Kickstarter is een platform dat veel verassingen met zich meebrengt. Het platform brengt verschillende ambitieuze projecten op de wereld op het gebied van games. Zo zijn er succesverhalen als Shovel Knight en SUPERHOT, maar ook flops zoals de android console onder de naam Ouya. République is net zo’n ambitieus project dat zijn weg door Kickstarter heeft gemaakt. Met meer dan een half miljoen aan dollars te hebben opgehaald met Camouflaj’s en Logan Games’ project is République in ontwikkeling gegaan. Oorspronkelijk kwam het spel episodisch uit voor op de mobiele apparaten en de PC, maar na een tijdje gewacht te hebben zijn nu ook alle vijf de episodes beschikbaar voor de PS4. Behoort République tot de succesverhalen van Kickstarter of tot de flops?
Als je République opstart merk je al direct dat het spel volledig op het verhaal focust. Als speler bedien je een camera waarmee je een meisje observeerd genaamd 390-H, beter bekend als Hope. Hope wordt opgepakt door de prizrak, inwoners van de totalitaire staat, de République, wegens het lezen van verboden boeken. Het is aan jou als speler om Hope te bevrijden en te beschermen tegen de slechteriken. Met deze basis ga je op weg, maar al snel kom je er achter dat er veel meer mensen zijn die interesse hebben in Hope. Gaandeweg merk je dat er een groot achtergrondverhaal binnen de game schuilt, die mij persoonlijk erg interesseerde. Helaas wordt er niet te veel over het verhaal prijsgegeven. Zo is het lange tijd onbekend welk belang jij als speler hebt bij het bevrijden van Hope. Dit geeft de game een mysterieuze sfeer dat erg aanstaat.
De camera
De sfeer wordt het best bereikt dankzij de gameplay. Door de République zijn talloze camera’s verspreid die je als speler kunt overnemen. Vanuit deze gefixeerde camerahoeken, kun je het personage, Hope, met de linkerstick besturen. Het spel speelt hierdoor vrij traag, maar dit is niet iets waar ik mij aan stoorde. Waar ik mij wel erg aan stoorde, was dat de camera regelmatig onnodig automatisch verspringt om Hope bij te houden. Als resultaat riep dit bij mij veel verwarring op. Het kwam een aantal keer voor dat ik met het stuntelen van de camerabeelden, per ongeluk terugliep naar een vorig gedeelte van de game. Dit ter grote frustatie van mij, aangezien het verspringen van de camera laadtijden met zich meebrengt. De laadtijden duren over het algemeen een paar seconden, maar in een game waar de camera’s zo’n grote rol spelen van je ervaring, blijven de laadtijden erg vervelend.
”De sfeer wordt het best bereikt dankzij de gameplay”
Veel te doen
Zowel jij als Hope beschikken over een aantal vaardigheden. Zo kan Hope vijanden zakkenrollen dat vaak resulteert in een collectible in de vorm van een cartridge met daarop een afbeelding van een stel goede games gemaakt door andere indie-ontwikkelaars. Daarnaast kan zij voorwerpen gebruiken als pepperspray en tasers om vijanden neer te halen. Ook kan zij gebruik maken van voorwerpen als schroevendraaiers om bijvoorbeeld ventilatieschachten te openen. Jij als bestuurder van de camera kan vaardigheden ontgrendelen die je bijvoorbeeld kunnen helpen bij het afleiden van de vijanden, of het zien van de looproute die ze patrouileren. Deze vaardigheden kun je tegen een betaling bij een makelaar verkrijgen, welke zich net als vele andere personages in de wereld van République verschuilt binnen het computersysteem van het regime.
Deuren openen
Naast de betaalbare aanpassingen, dien je in het verhaal ook bepaalde upgrades te bemachtigen. Deze upgrades zorgen ervoor dat je nieuwe deuren kunt openen, waardoor je personage progressie blijft maken. Het nadeel hiervan is wel dat je meerdere keren langs gebieden komt die je reeds eerder al een keer bezocht hebt. Gelukkig steken de levels vernuftig in elkaar en weet het spel de omgevingen interessant te houden. Dit doet het door bijvoorbeeld vijanden soms van plek te veranderen. Het backtracken is dan ook slechts een kleine tegenvaller in een verder erg goed uitgewerkte game
Conclusie
République
République is een heerlijke game dat vooral wordt voortgetrokken door zijn interessante verhaallijn welke een mysterieuze, duistere sfeer met zich meebrengt. De camerahoeken en laadtijden zorgen soms voor wat frustratie, maar de rest van de game is heerlijk verrijkt met collectibles, upgrades en goed vormgegeven level designs. Ik kan dan ook met alle tevredenheid zeggen dat République zeker hoort tot één van de succesverhalen van Kickstarter.
VOORDELEN
- Level designs
- Perfecte Sfeer
- Interessant, mysterieus verhaal
- Unlockables en collectibles
NADELEN
- Camerahoeken zorgen soms voor frustratie
- Laadtijden
- Backtracken
Reacties