Gamescom is het evenement waar je als bezoeker naar toe gaat om aankomende triple A games te checken. Destiny, Mafia, Gears of War, Battlefield, Titanfall, Call of Duty, Final Fantasy etc. Natuurlijk zijn dit ook de soort games waarvoor wij naar Keulen zijn afgereisd, maar om tussendoor even weg te duiken van al dat gamegeweld hadden wij een afspraak in de persarea staan met het Holland Paviljoen. De 30 minuten die wij op deze stand spendeerden gaf ons even het Indigo gevoel, want ook in Duitsland werden massaal Nederlandse indie-games getoond!
Het Holland Paviljoen is een stand dat jaarlijks in de persarea te vinden is, waarbij journalisten van over de hele wereld een selectie Nederlandse indie-games kunnen spelen. Dit Paviljoen wordt mede mogelijk gemaakt door de Dutch Games Association, een vereniging die Nederlands talent de kans geeft om hun nieuwste game aan een groot publiek te tonen. Want hoe tof is het om als jonge ontwikkelaar jouw game op de grootste gamebeurs van de wereld te presenteren?
De eerste game die wij te zien kregen was Tied Together van ontwikkelaar Napalm Tree. Tied Together is een local co-op game die met maximaal 4 spelers gespeeld kan worden. Alle spelers zitten aan hetzelfde touw vast en moeten een sleutel zien te pakken om het volgende level te openen. Dit is niet zo makkelijk als je denkt. Bij het spelen van de game dien je goed met elkaar te overleggen wie welke stappen zet. Zet één speler een verkeerde beweging en valt diegene naar beneden? Grote kans dat alle spelers vallen, tenzij één iemand het touw strak vast weet te houden en iedereen terug het platform op weet te krijgen. Tied Together is zeker een leuke game om samen met een groep vrienden een avondje op de bank te spelen en kan dat oude nostalgie gevoel van het Nintendo 64/GameCube tijdperk weer terug naar boven brengen.
Wij gingen verder naar de tweede game op het Holland Paviljoen en bij het zien van deze game dachten wij even dat de controller kwijt was. Op de plek in de arcadekast waar normaal gesproken de controller ligt, zagen wij twee kussens liggen. De game heet Pillo Beats en wordt gemaakt door Pillo Games. Duidelijk dus dat deze kussens sensoren bevatten waarmee de game te besturen is. De eerste kussen fungeert in het spel als X-as en de tweede als Y-as. Timing is zeker belangrijk want het doel is om ‘de beat’ telkens te pakken. Een lastige uitdaging waar je met zijn tweeën een tijd mee bezig kan zijn, maar de maker liet weten dat de game bedoeld is voor jonge kinderen die met deze game een betere band met hun ouders kunnen ontwikkelen. Maar ook wanneer je als speler een middagje een totaal andere soort game wil spelen met een vriend(in), is Pillo Beats een leuke afwisseling om een keer uit te proberen. Vergeet alleen niet dat de kussens waarschijnlijk een hoge prijs gaan kosten wegens de sensoren die erin zitten.
De laatste game waarmee wij kennis maakten was Crap! I’m Broke: Out of Pocket. Dit spel van Arcane Circus is economisch ingesteld. Zo dien je geld te verdienen door een baan te zoeken, rekeningen op tijd te betalen en eten in huis te hebben. Tijdens onze speelsessie ging dit aan het begin erg goed, maar naarmate we verder kwamen werd de gameplay wat lastiger. Zo hadden we nog weinig tijd over om terug naar huis te rennen en van achter de computer de maandelijkse rekeningen te betalen. De game is zeker handig voor jeugdige spelers, die hierdoor leren hoe ze later als volwassenen echt met geld moeten omgaan en leren dat niet alles maar vanzelf gebeurt, maar qua vrijetijdsvermaak is de game iets te oppervlakkig. Het is niet dat wij straks met z’n allen staan de juichen hoe wij in een digitale game rekeningen moeten betalen. Crap! I’m Broke: Out of Pocket staat gepland voor een release in oktober voor iOS en Android. Het moet een premium game worden wat betekent dat er geen reclames in zitten.
Aan het eind van onze rondleiding over het Holland Paviljoen hadden wij een afspraak staan met Horst Streck, voorzitter van de Dutch Games Association. Deze vereniging voor Nederlandse games wil de Nederlandse game industrie naar een hoger niveau tillen. Dit doen ze onder andere door jaarlijks een stand op games te huren.
”Eén hit kan zomaar het verschil tussen honderd of tweehonderd banen zijn!”
Volgens Streck gaat dit ‘tot dusver erg goed.’ ”En uiteraard met hulp van het stimuleringsfonds.” Dit stimuleringsfonds is het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie. Een cultuurfonds voor architectuur, vormgeving, e-cultuur en alle mogelijke crossovers. Jaarlijks heeft deze cultuurfonds zo’n 17 miljoen euro te besteden waarvan een groot gedeelte van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap komt.
Dat niet elk Nederlands game talent aanwezig kan zijn op het Holland Paviljoen wordt duidelijk nadat Streck zegt dat er in totaal negen ontwikkelaars worden geselecteerd. ”Die selectie gebeurt via een commissie wat het stimuleringsfonds zelf regelt met een onafhankelijke commissie die mensen selecteert om op deze beurs te komen.”
Elk jaar zijn er volgens Streck ‘voldoende gegadigden met hele mooie creatieve producten’. Een gebrek aan Nederlands talent is dus niet het geval. Integendeel, afgestuurde game-ontwikkelaars kunnen in deze tijd niet heel snel aan een baan komen, zo werd eerder al duidelijk in een interview met Marc Smids, voorzitter van Indievelopment. Op de vraag of hier een oplossing voor is laat Streck weten dat de game industrie ‘een grillige industrie’ is. ”Eén hit kan zomaar het verschil tussen honderd of tweehonderd banen zijn. En ten tweede zijn er een heleboel studenten die dit gewoon heel graag willen doen”, zo laat Streck uit eigen ervaring met afgestuurde game-ontwikkelaars weten. ”We moeten iets zakelijker slimmer worden als industrie in zijn totaliteit voor het entertainment deel.”
Reacties