Ik bevind me in de laadruimte van een klein bestelbusje. De deuren zijn opengeslagen en recht voor me staat de vijand, een ‘red guy’, met een wapen in zijn handen. Mijn pistool is leeg en ik besluit hem als laatste uitweg richting mijn vijand te gooien. Door de klap laat hij zijn wapen los die ik, terwijl hij in slow-motion door de lucht vliegt, razendsnel weet te bemachtigen. Ik schiet hem door het hoofd waarna hij in talloze pixels losschiet alsof ik op een persoon van glas schiet. Ik spring uit de auto en schiet op een andere red guy die probeert dekking te zoeken. Ik zie hoe langzaam maar zeker ook deze in talloze kristallen de pijp uitgaat.
Plotseling wordt mijn scherm rood en zie ik twee vijanden uit het niets opkomen. De ene weet ik neer te knallen en ik gooi mijn wapen richting de tweede, maar zie hoe deze hem op een haartje na mist. Zijn kogels vliegen mij om de oren, maar ik weet ze bewendig te ontwijken. Terwijl ik stilsta recht voor de vijand lijkt de laatste kogel recht naast mijn hoofd stil te staan en daarmee is de uitkomst zeker. Ik sla de vijand, pak diens wapen af en schiet ook hem recht door het hoofd. Ik hoor nog de welbekende woorden opdoemen: SUPER HOT, SUPER HOT, maar ik klik al door. Ik wil dit spel blijven spelen.
SUPER
Ik ben echter niet de enige met een sterke neiging om dit spel te blijven spelen. Zo heeft ook het hoofdpersonage deze drang. Het spel begint met het opstarten van een programma. Hierin komen we aan de praat met een naamloze vriend die jou een hack doorstuurt van een spelletje van een onbekend bedrijf. Het doel: Alle red guys vermoorden zodat je door kunt gaan naar het volgende level. Naarmate je verder komt in de levels blijkt het spel een stuk sinister te zijn dan oorspronkelijk verwacht. Het spel doet er alles aan om je eruit te gooien, maar je hebt al de smaak te pakken en zowel jij als de hoofdpersoon zullen naar meer verlangen. Aangezien jij als speler de rol van het hoofdpersonage overneemt, lijkt het alsof alle dialogen in het spel naar jou toe gericht zijn. Niet dat het uitmaakt, want op dit moment zullen zowel jij als de hoofdpersoon niet meer kunnen stoppen met spelen. Het is als een verslaving. Je moet en zal blijven spelen.
HOT
Superhot speelt tot nu toe als een vrij normale shooter, maar zoals al op te maken was, gaan de schietelementen van het spel gepaard met een indrukwekkend slow-motion effect. Het idee rondom het beheersen van tijd komt in veel games aan toe, waaronder de aankomende game van Remedy Games, Quantum Break. Echter weet Superhot hier een verfrissend nieuwe draai aan te geven. De tijd beweegt namelijk alleen wanneer jij in het spel beweegt. Het resultaat is een tactische shooter waarbij je letterlijk moet nadenken over de stappen die je gaat zetten en hoe je omgaat met de schaarse munitie. De levels in Superhot doen dan ook voornamelijk denken aan challenges. Elke keer krijg je een andere uitdaging voor je.
Zo bevindt je je de ene keer in een gang, waar je kogels aan het ontwijken bent en je tegelijkertijd een weg baant om een wapen te bemachtigen, waarmee je de red guys kunt neerschieten. Een andere keer bevindt je je in een lift met drie vijanden met pistolen om je heen met aan de andere kant van de deur nog twee vijanden met jachtgeweren. Het spel is niet makkelijk, maar de adrenaline rush die ik kreeg tijdens het spelen was geweldig. Het enige nadeel wat de levels betreft, is de hoeveelheid ervan. In mijn ogen zijn er namelijk te weinig levels in de verhaalmodus. Dit is een gemis, maar gelukkig zijn de levels wel van hoge kwaliteit. Daarnaast sluit het verhaal van het spel zelfs af met een goed uitgewerkte boss fight, wat naar mijn mening altijd een pluspunt is in goede shooters.
”De adrenaline rush die ik kreeg tijdens het spelen was geweldig!”
SUPER HOT
Wanneer je het spel na ongeveer twee à drie uur hebt uitgespeeld, komen er veel nieuwe opties beschikbaar. Zo verschijnt er onder andere een ‘challenges’ modus, waarin je alle verhaalmissies moet voltooien met allerlei kleine aanpassingen. Ik gaf eerder al aan dat de levels op zich al aanvoelen als challenges, en deze modus weet deze levels nog interessanter en uitdagender te maken dan ze al zijn. Zo kunnen alle verhaalmissies voltooid worden met niets anders dan een katana. Elk ander wapen, of voorwerp is dan niet meer op te pakken of te gebruiken. Ook kan je er bijvoorbeeld voor kiezen om alle missies met enkel en alleen je vuisten te voltooien. Niet echt aan te raden, maar het is wel een optie. Voor de echte waaghalzen zijn er ook hard mode en impossible challenges waarbij de tijd een stuk sneller gaat. Voor degenen die al niet genoeg kwelling halen uit de iets meer dan tien challenges die er zijn, is er ook nog de ‘norestart’ uitdaging. Hierbij moet de speler het spel voltooien in één zitting.
SUPER HOT SUPER HOT
Tot slot komt er na het uitspelen van de verhaalmodus ook een ‘Endless’ modus beschikbaar. In deze modus neem je het op tegen een horde vijanden op een aantal locaties die zowel uit het verhaal afkomstig zijn, als levels die speciaal voor deze game mode ontwikkeld zijn. Jij als speler begint zonder wapens en moet het opnemen tegen een eindeloze golf van red guys. Je moet proberen wapens af te pakken en deze optimaal te benutten. Daarnaast is er nog een extra hulpmiddel die je moet helpen bij je strijd tegen de rode mannetjes. Zo wordt er aan het einde van de verhaalmodus een speciale skill aan het arsenaal van de speler toegevoegd. Namelijk de mogelijkheid om andere red guys over te nemen. Wanneer je hier gebruik van maakt, verlaat je je eigen lichaam om verder te vechten in het lichaam van een ander personage. Het lichaam dat je verlaat laat je levenloos achter, maar het nadeel is wel dat het lichaam waarin je terecht komt zonder wapen verdergaat. Alhoewel het verhaal vrij karig is, weet de Endless modus er voor te zorgen dat je als speler nog vele uren na het uitspelen bezig blijft met red guys om het leven brengen.
Conclusie
90
Spellen waarbij je de tijd moet beheersen zijn er genoeg. Ook zijn er genoeg shooters in overvloed waar tijd een belangrijke rol speelt, maar Superhot weet hier een goede twist aan te geven. De tijd beweegt pas wanneer jij beweegt. Hierdoor is Superhot een uniek en verfrissend spel. Alhoewel het verhaal veel te kort is om het vrij hoge prijskaartje te kunnen rechtvaardigen, maar gelukkig wordt dat gecompenseerd met de vele uitdagingen in de challenges modus en weet de endless modus de aandacht van de speler vast te houden, waardoor je makkelijk meer dan tien uur in het spel kunt vertoeven. Hopelijk gaan andere spelers net als ik, de magische ervaring ervaren die schuilgaat onder de naam Superhot.
Pluspunten
+ Het spel is uitdagend
+ Unieke twist aan het shooter genre
+ Het doorspelen van de levels is een ware adrenaline rush
+ Challenge-achtige levels zorgen voor variatie, én zelfs een eindbaas!
+ Genoeg te doen na het uitspelen van het spel…
Minpunten
– …Maar de verhaalmodus is wel erg kort (~2 uur)
Reacties