Een metroidvania game die zich in de zee afspeelt. Klinkt als muziek in de oren toch? Bij metroidvania games denk je al snel aan een grote wereld waar je jezelf een weg moet verkennen en eerlijk is eerlijk, is de zee daarvoor niet de perfecte setting?
Song of the Deep vertelt het verhaal van Merryn, een jong meisje dat samen met haar vader aan zee leeft. Haar vader is een visser en vertelt Merryn verhalen over zijn avonturen voordat ze gaat slapen. Merryn weet dat deze verhalen onzin zijn, maar zij valt erdoor in slaap dus ze luistert er graag naar. Op een dag raakt haar vader vermist op zee, en na het zien van een visioen waarin haar vader in de zee opgesloten zit, bouwt Merryn een onderzeeër om haar vader te redden. Eenmaal in de zee komt ze bekende voorwerpen uit de verhalen van haar vader tegen. Zou hij dan toch de waarheid hebben verteld?
Het verhaal wordt verteld door een vrouwelijke narrator. De belangrijkste cutscene’s uit de verhaallijn worden afgebeeld als getekende pagina’s uit een boek. Het past bij de sprookjesachtige setting van de game. Gaandeweg leer je nieuwe personage’s kennen die je interesse in het verhaal doen opwekken. Met name aan het begin is het verhaal behoorlijk interessant maar na verloop van tijd zakt dit helaas af.
Grafisch hoogstandje
De game is prachtig vormgegeven. Zo zijn op de achtergrond diverse vissoorten zichtbaar die rondzwemmen. Dit geeft het gevoel dat de zee in de game leeft. Aan het begin zwem je vrij veel door de zee rond, dus is het leuk om naar de achtergrond te kijken en de fauna te bewonderen. De map is vrij groot en bevat natuurlijk de bekende elementen die een metroidvania game definieert. In het begin zie je kleine tunnels en pilaren waardoor je niet verder kunt zwemmen. Deze objecten zijn later te trotseren door middel van de upgrade waardoor de duikboot te verlaten is of een upgrade om torpedo’s uit je duikboot te schieten. De game bestaat natuurlijk niet alleen uit verkennen, zo is ook een combat systeem van de partij. De duikboot is dan ook uitgerust met een haak die vooruit te schieten is om vijanden te raken. Deze combat is behoorlijk frustrerend wanneer meerdere vijanden in de buurt zijn. Vanwege de besturing die niet altijd even soepel loopt. Persoonlijk had ik veel moeite met het onder controle houden van de onderzeeër wanneer er vijanden in de buurt waren. Dit had minder erg geweest als de combat iets meer diepgang had dan enkel de vierkant-knop te hoeven indrukken om een haak op vijanden te schieten. Ook is er de mogelijkheid om voorwerpen van de bodem op te rapen en deze op vijanden te gooien. Dit is een veiligere manier dan constant met de frustrerende controls te ruziën.
”Het eerste gedeelte van de game is een perfecte mix van ontdekking en combat!”
Deeptepunt
Het is jammer dat halverwege de game de balans overhoop gegooid wordt. Het eerste gedeelte van de game is een perfecte mix van ontdekking en combat, maar vervolgens wordt het een trial van combat en puzzels. Wanneer je dan games als Super Metroid, Symphony of the Night of zelfs Metroid Prime gewend bent, is het jammer om ineens de verandering in deze game te zien. Het eerste gedeelte was echt een toffe ervaring, maar daarna werd het een beetje frustrerend om door te spelen.
Glitch deep
De game bevat verder een aantal glitches en zo heb ik zelfs een game breaking glitch meegemaakt! Deze glitch ontstond op het moment dat ik aan het verkennen was en de duikboot uitging, een kant op waar ik nog niet heen moest. Bij terugkomst bleef de camera vast staan op het punt waar de duikboot op dat moment was. Wel was het mogelijk om door de hele map te zwemmen, maar de camera bleef op dat punt staan. Hierdoor was ik genoodzaakt om de game weer vanaf het begin te spelen. Op het forum van de game is te lezen dat meerdere spelers van glitches last hebben, wat erg zonde is gezien dit een metroidvania game is en mensen juist gaan proberen om in niet bereikbare gebieden te komen voor verkenning. De ontwikkelaar heeft laten weten dat een patch binnenkort zijn opwachting maakt die hopelijk bij veel spelers voor opluchting zorgt om hun reis door de diepe oceaan verder te doorstaan.
Conclusie
65
Insomiac Games heeft met Song of the Deep geëxperimenteerd en naar mijn mening hebben ze goede ideeën in de game verwerkt. Het bevat een mooi vormgegeven onderzeese wereldje met een interessant verhaal en een prachtige setting met een beetpakkende soundtrack. Helaas is de game nogal apart, wat in het eerste gedeelte van de game erg tof is, maar later in elkaar zakt. De balans tussen verkennen en vechten zit goed in elkaar, maar na het vinden van de meeste upgrades wordt het een beetje op zijn kop gegooid en dus minder tof.
Pluspunten
+ Setting en atmosfeer
+ Muziek
+ Veel verkennen in de eerste helft
Minpunten
– Controls tijdens combat en puzzels
– De nadruk op combat en puzzels in de tweede helft
– Simpele combat
– Glitches die de game een stuk lager naar de bodem laten zinken
Reacties