The Dyatlov Pass Incident. Een mysterie waar we nooit achter komen wat er daadwerkelijk is gebeurd. Na een boek en een film is er nu ook een game over deze gebeurtenis uitgekomen. Weet IMGN.PRO een interessante game over deze interessante gebeurtenis neer te zetten? Sean Bean is in elk geval van de partij als narrator en dat maakt het al spannend genoeg.
Watskeburt?
Op 2 februari 1959 stierven negen bergbeklimmers in het Oeralgebergte om mysterieuze omstandigheden. De lijken werden zonder kleding aan gevonden en de eerste gedachte was dat de mensen aan onderkoeling waren gestorven. In verder onderzoek werd inwendige letsels in een aantal lijken gevonden, vergelijkbaar met een auto ongeluk. Het aparte hieraan is dat er uitwendig niks te merken was aan het lichaam. De conclusie was dat de bergbeklimmers gestorven waren door een overheersende, onbekende kracht. The Dyatlov Pass Incident blijft een heerlijk raadsel. Op het internet zijn duizenden theorieën te vinden over wat de daadwerkelijke oorzaak is. Waren het ontsnapte gevangenen of KGB spionnen? Zijn ze aangevallen door wilde dieren of zijn ze vermoord omdat ze getuigen waren van iets wat ze niet mochten zien?
Navigeren
Kholat is een survival horror game in first-person perspectief. Je speelt een persoon die opzoek gaat naar de negen bergbeklimmers van de Dyatlov tragedie. Verwacht geen moderne versie van het verhaal waarin je met een navigatiesysteem kan rondlopen maar lekker ouderwets met een landkaart en een kompas. Wel krijg je af en toe de stem van Sean Bean te horen als een soort narrator. De teksten die hij zegt hebben niet echt veel waarde, maar het is een leuk extraatje om te horen. In Kholat moet je opzoek gaan naar negen stukken papier uit een dagboek waarvan de coördinaten van de locaties aangegeven zijn op de kaart. Dat klinkt natuurlijk behoorlijk eentonig maar heeft de game het in zich om dit goed te maken?
”Verwacht geen moderne versie van het verhaal waarin je met een navigatiesysteem kan rondlopen maar lekker ouderwets met een landkaart en een kompas!”
Stay Frosty
Qua sfeer zeg ik ja! Ik heb de game gespeeld in het donker met een headset op en ik voelde me daadwerkelijk alleen en afgezonderd. Je komt in het Oeral gebergte terecht en hebt totaal geen besef van waar je bent. Enkel donkere paden zijn te zien met constante wind in je oren en geen teken van leven te bekennen. De game laat jou als speler echt hopeloos voelen. Op de map staan coördinaten aangegeven waar je naartoe moet gaan, maar dat gaat niet zo snel. De map en kompas dienen constant gebruikt te worden om de weg te bepalen. Zelf kon ik geen kompas lezen dus voor mij was het extra tricky om mezelf te manoeuvreren door het gebergte. Maar ook al wist ik hoe ik de in-game kompas moest lezen, dan alsnog leek alles te veel op elkaar. Zo krijg je vaak het gevoel dat je eerder al op eenzelfde plek bent geweest.
Potentie is niet benut
Qua gameplay zeg ik nee. Het merendeel ben je aan het lopen en af en toe ren je van vijanden weg. Deze vijanden komen tijdens het rondlopen vanuit het niets in beeld. Hier valt niets tegen te doen behalve door weg te rennen. Het is aan te raden om vaak bij een kamp de game op te slaan, aangezien je naar je laatste save punt wordt gebracht wanneer je sterft. Buiten de vijanden zijn er ook andere mogelijkheden om dood te gaan die onverwachts gebeuren, dus het is soms wel frustrerend wanneer je sterft. Tegenover een ijzersterke sfeer staan er jump scares en goedkope death’s en dat is helaas erg zonde.
Conclusie
65
Kholat is een game met een interessant idee en een ijzersterke sfeer. Helaas is de gameplay eentonig en zitten er een aantal frustratiepuntjes in. De game is een leuke ervaring maar bevat helaas geen enkele replay waarde. De game is aan te raden als je van een toffe sfeer houdt en niet per se te veel moeite wilt doen. Kholat is niet bepaald lang aangezien je naar negen coördinaten moet lopen. Dit kan lang duren als je geen verstand hebt van kompassen, maar als je het kompas snapt is het mogelijk om de game binnen een uur uit te spelen. De sfeer is echt het hoogtepunt, maar vergeet niet je headset op te zetten en het licht uit te doen om het nog horror achtiger te maken.
Pluspunten
+ The Dyatlov Pass Incident
+ Sean Bean als narrator
+ Ijzersterke Sfeer
+ Kompas en kaart navigatie
Minpunten
– Eentonige gameplay
– Slappe jump scares
– Geen replay waarde
– Kort en weinig content
Reacties