Conquest, Birthright of Revelations? Doe mij maar allemaal. Ik kies ervoor om alle paden te bewandelen voor deze review met acht procent kans om een critical hit op je gevoel te doen.
Fire Emblem is een franchise die in het Westen niet zo’n grote geschiedenis kent. In totaal zijn er vijftien spellen in deze franchise verschenen, met daarbij Fire Emblem: Fates en de Nintendo DS remake Fire Emblem: Shadow Dragon meegeteld. In Europa kregen wij pas te maken met Fire Emblem toen Marth en Roy in Super Smash Bros. Melee werden toegevoegd. Het is een bekend verhaal, maar het komt erop neer dat de franchise pas een Westerse release kreeg toen fans hiernaar vroegen. Pas na de release van de simpelweg getitelde game Fire Emblem voor Gameboy Advance, onstond er dusdanig succes dat navolgende releases ook in het Westen verschenen.
Oude kern
Als liefkozende fan kan ik nog een heel artikel over Fire Emblem schrijven, maar dit is een review. Fire Emblem Fates is net als zijn voorgaande delen een strategische JRPG. De bedoeling is dat je per beurt jouw troepen één voor één beweegt om een actie op de map uit te voeren. Elk personage heeft zijn eigen atributen die een rol spelen in hoe een situatie benadert moet worden. Het heeft heel wat weg van geïmproviseerde schaak.
Een echt Fire Emblem kenmerk is dat zodra één van jouw troepen op het strijdveld sterft, het personage ook echt voor altijd dood is. Dit zorgt ervoor dat je extra voorzichtig moet zijn met het plannen van je strategie. Het heeft er helaas altijd voor gezorgd dat de oude Fire Emblem spellen niet voor iedereen waren. Hierdoor is sinds de release van Fire Emblem: Awakening voor Nintendo 3DS een Casual mode toegevoegd om gesneuvelde troepen na het gevecht terug te krijgen. Fire Emblem Fates bouwt hier nog op door met de introductie van Phoenix mode waarin gesneuvelde troepen na een paar beurten alweer terug komen. De hardcore Emblemiers kunnen hun lol dus op met de oude stijl terwijl het ook toegankelijk is voor mensen die minder goed zijn in dit soort spellen.
Fire Resemblance
De kern van Fire Emblem Fates is gelijk aan de voorgaande delen, maar is alsnog veel veranderd. In voorgaande Fire Emblem games was het bijvoorbeeld zo dat wapens maar een aantal keer gebruikt konden worden voordat ze kapot gingen. Dit gaf wel een extra laag aan strategie, maar was vaker een hindernis. Sterke wapens verspillen op zwakkere vijanden of het risico lopen om net niet genoeg schade te kunnen doen moest daarom altijd in acht genomen worden. Nu is dat niet meer. Fire Emblem Fates heeft dat systeem in de prullenbak gegooid waardoor elk wapen, op de staven na, oneindig vaak gebruikt kunnen worden.
Ook het samen laten werken van je troepen is veranderd. Zo is het mogelijk om personages samen te voegen op het strijdveld om het leidende personage extra punten in stats te geven. Het personage dat niet leidt geeft dan support aan de leidende unit waardoor er een kans is dat deze klappen vangt en schade neutraliseert. Een andere optie is om twee personages naast elkaar te laten staan waardoor ze elkaar in gevechten helpen en samen aanvallen voor meer schade. In eerdere Fire Emblem games kreeg je beide effecten. Nu is het dus het één of het ander waardoor er goed nagedacht moet worden over wat de beste optie is.
Er zijn zo dus nog meer kleine tweaks in gameplay die Fire Emblem Fates toch vers doen aanvoelen. Neem bijvoorbeeld de nieuwe Oosterse classes, vijandelijke reinforcements die niet meer direct kunnen bewegen nadat ze op het strijdveld komen of de kenmerkende Support conversaties die nu ook een A+ band kunnen geven tussen personages en diepgaander zijn. De mix van oud en nieuw gaat goed samen. Het terugkeren van kinderen die je krijgt als twee personages een S-rank support krijgen is bijvoorbeeld zeer welkom. Wordt die ultieme matchmaker!
”Er is simpelweg zoveel aanwezig in het spel dat het onmogelijk is om over elk detail te kunnen schrijven, maar dat maakt het verkennen van dit spel des te leuker!”
Kasteel kapers
Niet ver in het verhaal krijg je toegang tot een kasteel dat je helemaal zelf in kunt richten met shops, een arena, standbeelden en nog veel meer. Naast de main hub tussen gevechten in dient het als een plek om resources te verzamelen en interactie met je troepen te zoeken, maar ook als ontmoetingsplek tussen spelsystemen door middel van StreetPass. Je kunt er andere spelers mee tegenkomen en hun kasteel bezoeken of aanvallen om zo nieuwe personages te recruiteren of skills te kopen. Het is allemaal optioneel en is meer bedoeld als postgame bezigheid, maar het is enorm vermakelijk.
Choose your destiny
Onderhand heb ik al een hele muur van tekst geschreven en het nog niet eens gehad over de verschillende versies van Fire Emblem Fates. Er zijn in totaal drie verhaallijnen te vinden in Fire Emblem Fates. In Fire Emblem Fates: Birthright sta je aan de kant van Hoshido, een historisch Japans geïnspireerd land dat in oorlog is met het westerse land Nohr, de kant van Fire Emblem Fates: Conquest. Het hoofdpersonage wordt geforceerd een keuze te maken tussen de twee. De derde verhaallijn komt in de vorm van Fire Emblem Fates: Revelations, waarin je dus geen kant kiest en je eigen weg gaat. Afhangend van welke zijde je kiest krijg je een ander verhaal en dus ook andere personages aan jouw zijde. Birthright volgt een doorgaans makkelijker pad waarin je tussen hoofdstukken van het verhaal ook personages kunt trainen, waar Conquest de meer traditionele Fire Emblem games volgt en je die optie niet krijgt.
Het kan een behoorlijk verwarrend proces zijn om te bepalen welke versie je moet halen. Economisch gezien is de bedoeling dat je Birthright of Conquest koopt en vervolgens de andere verhaallijnen met korting in het spel aanschaft. Nintendo heeft hier echter enorm slecht in gecommuniceerd naar de consument omdat de meeste mensen ervan uitgaan dat je beide versies fysiek moet kopen. Dit is dus niet zo. Als je beide versies fysiek koopt ben je duurder uit en loop je ”path bonus items” mis. Er bestaat ook een speciale editie die alle drie de routes op één game cartridge heeft, maar die is zo exclusief verkrijgbaar dat die vrijwel nergens meer te verkrijgen is. Happy scalping dus.
The fun never ends
Om nog meer uren plezier op je Fire Emblem Fates ervaring te gooien is er ook DLC beschikbaar. Zo is er een gratis hoofdstuk speelbaar waarin je kennis maakt met Chrom uit Fire Emblem: Awakening nog voordat zijn avontuur in dat spel begint. Zeer tof! Verder heb je soortgelijke DLC als in Fire Emblem: Awakening zoals bijvoorbeeld een map om gold te verzamelen, of een map om je units te trainen, maar ook eigenzinnige maps zoals het gevecht voor een uitje naar het strand. Indien je zowel Birthright als Conquest fysiek gekocht hebt hoef je de DLC maar één keer aan te schaffen omdat deze op je 3DS geregistreerd staat. Je hoeft dus niets dubbel te kopen.
Mensen die een New 3DS hebben kunnen Fire Emblem Amiibos inscannen om deze in het spel te ontgrendelen. Het is een dure hobby maar als je de mogelijkheid hebt is dat zeker de moeite waard. De personages die je ontgrendelt hebben meer detail dan de Einherjar uit Fire Emblem: Awakening, die je ook in Fire Emblem: Fates kunt recruiteren, en hebben een stem waardoor ze niet zo zielloos meer over komen.
Fashionably laat
Een puntje van kritiek is de enorm trage en omstreden lokalisatie van Fire Emblem: Fates in Europa. Het spel verscheen in juni 2015 in Japan en in februari 2016 in Amerika. Lokalisatie is een ingewikkeld proces en heeft altijd al problemen gehad in Europa, maar een release van eind mei 2016 is wel heel schamel! We hadden het hoofdpersonage Corrin al veel eerder in Super Smash Brothers Wii U/3DS voordat het spel hier uit kwam. Erg jammer dus.
Ook is het jammer om te zien dat Fire Emblem: Fates slachtoffer is geworden van de strikte censuurgolf die momenteel heerst. Zo ontbreken een aantal spelelementen uit de game zoals de optie om Japanse stemmen te gebruiken, dialoog die is veranderd of een minigame waarin je een band met personages op bouwt. Fire Emblem: Awakening had al de optie om Japanse stemmen in te schakelen dus dit voelt als een stap terug. Het is zonde om te zien dat Nintendo Amerika, van wie de Europese versie ook af komt, zo erg zwicht voor politieke intimidatie en in de ogen van veel fans is dit onzin. Dat is niet oké.
Review gespeeld op: 3DS
Conclusie
Fire Emblem Fates: Birthright/Conquest
Ondanks de zure noot op het einde is Fire Emblem Fates een must have voor de Nintendo 3DS. Er is simpelweg zoveel aanwezig dat het onmogelijk is om over elk detail te kunnen schrijven, maar dat maakt het verkennen van dit spel des te leuker. Voor nieuwkomers is deze game een goed begin om in te stappen door de terugkomst van Casual mode en de toevoeging van Phoenix mode, maar voor oude fans biedt het een goede uitdaging. Soms voelen de percentages die als kansberekeningen voor een gevecht staan niet helemaal eerlijk omdat het nog net iets te vaak gebeurd dat een vijand critical hits weet te raken met extreem lage kans. Los van die momenten is de game een dikke aanrader.
VOORDELEN
- Sterke gameplay
- Veel uurtjes zoet mee
- Muziek
- Personages
NADELEN
- Lokalisatie was een hel
- Totaalpakket is een dure investering
Reacties