
Rijbewijs niet nodig
Hoe meer je rijdt, des te hoger je driving skill wordt waardoor je nieuwe upgrades unlockt. Dit zijn dingen zoals extra bepantsering op je wagen. UV-verlichting zodat je s’ nachts iets veiliger kan rijden. Daarnaast heb je de mogelijkheid om mijnen te plaatsen tijdens het rijden en uiteindelijk kan je zelfs een vlammenwerper op je buggy installeren. Rijden in co-op is ook dikke fun: ieder kan in zijn eigen buggy rondscheuren maar er is ook plek voor een tweede passagier in een buggy. Terwijl er eentje rijdt kan de ander met vuurwapens de zombies afmaken op hoge snelheid, goed mikken is wel vereist.
Onderhoud noodzakelijk
De upgrades die je met je driving skill unlockt zijn permanent maar onder de motorkap zitten onderdelen die slijten door het rijden. Auto’s, jeeps, busjes en vrachtwagens worden opeens een stuk interessanter. Je kan ze looten voor materialen waarmee je de onderdelen van je buggy kan repareren. Bij handelaren en in sommige plekken kan je betere onderdelen voor je buggy kopen. Er zijn ook blueprints te vinden waarmee je zelf de onderdelen kan maken.
“Met The Following ben je een aardige tijd zoet!”
De speeltuin is er nog steeds
Op het platteland heb je veel meer open plekken dan in het dichtbebouwde Harran. Dit neemt niet weg dat er geen mogelijkheid is om gebruik te maken van je parkour skills. Er komen genoeg plekken voorbij waar je op kan klimmen en klauteren, er is alleen meer ruimte tussen al deze plekken. Door het gebied zijn ook weer de bekende safehouses die je kan vrij maken van zombies zodat je s ‘nachts een plek hebt om te schuilen. The Following kent niet echt nieuwe vijanden met uitzondering van een speciale soort Volatile zombie. Deze is nog sterker dan de doorsnee Volatile en daar wil je liever niet gezien door worden.
Wie zijn kop boven het maaiveld steekt
In de main game van Dying Light had je al een groot arsenaal aan wapens om zombies mee af te maken en daar hebben ze een paar nieuwe aan toegevoegd. Zo heb je handzagen, zeisen, bijlen en zijn er een paar nieuwe vuurwapens zoals de submachine gun. Helaas hebben de vuurwapens net als in de main game geen mogelijkheid tot upgrades of mods. Soms kom je wapens tegen met hogere stats en een ander kleurtje en daar moet je het mee doen.
Conclusie
Met The Following ben je een aardige tijd zoet. Als je net als ik vaak wordt afgeleid door side-quests en de drang om nieuwe plekken te onderzoeken kom je al gauw aan de 20 uur gameplay die het te bieden heeft. Daarna kan je nog voor alle collectibles gaan en je buggy max upgraden. Het verhaal is lekker geheimzinnig en alle loot die je verzamelt in Farmland kan je weer meenemen terug naar Harran.
Pluspunten
+ Farmland is een grote en afwisselende nieuwe locatie
+ De buggy is awesome!
+ Main quest en side-quests houden je lang genoeg bezig
+ Nog steeds genoeg parkour plezier
Minpunten
– Geen echte nieuwe zombies
– Geen blueprints voor wapens
Reacties