Het is alweer acht jaar geleden dat DICE ons verheerlijkten met een indrukwekkend free-running game: Mirror’s Edge. Dit jaar brengt de Zweedse ontwikkelaar een tweede deel uit, die niet zo zeer gezien hoeft te worden als een vervolg. In Mirror’s Edge Catalyst kruipen we wederom in de huid van Faith en maken we de daken van de stad Glass onveilig. Onlangs kreeg de game een closed beta waarin wij een aantal uur hebben gestoken. Weet DICE ook dit keer een goede free-running game neer te zetten met ijzersterke gameplay?
In Mirror’s Edge Catalyst regeert een conglomeraat (een bedrijf met meerdere divisies die niet met elkaar in verband staan) over de stad Glass. Het conglomeraat KrugerSec heeft als macht om alle burgers als slaaf te gebruiken en zo ontstaat een dystopische maatschappij. Natuurlijk zijn er altijd mensen die zich hier tegen verzetten en zo ook de groep Runners. Alhoewel Faith in het voorgaande deel al met een groep Runners was, leert ze dit keer nieuwe Runners kennen. Tot zover in de closed beta zijn de Runners uit het eerste deel niet te zien.
Open-wereld met hoofd en zij-missies
Het zijn niet alleen nieuwe, maar ook meerdere personages die we leren kennen in dit deel. Verspreid over de daken van Glass ontmoet je personages die een zijmissie als opdracht geven. In de closed beta bestonden deze zijmissies enkel uit het bezorgen van een computerchip naar een locatie binnen een bepaalde tijd, hopelijk bevat de uiteindelijke game meer diverse zijmissies. Naast de zijmissies is het ook mogelijk om je eigen ren tijd te verbeteren door een parcours af te gaan. Je eindscore komt op een online leaderboard te staan en zo kunnen spelers wereldwijd tegen elkaar strijden voor de snelste eindtijd. Daarnaast zijn ook collectables te verzamelen in de vorm van, jawel, computerchips. In een wereld als Mirror’s Edge waarin technologie en bedrijven een grote rol spelen is het logisch dat computeronderdelen een groot deel uitmaken van de dagelijkse gang van zaken. Zo kan Faith ook op de daken van de stad billboards hacken. In tegenstelling tot de lineaire missies van het voorgaande deel, toont Mirror’s Edge Catalyst een heerlijke open-wereld waarin je je lekker kunt uitleven.
”In tegenstelling tot de lineaire missies van het voorgaande deel, toont Mirror’s Edge Catalyst een heerlijke open-wereld waarin je je lekker kunt uitleven!”
Gameplay
De gameplay is deels veranderd en dat is vooral te merken in de gevechten met vijanden, zo werkt het vechten beter dan voorheen en is het makkelijker om een vijand neer te halen. De LB en LT-knoppen dienen wederom voor het naar boven springen en naar onder glijden en ook via muren naar de overkant klimmen is weer terug van weggeweest, wat ervoor zorgt dat de gameplay vertrouwd aanvoelt. Helaas zijn de koprollen die je maakt, na het naar beneden springen vanaf een dak niet snel zichtbaar. De makers hebben namelijk een skill points systeem toegevoegd waardoor drie soorten skills trees te ontgrendelen zijn. Dit zijn movement, combat en gear.
Voorlopige conclusie
Mijn speelsessie met de closed beta heeft mijn verlangen naar de uiteindelijke game nog groter gemaakt, maar het lijkt meer dan zeker dat DICE een goede game gaat afleveren. De kleine stukjes verhalende missies van het hoofdverhaal waren erg spannend in de closed beta en hopelijk weet DICE een interessant verhaal neer te zetten dat boeiend blijft tot het einde. De zijmissies daarentegen waren repetitief en hopelijk is er in het eindresultaat meer diversiteit. Op het gebied van gameplay valt er niets te klagen, alhoewel het zonde zou zijn als gevechten met vijanden te makkelijk blijven en geen uitdaging kennen. Met nog zes weken op de teller en een inmiddels verlopen beta is het duidelijk dat het voorgaande deel de komende weken als een warm broodje in de magnetron door de disclade van mijn Xbox gaat draaien.
Reacties