Het was de E3 van 2006 toen een trailer getoond werd van Final Fantasy Versus XIII. Deze game trok meteen mijn aandacht. Het was duister, het hoofdpersonage was een typische Final Fantasy held en het was behoorlijk gewelddadig. Inmiddels zijn we tien jaar verder en heeft Final Fantasy Versus XIII een lange ontwikkeling achter de rug. De game is eindelijk uit onder de naam Final Fantasy XV. In het decennium dat de game in ontwikkeling is geweest, zijn er duizenden andere games verschenen. Weten de makers het lange wachten te belonen met een topgame of is Final Fantasy XV wegens die lange ontwikkeling juist het tegenovergestelde geworden?
Diezelfde protagonist als uit de E3 trailer van 2006 is nog steeds aanwezig in Final Fantasy XV. Zijn naam is Noctis Lucis Caelum, kroonprins van de troon van Lucis. Aan het begin van de game zien we hoe Noctis op reis wordt gestuurd door zijn vader, koning Regis. Noctis gaat trouwen met Lady Lunafreya van Tenebrae om hun staten te unificeren. Samen met zijn adviseur Ignis, zijn bodyguard Gladiolus en zijn vriend Prompto maakt hij een lange reis om bij Lady Lunafreya te komen. De vier mannen stappen in de (daadwerkelijk prachtige) Regalia, de auto van het koningshuis en gaan op weg. Ver komen ze niet want na enige tijd begeeft de Regalia het. Na wat duwwerk van achter de auto, komen zij op een plek aan waar ze door automonteur Cindy geholpen worden. Hier krijgen ze het slechte nieuws te horen dat in de tijd dat ze gereisd hebben, het koninkrijk door soldaten uit Niflheim is aangevallen en dat koning Regis niet langer meer in leven is. Dit is waar het avontuur begint en wraak genomen gaat worden op de dood van onze vader.
Een geactiveerde Armiger
Het arsenaal is met vier wapens uit te rusten die tijdens gevechten te wisselen zijn. Dit wisselen verloopt soepel en daarbuiten ziet het er zeer spectaculair uit! In een gevecht heb je de mogelijkheid om samen met een van je teamgenoten een team aanval uit te voeren. De actie en combat is niet van Devil May Cry/Ninja Gaiden (3D-versies)-niveau, maar is vooralsnog zeer tof in elkaar gezet. Buiten de combat actie spendeer je natuurlijk veel tijd in de wereld zelf, die groots en levendig is. Zo heb je overal kleine stadjes (en ook grote steden) waarin altijd wel een tent te vinden is die jachtmissies aanbiedt. In deze missies dienen op monsters gejaagd te worden in ruil voor een beloning. De lage rank missies geven meestal een kleine geldbeloning, maar bij de missies van een hogere rang zijn betere beloningen te ontvangen. Van accessoires en wapens tot aan easy mode accessoires. Buiten de jachtmissies zit de game boordevol zijmissies die – mits je deze geleidelijk met de story mode volbrengt – bijna allemaal wel vermakelijk en handig zijn.
Verder zijn in de wereld dungeons en tombes verstopt. De dungeons bevatten meestal goede loot, maar zo zijn er ook een aantal dungeons waarin je een tombe van een voorgaande koning tegenkomt. In deze tombes zijn een van de dertien royale wapens te vinden. Het toffe aan dit soort wapens zijn dat naast dat ze hoge schade uitdelen, ze na het activeren van de Armiger, tegelijk gebruikt kunnen worden. De Armiger is een speciale techniek die ervoor zorgt dat alle royale wapens in de omgeving zweven en naar het doelwit toe vliegen. Eigenlijk verander je hierdoor tijdelijk in een ultra Super Saiyan Noctis en dat is best wel tof om te zien.
“Vanaf het begin van de game tot de laatste cutscenes hebben de vier personages een band met elkaar die zo perfect in beeld is gebracht!”
Ontdek de wereld met een Chocobo
De wereld is op verschillende manieren te verkennen. Zo is de meest logische manier om in de Regalia rond te rijden, waarbij de muziek op de radio uit de originele soundtracks van de oude Final Fantasy-games bestaat, maar mocht je sneller willen reizen, is het ook mogelijk om te fast travelen. De wereld is ook te voet te verkennen, maar dit kost je veel tijd, gezien de wereld enorm is. Een andere manier om de wereld te verkennen is door een chocobo te huren. En dit is de manier waarop ik het meest heb gereisd, want zo is een chocobo ook te levelen, waardoor hij meer stamina krijgt en tijdens gevechten speciale aanvallen kan uitvoeren.
De chocobo is een prima dier om mee te racen bij de chocobo race events. Dit is leuk en zeer verslavend. Met deze races zijn allerlei extra aanpassingen voor de chocobo vrij te spelen. Denk aan medailles die je om de chocobo kan hangen en verschillende kleuren om de chocobo een volledige makeover te geven.
Levelen
Het levelsysteem van Final Fantasy XV is anders dan normaal. Zo zijn tijdens gevechten experiences te verdienen, alleen zijn deze pas in te wisselen wanneer je bij een kamp of in een hotel gaat slapen. Tussen deze twee locaties zit wel het verschil dat je bij het slapen in een hotel meer experience bonus ontvangt dan bij een kamp. Daardoor kan je dus met de level gains puzzelen. Zo ontvang je veel meer levels door eerst experience op te sparen en daarna pas naar het hotel te gaan. Dit is belangrijk want met elk level dat je omhoog gaat krijg je AP, waarmee je zowel passief als actief skills kunt kopen, maar ook zijn er skills te koop waarmee je juist AP krijgt. Deze skills heb je tijdens het avontuur nodig, want anders wordt het lastig om in de wereld te overleven.
Magische hoogtepunten
Persoonlijk bestaat deze game voor mij uit twee hoogtepunten. Dit is de dynamiek tussen de vier personages en de soundtrack van de game. Te beginnen met de dynamiek. Vanaf het begin van de game tot de laatste cutscenes hebben de vier personages een band met elkaar die zo perfect in beeld is gebracht. In alles wat ze doen, of het nou rijden in de Regalia of rondlopen door de wereld is, de personages hebben interactie met elkaar en maken altijd opmerkingen naar elkaar toe. Dit varieert van grapjes die ze naar elkaar toe maken en complimenten die ze elkaar geven tot aan willekeurige uitspraken die ze naar elkaar roepen. De band die Noctis, Ignis, Gladiolus en Prompto met elkaar hebben voelt zo echt, dat je je zelfs als speler met de personages verbonden voelt. Daarom zijn zij voor mij het absolute hoogtepunt van de game. Zij zijn degenen die de speler het verhaal intrekken en je niet meer loslaten tot de laatste cutscene op het beeld verschijnt, waardoor je uiteindelijk met een open mond en een blown mind achtergelaten wordt.
De soundtrack is een ander onderdeel van de game waar ik persoonlijk van genoten heb. Dit is niet anders dan geweldig wanneer Yoko Shimomura verantwoordelijk is voor de soundtrack. Deze componiste is als een koningin voor de game-industrie en heeft met onder andere Omnis Lacrima, een geweldig theme song afgeleverd die bij een aantal eindbazen te horen is.
Minal Fantasy
Maar heeft Final Fantasy XV ook minpunten? Jammer genoeg zijn die er wel. Zo kwam het verhaal heel langzaam op gang en had ik persoonlijk pas bij hoofdstuk vier het gevoel dat het verhaal echt op stoom begon te komen. Dit is behoorlijk zonde voor iemand als mij die jaren gewacht heeft om met deze game aan de slag te gaan. Dit voelde als een teleurstelling, alhoewel ik persoonlijk hoge verwachtingen voor de game had. Desalniettemin had het begin iets meer consequent gemogen. Dit gaat van een begin vol met verwachtingen over naar verveling, waarna het weer in een rap tempo omhoog stijgt.
Het tweede minpunt is dat er veel gebied zijn waar je niet doorheen kunt lopen. Vooral rond het einde van de game is een groot stuk terrein niet te verkennen. Dit terrein ziet eruit als een plek met potentie dus is het jammer dat dat gebied niet voor gameplay doeleinden gebruikt is. Het is zonde dat veel van de zijmissies uit simpele “loop van A naar B-punten” bestaan. Op den duur is het niet erg, maar daarin had iets meer diversiteit gemogen.
Conclusie
95
Final Fantasy XV is een game waar we lang op hebben moeten wachten. Misschien wel te lang, want de verwachtingen waren hoog. Het is misschien niet de perfecte game waar ik persoonlijk op hoopte, maar het is alsnog een erg sterke game. De personages hebben mij in het verhaal getrokken en de gameplay heeft mij constant gegrepen. Er valt altijd iets te beleven in Final Fantasy XV en er zijn veel epische momenten waar je kippenvel van krijgt als je eraan terugdenkt. Final Fantasy is weer op het juiste pad beland na de Final Fantasy XIII-reeks en daar ben ik erg blij mee. Of Final Fantasy XV een aanrader is? Overduidelijk! Zowel voor de fans als voor nieuwkomers.
Pluspunten
+ Geweldige dynamiek tussen de hoofdpersonages
+ Combat zit goed in elkaar
+ Yoko Shimomura als componiste
+ Grote open wereld waarin veel te doen is
+ Meeslepend verhaal
Minpunten
– Het begin is nogal traag
– Sommige zijmissies worden herhaald
Reacties