Alhoewel de 3DS een fantastisch apparaat is om spellen buiten de deur te spelen, is het ook erg gelimiteerd in zijn mogelijkheden. Niet alleen grafisch, maar ook technisch delft het kleine apparaatje het onderspit aan diens grotere broer, de Wii U. Iets dat er zo simplistisch uitziet als Super Mario Maker 3DS, moet toch wel het tegendeel kunnen bewijzen?
Een hoopvolle gedachte, maar al na een paar minuten spelen wordt dit optimisme weggevaagd. Alhoewel het spel in gigantische letters de 3DS verkondigd, is er geen enkele vorm van de 3D-functie daadwerkelijk te bekennen. Ook wordt het onderste scherm alleen gebruikt tijdens het maken van je eigen levels. Je zult het dus met een gebrek aan de ‘Double Screen’-functie moeten doen. Daarnaast bevindt er zich (op uitzondering van een aantal menu’s) voortdurend een zwart kader rondom het scherm dat je ervan weerhoudt om het spel in volledig scherm te kunnen spelen. Mij overkwam het regelmatig dat gedurende een paar seconden het scherm een bruine tint kreeg. Het kan niet anders dan dat de 3DS iets moet inleveren qua beeldkwaliteit, maar dit is toch wel schandalig!
Super Mario Challenge
Laat ik tussendoor ook even een paar pluspunten benoemen, want gelukkig zijn die er ook. Zowel alle voorwerpen, als alle vier de grafische stijlen van de Wii U-versie keren terug. Zo begin je het spel met een gering aantal voorwerpen waarmee je je eigen gemaakte levels kunt versieren. Hierin verschilt het spel ten opzichte van de Wii U-versie. Daarin kon je meer ontgrendelen door een bepaald aantal blokken in de level-creator te plaatsen, waarna je een rij met nieuwe voorwerpen tot je beschikking kreeg. Je hoefde dus vrijwel geen levels te spelen alvorens je aan de slag kon gaan met je eigen creatie.
“Het kan niet anders dan dat de 3DS iets moet inleveren qua beeldkwaliteit, maar dit is toch wel schandalig!”
Dit keer moet je echt de levels spelen die de 3DS-versie met zich meebrengt. Middels de nieuw toegevoegde Super Mario Challenge-modus, kun je nu namelijk geleidelijk meer objecten aan je arsenaal toevoegen. Het duurt misschien iets te lang voordat je alles bij elkaar gesprokkeld hebt, maar de levels zijn fantastisch! Een heerlijk aanbod aan platform levels die nog leuker worden wanneer je de moeite neemt om de tweetal ‘challenges’ te voltooien. Deze zijn niet vereist, maar geven elk level wel de hoognodige diepgang die verder in het spel ontbreekt.
Level Creator
Helaas blijf het hier verder qua pluspunten dan ook vooral bij, want op technisch gebied weet het spel weer vele steken te laten vallen. Alhoewel dezelfde voorwerpen in het spel zitten als in de Wii U-versie, kun je ze veel minder tot hun recht laten komen. Het limiet van aantal blokken die je tot je beschikking hebt is namelijk erg klein. Dit houdt dan ook in dat vele Wii U-levels niet speelbaar zijn op de 3DS. Ik zeg ‘vele’, want een handjevol hebben de transitie naar de 3DS-versie wel weten te maken. Deze kun je echter niet opzoeken, waardoor je een gok moeten wagen in de 100-Mario challenge.
Wanneer je dan toch (ondanks de restricties) je eigen level hebt weten te maken, dien je vooralsnog je best te doen om iemand te vinden waarmee je dit meesterwerkje kunt delen. Het is namelijk niet mogelijk om levels via het internet te delen. Ze zijn alleen te delen met behulp van de StreetPass-functie. Hierdoor wordt het delen van gemaakte levels met slechts een tiental mensen een ware klus. Het gebrek aan een online-functie om je levels mee te delen is dan ook de doorslaggevende factor om het spel niet voor de volle prijs in huis te halen. Iets dat naar mijn mening onnodig is. Nintendo heeft namelijk de ‘New Nintendo 3DS’ tot haar beschikking. Een apparaat dat technisch gezien veel sterker is dan de standaard ‘3DS’. Helaas heeft Nintendo ervoor gekozen om Super Mario Maker 3DS voor de normale 3DS uit te brengen. Hierdoor heeft het spel veel functies moeten inleveren die misschien wel konden blijven als de game exclusief voor de ‘New Nintendo 3DS’ verscheen.
Conclusie
50
Super Mario Maker voor de 3DS is het meest duidelijke voorbeeld dat de gebreken van de 3DS aan het licht brengt. Niet alleen grafisch, maar zeker technisch delft het spel op vele vlakken het onderspit. De komst van de Mario Challenge-modus is een fantastische toevoeging, maar weet het spel uiteindelijk niet te redden. Misschien zou het op de New 3DS vele malen beter zijn geweest, maar helaas komen we dat nooit te weten.
Pluspunten
+ Super Mario Challenge-modus biedt fantastische levels
+ Alle objecten en grafische stijlen uit de Wii U-Versie keren terug
+ Slechts enkele Wii U-levels maken hun terugkeer
Minpunten
– Spel niet in volledig scherm speelbaar
– 3D en double-screen-functies ontbreken
– Limiet van het aantal voorwerpen in Level-Creator erg beperkt
– Levels niet online te delen
Reacties