Het is een bijzonder jaar voor Pokémon want twintig jaar geleden kwamen de allereerste Pokémon games, Pokémon Red & Green, op de markt. Nadat eerder dit jaar Pokémon Super Mystery Dungeon verscheen, kwam daar recent de aankondiging van Pokémon Sun & Moon die eind dit jaar moeten verschijnen. Naast de gebruikelijke Nintendo platformen is er ook nog de mobiele markt, waar Pokémon Go zijn intrede gaat maken. Het meest recent gepubliceerde Poképroduct is Pokkén Tournament, dat Nintendo in samenwerking met Bandai Namco heeft ontwikkeld. De naam klinkt niet zo vlijend in het Nederlands, maar is een combinatie van Pokémon en Tekken, wat dus ook in de gameplay reflecteert. Weet deze game zowel Pokémon als Tekken fans geboeid te houden?
Feres: Om het even duidelijk te maken, dit is geen normale review. Ricardo en ik gaan voor een dubbel-review omdat we beiden deze game hebben gespeeld en het ons een leuk idee lijkt om een dubbel-review te schrijven. Om maar direct met de deur in huis te vallen, Pokkén Tournament kent in totaal 16 Pokémon waarmee je kan vechten, is dat niet een beetje weinig voor een vechtgame?
Ricardo: Dat hangt af van het kaliber van het spel. Er zijn spellen die met een kleiner rooster goed door kunnen, maar er zijn ook spellen die dit niet kunnen. Een voorbeeld is Street Fighter 5, die ongeveer hetzelfde aantal personages heeft, maar in oudere spellen wel meer beschikbaar had. Zelf vond ik dat in Street Fighter 5 dus een probleem. Tekken is een serie die doorgaans ook wel bekend staat om zijn grote rooster. In Pokkén zat de hoeveelheid personages mij zelf niet echt in de weg, ook al moet ik zeggen dat er Pokémon zijn die ik graag terug had willen zien in dit spel zoals Blastoise (fuck Charizard), Typhlosion, Ursaring, Gothita, Meloetta of Pangoro. De lijst personages bestaat voornamelijk uit de standaard populaire Pokémon, wat ik ergens wel jammer vind. Misschien in toekomstige DLC? Wie had jij dan graag willen zien?
Feres: Toch had ik liever een groter rooster gezien, maar toekomstige DLC is inderdaad iets wat wellicht gaat uitkomen. Zelf heb ik niet zo zeer een specifieke Pokémon die ik had willen zien, want na al die jaren ben ik al die Pokémon namen vergeten en inmiddels bestaan er meer dan 720 van die zakmonstertjes. Wat mij op valt is dat het in deze vechtgame niet uitmaakt met wat voor soort Pokémon je speelt. Zo merkte ik tijdens mijn speelsessies dat een grass-type Pokémon tegenover een fire-type Pokémon en een ghost-type tegen een water-type Pokémon niet voor verschillende effecten zorgen. Is dat erg?
Ricardo: Dat klopt. Zelf ben ik wel gewend van de Pokémon-franchise dat je altijd moet nadenken over welk type Pokémon je in zet, maar omdat dit een vecht spelletje is vervalt dat om de balans te behouden. Hetzelfde geldt voor evoluties. Een eind-stage evolutie heeft niet de overhand. De onderscheiding is weggehaald en daarom draait het echt om de gevechten die naar mijn mening erg mooi zijn vormgegeven. In de strijd zit wel een soort steen-papier-schaar element, maar dan met meer strategie. Je kun aanvallen counteren, grabs uitvoeren, of gewoon aanvallen. Deze hebben een soort driestrijd, waarbij een grab ‘super effective’ is als de tegenstander een counter uitvoert, maar een counter weer sterk is tegen aanvallen. Aanvallen zijn dan weer sterk tegen een grab. Wat ik wel jammer vind is dat de gevechten vaak snel voorbij zijn omdat iedereen vrij weinig HP heeft. Hoe bevalt jou de gevechten?
Feres: Dat is te begrijpen en het is inderdaad duidelijk dat de game draait om de gevechten die overigens écht episch zijn! Ik was al een aantal weken erg gehyped voor deze titel en sinds ik aan de slag ben gegaan met deze game. Ik ben eerlijk gezegd niet meer te stoppen, maar wat de pret na enige tijd dan wel weer verderft is dat de verhaallijn uit slechts vier leagues bestaat waarin je simpelweg battles dient te houden. Wat vond jij daar van?
”De game draait om de gevechten die overigens écht episch zijn!”
Ricardo: De vierdelige Ferrum league verslaan is een uitputtingsslag die niet echt veel afwisseling brengt, maar ja, Pokkén is een vechtgame en dan draait het om de gevechten. Dit is bij andere vechtgames vaak ook niet heel anders, maar er zijn uitblinkers zoals BlazBlue waarbij het verhaal juist extreem uitgebreid is. Zelf vind ik ook dat het een beetje een standaard moet worden. Al met al raas je met een paar uurtjes door de leagues heen. Het Shadow Mewtwo verhaal zit hierbij inbegrepen. Hier en daar zitten een aantal aanvaringen waarbij je Shadow Mewtwo mag stompen. Ik ben al een ouwe rot wat Pokémon betreft en heb vanaf ‘gen one’ al menig regio doorgespeeld. Wat is jouw mening over de Ferrum regio, waar het spel zich afspeelt?
Feres: In mijn jeugd heb ik in zowel de anime als in de games van Game Freak een aantal regio’s voorbij zien komen. Voornamelijk Hoenn en een stukje van Sinnoh heb ik meegemaakt. Daarom vond ik het leuk om te zien dat deze Pokémon vechtgame zich een nieuwe regio afspeelt. De nadruk ligt op Pokémon, maar om de Tekken invloed erin terug te zien is zeer tof. Wat ook tof is zijn de stages, die goed zijn vormgegeven en een goede sfeer vertonen. Neem als voorbeeld Neos City, het plein dat vol zit met winkeltjes en hoge gebouwen. Al moet ik zeggen dat de 15 stages niet echt bepaald veel zijn. Denk jij dat ook nieuwe stages door middel van DLC worden toegevoegd?
Ricardo: Als ze aan DLC gaan beginnen is de kans groot dat er zowel nieuwe personages als stages komen. Zelf vind ik de stages wel vet en eigenlijk wel genoeg. Je hebt verschillende formaten en vormen, waardoor je met sommige personages nog wel eens voor of nadeel hebt. Denk bijvoorbeeld aan ovale stages waar je in de hoek gedreven kunt worden.
Feres: Maar nu we het rooster, de gevechten en stages hebben besproken wil ik het hebben over de overige modi in de game. Zo is er een single mode, local mode en een online mode aanwezig. Mocht je na het verslaan van alle leagues nog zoet willen blijven met de game, dan kan je altijd nog single battle spelen en tegen de AI strijden, maar online is natuurlijk nog veel leuker. want dan kan je tegen anderen strijden. Heb jij al online gespeeld?
Ricardo: Online is denk ik de main attraction van het spel. Ik heb al flink wat potjes online gespeeld. Ook al is mijn win-percentage lager dan ik durf toe te geven (een magere 30 procent), moet ik hier ook bij melden dat ik in geen enkel ander spel zo snel online heb gespeeld. Ik heb ook mijn win-percentage flink omlaag geknald door het kiezen van personages die niet echt in mijn skillrange liggen maar ik gewoon wilde spelen. Verder moet ik echt een pluim aan Nintendo en Bandai geven voor de kwaliteit van het online systeem. Ik heb van al mijn matches maar één keer lag gehad, en dit was duidelijk de schuld van mijn tegenstander. Zelfs tegen Japanners waren mijn matches lagloos. Het vinden van een tegenstander heeft mij ook nooit meer dan 4 seconden geduurd. Echt zeer netjes. Je hoeft ook niet bang te zijn dat je iemand tegenkomt met een absurd hoog level op zijn of haar Pokémon, want deze levels hebben geen effect op de online mode. Hoe is jouw online ervaring?
”Verder moet ik echt een pluim aan Nintendo en Bandai geven voor de kwaliteit van het online systeem!”
Feres: Online heb ik slechts twee keer gespeeld, maar beide keren werd ik de grond in geboord. Hierbij moet ik wel zeggen dat de eerste keer dat ik online ging op het moment was dat ik de game net voor het eerst had opgestart. Maar inderdaad, levels zijn online niet op de Pokémon aanwezig waardoor het echt draait om de combo’s die jij uitvoert. Om terug te komen op het levelen in de league, na twee battles stijgt je Pokémon alweer in level, maar ik denk dat hier expres voor gekozen is zodat je ook tijd maakt om met andere Pokémon uit het rooster te spelen en niet constant met dezelfde Pokémon. Wat mij opviel is dat elke Pokémon weer anders is in de gevechten. Pikachu kan sneller een klap uitdelen met zijn staart en Charizard komt nogal hard aan in gevechten met zijn vuurbal.
Ricardo: De mechanics van het spel zijn een beetje apart. Ondanks dat het een fusie van Pokémon en Tekken is voelt het niet echt als ook maar één van de twee game reeksen aan. Dat maakt in principe ook niet echt uit. In gevechten wissel je continu tussen twee verschillende fases. In de Field Phase rennen beide vechters vrij door het level, en kunnen elkaar zo van een afstand of dichtbij het leven zuur maken. Bij het raken van bepaalde aanvallen wisselt het af naar de Duel Phase, waarin tegenstanders nu in de stijl van de meer traditionele vechtgames tegenover elkaar staan en de move set iets verandert. In het begin is het vooral een goede zaak om te leren hoe deze fases werken en hoe je hier met je personage mee om gaat. Het gebeurt zo vaak tijdens een match dat dit geen probleem moet zijn.
Feres: Klopt! Voor mij was het niet al te moeilijk om te leren wanneer je moet aanvallen en verdedigen in deze twee phases. Wat ook aanwezig is in de gevechten zijn de support Pokémon. Aan het begin van elk gevecht krijg je de keuze uit drie sets support Pokémon. Neem als voorbeeld het setje Emolga en Fennekin of Snivy en Lapras. Een van deze twee Pokémon kan gedurende het gevecht als hulp worden ingeschakeld zodat hij een aanval uitvoert of je support geeft. Die aanval bestaat vaak uit 3 á 4 hits en zo heb je als het ware een tweede Pokémon die jou tijdens het gevecht helpt om de Pokémon van de tegenstander uit te schakelen.
Ricardo: Elk personage heeft een metertje dat zich vult met Synergie. Als deze vol is kun je tijdelijk in een super mode vechten, wat bij veel Pokémon dus gewoon een mega evolutie is. De werking van deze super mode is bij elke Pokémon weer anders, maar gaat vaak gepaard met extra aanvalskracht of snelheid. Ook kun je één keer per activatie van je Synergie meter een super move uitvoeren die dikke schade op je vijand doet. Het ziet er erg gelikt uit.
Feres: Dat ziet er zeker tof uit! Alleen kreeg ik tijdens de Red league soms het probleem dat ik mijn Synergie gebruikte, zonder dat deze werkte, omdat ik te ver weg stond van een vijand. Daardoor verspeelde ik mijn super move en die Synergie meter is niet binnen korte tijd gevuld. Dat is erg zonde en daarom moet je goed getimed je Synergie inzetten. Verder heb je in Pokkén Tournament de mogelijkheid om je eigen personage aan te passen. Dit doe je in My Town, een locatie op de spelwereld waar records van gespeelde gevechten zijn terug te vinden en gewonnen titels op een rij worden weergegeven. Hier is ook een avatar customization aanwezig waar niet alleen de kleding van je personage zijn aan te passen, maar ook vuur, elektriciteit, sneeuw en zelfs zonnebloemen als achtergrond zijn in te stellen.
Ricardo: Het personage Nia is een NPC die je vanaf het opstarten van het spel lastig gaat vallen met informatie. Soms kan zij handig zijn en komt ze met goede tips, maar na een paar gevechten ben je dat wel zat. Nia blijft maar ratelen. Naast het geven van informatie dient Nia ook als een soort cheerleader. Je kan voor haar speciale skills instellen zoals bijvoorbeeld je support Pokémon-meter vullen aan de start van een nieuwe ronde, of elke ronde meer Synergie geven. Vanaf het moment dat ik haar Engelse stem hoorde begonnen mijn tenen al een beetje te krommen. Ze is in de Engelse dub niet echt goed nagesynchroniseerd. Gelukkig kon ik haar stem in de opties-menu naar Japans zetten, wat haar stem veel hoorbaarder maakt. Bij de opties-menu kan ook worden aangegeven of je Nia minder vaak wilt horen of zelfs volledig wil uitzetten. Heerlijk die stilte.
Feres: Haha. Nia begon ik na een tijdje ook vervelend te vinden, maar nog steeds heb ik haar aan staan. Zij is een leuke toevoeging om snel nieuwe informatie te krijgen, maar wanneer je na enige tijd de controls en gameplay onder de knie hebt wordt zij inderdaad meer irritant dan behulpzaam.
Conclusie
80
Nintendo en Bandai hebben samen een topgame afgeleverd die de wauw-factor zeker aanslaat! Epische gevechten en strak vormgegeven stages waar je je prima in kunt vermaken. Helaas bestaat de verhaallijn enkel uit het verslaan van de leagues, maar bevat tussendoor een mysterieus verhaal over Shadow Mewtwo. Pokkén zou baat hebben bij DLC in de toekomst met wat nieuwe speelbare personages en stages. Het spel is makkelijk om op te pakken, maar moeilijk om meester in te worden. Dit verschil kan vooral online merkbaar zijn.
Pluspunten
+ Gevechten zijn vermakelijk
+ Leuke cast personages
+ Goed vormgegeven in zowel gevechten als stages
+ Online goed in elkaar
+ Makkelijk te leren
+ Origineel
Minpunten
– Bijna geen content voor de solo players
– Gevechten zijn aan de korte kant
– Teveel nadruk op de populaire Pokémon als speelbare personages
– Nia kan na enige tijd irritant worden
Reacties