Ik wil niet weten hoe vaak ik in mijn leven de welbekende Hadoken input heb ingevoerd. De bekende combinatie van kwart-rondje-voor-punch is zo iconisch dat het in vrijwel elke fighting game gebruikt wordt. Ooit was Capcom met Street Fighter 2 dan ook de grondlegger voor veel elementen die nu basis zijn in fighting games. Later in de toekomst, toen het genre op sterven na dood was, trokken ze deze met Street Fighter 4 volledig uit de stront en ontstond “The Fighting Game Renaissance”. Kan Capcom opnieuw geschiedenis schrijven met Street Fighter V?
Het moge duidelijk zijn vanaf het moment dat het spel opgestart wordt hoe kleurrijk deze is. Je wordt direct in een tutorial gegooid en krijgt de basics uitgelegd. Zelf was ik zo ‘hyped up’ om te spelen dat ik daarna direct rond begon te snuiven in het hoofdmenu om te zien wat Street Fighter V allemaal te bieden heeft. De belofte van een story mode sloeg bij mij enorm aan omdat het niet heel gek is voor een hedendaagse fighting game om een uitgebreide mode te hebben die hier aandacht aan besteedt. Naast story mode is er nog een survival mode, versus mode, training mode, online mode en een online leaderboard. Ook is er nog een challenge mode en een shop aanwezig, maar die zijn nog niet beschikbaar. Helaas is het korte antwoord op mijn eerdere vraag dat er momenteel nog niet genoeg op tafel ligt om oude glorie te herleven.
Vechtrecht
Zonder twijfel werkt Street Fighter V waar het werken moet. Het spel voelt in veel elementen nog aan als Street Fighter 4, die nog steeds populair is op de grotere toernooien, maar is toch net iets meer bewegelijk. Het is makkelijker om combo’s te maken dan in de voorgaande delen, ook al merk je dit niet direct bij elk personage. Of dit een goed of slecht punt is kun je zelf bedenken. De echte fighting game elitisten zijn er waarschijnlijk niet blij mee, maar daar staat een game tegenover die leuker is voor meer mensen en nieuwkomers ook de kans geeft zich goed te ontwikkelen.
Een nieuw gevechtselement is de V-trigger. Dit is een rood balkje dat zich opvult tijdens het krijgen en uitdelen van klappen. Wanneer dit balkje vol is kun je deze activeren en geeft het bij elk personage een ander effect zoals bijvoorbeeld meer snelheid, kracht of een defensieve manoeuvre.
Het aantal speelbare personages is momenteel nogal schaars, maar wordt in de toekomst aangevuld. Daar staat wel tegenover dat elk personage van elkaar verschilt qua speelstijl. Zelfs de klassieke Ryu en Ken voelen anders van elkaar aan.
Stor-yuken!
De eerder genoemde tutorial is op dezelfde manier uitgewerkt als de story mode, namelijk in een soort ‘visual novel’-achtige stijl. De artwork heeft een beetje een onproportionele en ruige stijl, maar is zeker niet lelijk. Je kunt van elk speelbaar personage zijn of haar eigen storyline spelen. De aantrekkelijke glans van story mode verdwijnt snel wanneer je erachter komt dat elk personage een extreem kort stuk verhaal krijgt, waarbij er losjes tussen een aantal personages contact gemaakt wordt. Het voelt bij elk personage meer als een klein ‘interactief’ opzetje naar hun motivatie om als speelbaar personage aanwezig te zijn in Street Fighter V dan een echt verhaal. Zelfs het hoofdpersonage, Ryu, doet inhoudelijk maar weinig.
Does not compute
Voordat je de online strijder uit kan hangen moet je natuurlijk eerst je skills even oppoetsen. In elke fighting game kun je dit doen door te oefenen tegen de computer. Soms wil je gewoon even een paar potjes Versus tegen de CPU doen om warm te draaien, of om een beter gevoel te krijgen voor een personage. Schokkend genoeg… heeft Street Fighter V die mogelijkheid niet! Je kunt in de game alleen maar tegen iemand anders met een controller lokaal Versus spelen. In alle eerlijkheid kon ik hier niet met mijn pet bij. Wat Capcom bezielt om zo’n basis functie niet in het spel te stoppen gaat mij voorbij.
Modaal
Tot nu toe klinkt Street Fighter V misschien niet als een ideaal spel. Toch wil ik benadrukken dat voor alles dat het fout doet, het ook veel goed doet. De potjes Versus die ik met vrienden heb gespeeld waren verslavend. De survival mode is op zich wel een leuke bezigheid om kleuren voor je personages vrij te spelen. Na elk gevecht kun je met punten van je score power-ups kopen zoals bijvoorbeeld health.
”Het spel voelt in veel elementen nog aan als Street Fighter 4, die nog steeds populair is op de grotere toernooien, maar is toch net iets meer bewegelijk.”
De online mode bestaat uit de gebruikelijke ranked, unranked en lobby matching mode. Online werkt, van wat ik gespeeld heb, erg goed. Ik had geen last van lag of andere narigheden. Opmerkelijk was dat in drievierde van de matches die ik online speelde, ik tegenover een Ryu speler stond die vaak als een malle Hadokens bleef uitvoeren. Sommige dingen veranderen nooit.
Dan zijn er nog twee modi die nog niet beschikbaar zijn, waarvan één de challenge mode is. Mijn gok is dat je hierin simpelweg combo-uitdagingen moet voltooien, maar wat het precies gaat worden gaan we in de toekomst zien.
DeLiCious
De shop komt later beschikbaar en is wel interessant om over te praten. Capcom heeft aangekondigd dat er nog zes personages als DLC op schema staan, maar de kans is groot dat er nog meer gaan komen in de toekomst. Dat is mooi voor mij want mijn main, Juri-Han, zit hiertussen. Naast Juri-Han komen ook Alex, Balrog, Guile, Ibuki en Urien vrij om te spelen. Het interessante aan deze DLC is dat Capcom het voor de verandering eens anders aan gaat pakken. Hoewel je DLC kunt kopen met echt geld, kun je in Street Fighter V punten opsparen om ze hiermee vrij te spelen. Technisch gezien kun je de DLC dus gewoon gratis krijgen, als je er een beetje werk van maakt. Naast personages kun je ook constumes kopen met de verzamelde punten.
Conclusie
70
Street Fighter V is een moeilijk begin van een game die, mits Capcom het slim speelt, enorm veel potentie heeft. De stabiele kern van het vechten zelf ligt al zeer sterk in zijn fundering, maar er is meer nodig om een goede game te bouwen. Zoals het nu staat is het spel te kaal om de volle verkoopprijs aan te raden aan mensen die niet van plan zijn veel tijd online of lokaal door te brengen. Misschien dat tegen de tijd dat de eerste lading DLC personages eraan komt, er meer vlees op het bot zit. Voor de actieve fighting game junkies ligt er op zich al een spel dat gewaardeerd kan worden. Street Fighter V is In ieder geval een spel die zeker in de gaten gehouden moet worden.
Pluspunten
+ Goede gameplay
+ Unieke personages
+ Snoep voor het oog
+ Aanpak DLC
Minpunten
– Ontbreken van basis modi
– Veel minder personages ten opzicht van voorgaande delen
– Ontbreken van modi bij release
Reacties