Acht jaar geleden verscheen een game die anders was dan andere games en goed werd ontvangen in de media, genaamd Mirror’s Edge. Sinds kort heeft DICE een reboot van deze freerunning game uit 2008 uitgebracht die dit keer open wereld is. Weet de open wereld van Mirror’s Edge Catalyst het eerste deel te overtreffen?
Mijn eerste kennismaking met Mirror’s Edge Catalyst was tijdens Gamescom 2015, waar ik een presentatie kreeg te zien en zo’n tien minuten met de game aan de slag mocht. Ik was hier erg positief over en bij thuiskomt had ik meteen het origineel uit 2008 weer opgepakt. Eind april kreeg de game een closed beta en ook daar was ik erg positief over, nu is het eindresultaat eindelijk daar.
Dystopische maatschappij
Net als in het voorgaande deel is de stad Glass de locatie waar je je als freerunner kunt uitleven. Het conglomeraat KrugerSec is aan de macht en wil de groep runners, waar jij onderdeel van uitmaakt, uit de weg ruimen. Wat volgt is een verhaal waarin je vaak de strijd aan gaat met KrugerSec agenten die nogal lastig uit te schakelen zijn. Het verhaal komt neer op het uitschakelen van deze agenten en het bevrijden van het onderdrukte volk in deze dystopische maatschappij. Opvallend is dat de cutscenes dit keer niet meer de comic stijl uit het voorgaande deel bevatten. Helaas is het verhaal niet de sterkste kant van de game, waardoor je sneller geneigd bent om deze te skippen en je meer te focussen op de gameplay. Zo is het onderdrukte volk amper te bekennen en zijn het enkel jij en de groep runners die er toe doen.
Gelikte wereld met nieuwe gadgets
De gameplay kent een nieuwe toevoeging genaamd Focus. Dit is een balkje linksonder in het scherm dat vult wanneer Faith aan het rennen is. Hoe sneller ze rent, des te voller dit balkje vult en tegenstanders haar minder snel kunnen raken. Mocht zij alsnog door een tegenstander geraakt worden dan raakt de Focus balk iets leger, maar blijft haar stamina in ieder geval hetzelfde. Op het gebied van gadgets is de grootste vernieuwing een gadget waarmee je je snel van gebouw naar gebouw kunt verplaatsen. Deze gadget heet de MAG rope en komt goed van toepassing wanneer meerdere tegenstanders jou achtervolgen. Een terugkerend gameplay element is de Runners vision die dit keer niet de camera naar de juiste richting roteert, maar een rode lijn naar je doel/missie weergeeft. De wereld ziet er gelikt uit. Zo is bijna alles in de wereld van glas gemaakt en kent elk gebouw van binnen een ander kleurpatroon. Het nadeel aan een glazen wereld is dat dit vaak te merken valt doordat je regelmatig tegen glazen objecten botst. Het glas had iets beter aangegeven mogen worden zodat je niet tijdens het trekken van een sprintje plotseling stil tegen een glazen wand aan komt te staan.
”De wereld ziet er gelikt uit. Zo is bijna alles in de wereld van glas gemaakt en kent elk gebouw van binnen een ander kleurpatroon!”
Rare combat
In tegenstelling tot het voorgaande deel kan Faith geen wapens afpakken, maar enkel haar vuisten en voeten gebruiken om tegenstanders te verslaan. Wel kan zij met een aanloop op een muur een tegenstander in een keer uitschakelen, maar het nadeel is dat later in het verhaal meerdere tegenstanders volgen die nog sterker zijn. Daarom hebben de makers een skill tree systeem toegevoegd. In totaal zijn er 50 verschillende skills points aan te schaffen, verdeeld over 3 rijen, Movement, Combat en Gear. De Movement skill points zijn vooral belangrijk voor het freerunnen over daken en muren, zoals balanceren, klimmen en snellere bewegingen maken. Zo merkte ik na het upgraden van een Movement skill dat het klimmen van een regenpijp een stuk sneller ging. De Combat skill points bestaan uit enkele nieuwe combo’s die je tijdens gevechten kunt uitvoeren. Neem als voorbeeld de combo waarmee je je linkerstick naar links of rechts draait en tegelijkertijd de rechtsonder knop indrukt. Hiermee draai je een rondje om de tegenstander heen en ontwijk je inkomende klappen. Helaas zijn er maar weinig soorten combo’s beschikbaar en zijn tegenstanders vaak te moelijk of juist te makkelijk uit te schakelen. Meerdere combo’s hadden het vechtsysteem ten goede gedaan en hiervoor verwijs ik de makers graag naar het combat systeem van Remember Me. Dat Faith geen wapens meer in handen kan nemen en dat er weinig soorten combo’s uit te voeren zijn, laat zien dat er niet logisch is nagedacht over de combat. De Gear skills zijn er om meerdere locaties op de map aan te geven en om de MAG rope uit te breiden. Het voorgaande deel kende geen skill tree systeem en bevatte vanaf het begin al een aantal goede moves. Het begin is dit keer dus even wat trager voordat je pas in de vlotte actie terechtkomt.
Alleen maar Parcoursen afleggen
Naast de hoofdmissies zijn er ook zijmissies speelbaar die uit het afleveren van chips, het hacken van een billboard of het afleggen van een parcours bestaan. Dat laatste is iets wat ook online mogelijk is. Zo is het mogelijk om een eigen parcours te creëren en deze online met andere spelers te delen. Wel ergerde ik mij tijdens het spelen aan de te veel opduikende parcoursen van andere spelers. Dat de zijmissies slechts drie verschillende soorten hebben, zorgen ervoor dat deze al snel in herhaling vallen. Gelukkig zit de open wereld nog altijd vol met collectables bestaande uit documenten en recordings. Ook zijn er Gridleaks en chips uit kastjes, die verspreid zijn over de wereld, te verzamelen die beide XP opleveren om je skills te upgraden. Deze zijn overal in de wereld te vinden en natuurlijk zijn er spelers die voor alle collectables gaan. Het verzamelen van collectables evenals de freerunning actie blijft leuk aan de game, maar de gevechten en het verhaal hadden zeker beter uitgewerkt mogen worden.
Conclusie
75
Het is zonde dat Mirror’s Edge Catalyst een oppervlakkig verhaal bevat en dit had veel meer diepgang mogen hebben. Zeker gezien het tijdperk en de maatschappij waarin de game zich afspeelt. Hier had zoveel meer uit gehaald kunnen worden. Met de toevoeging van een skill tree systeem duurt het een tijd voordat je bepaalde skills hebt ontgrendeld en dit haalt helaas de snelheid uit de gameplay. Al met al zorgen nieuwe elementen zoals de Focus balk en het gebruik van een MAG rope ervoor dat het freerunnen lekker vlot kan gaan en de gelikte gebouwen zijn een mooi uitzicht tijdens het bewandelen van de daken van de City of Glass.
Pluspunten
+ Focus balk en MAG rope zorgen voor snelheid in de game
+ Open wereld freerunning
+ Skill tree systeem
+ Gelikte gebouwen en mooi kleurenpatroon…
Minpunten
– …Maar soms zijn objecten zoals glazen wanden lastig zichtbaar en dus makkelijk om tegenaan te botsen
– Zwak Verhaal
– Weinig combo’s
– Zijmissies bestaan enkel uit pakketjes afleveren of parcours afleggen
Reacties