Terwijl iedereen in rep en roer is over de dramatisch slecht uitgevoerde seizoensfinale van The Walking Dead televisieserie, heb ik mij de laatste tijd vooral bezig gehouden met een spel over onze geliefde, klappertandende ondoden. The Escapists: The Walking Dead, ontwikkeld door Team17, mengt het formule van de game The Escapists met het verhaal achter de comics van Rick Grimes en zijn vrienden uit The Walking Dead. Het is een spin-off waarvan maar weinig mensen hadden verwacht dat het ooit het daglicht zou zien. De vraag blijft alleen of wij ook daadwerkelijk graag onze tanden in deze game willen zetten, of dat het uiteindelijke product net zo’n wanprestatie is als de seizoensfinale van de televisieserie.
The Escapists had op het eerste oog een eenvoudige setting met maar één doel. Ontsnap uit een gevangenis. Dit kon je als speler realiseren door gebruik te maken van het vrij uitgebreide crafting systeem. Je kon ruilen met medegevangenen en had verschillende zijmissies, meestal in de vorm van fetch-quests. Daarnaast beschikte je personage ook over een aantal vaardigheden zoals strength en speed die je door middel van simpele spelletjes kon verhogen. De levels waren vrij groot en konden op verschillende manieren voltooid worden. Ook maakte de game gebruik van een vrij simplistische grafische stijl, waardoor de game een heerlijke sfeer uitademde.
Niet altijd ontsnappen
Alhoewel de grafische stijl vrijwel onveranderd is gebleven, lijkt de The Walking Dead-versie van de game in veel andere opzichten nergens meer op het origineel. Zo is het ‘Escapists’ gedeelte (namelijk het ontsnappen uit het level) niet eens in alle missies verwerkt. Gelukkig heeft het spel veel te maken met het verhaal van de comics, maar laat het spel ook hier steken vallen. Het begin laat dan ook helaas een verkeerde indruk achter voor wat de speler de rest van de game voorgeschoteld krijgt.
Escape the dead
Als speler neem je de rol aan van Rick Grimes, een sheriff die gedurende een zombie apocalyps ontwaakt uit een coma. Direct moet je als speler aan de slag om te ontsnappen uit het ziekenhuis waar je uit ontwaakt bent. Dit gaat gepaard met veel informatie zoals we gewend zijn van een tutorial level. Zo leer je al snel hoe je kasten moet doorzoeken, hoe je voorwerpen en wapens kan maken met het crafting systeem en zelfs hoe je je door de ventilatieschachten kan wurmen. Het level eindigt met Rick die uit het ziekenhuis moet ontsnappen aan een horde wandelende lijken.
Spaar je krachten
Zoals genoemd draait niet elke missie om het ontsnappen uit een gebouw, zoals de naam The Escapists wel doet vermoeden. Zo is het in de tweede en derde missie voornamelijk het doel om naar een bepaald gebied te gaan en daar zoveel mogelijk zombies overhoop te knallen. Hierbij komt dan ook gelijk een groot minpunt aan bod. Aangezien het vermoorden van zombies (en in een enkele missie ook mensen) zo belangrijk is, moet je als speler continu werken aan het verhogen van eerder vernoemde statistieken zoals in de vorm van strength. Alhoewel de speler in de latere levels wel weer moet proberen om te ontsnappen, laat het eerste gedeelte van de game toch een vreemd gevoel achter.
Hond uitlaten
Daarnaast moet je in de meeste levels ook nog eens voldoen aan ‘roll calls’. Deze vinden meerdere keren op de dag plaats en hebben als doel om het de speler moeilijker te maken. Het beperkt de speler volledig in het doen en laten. In het originele spel had het als doel dat de bewakers van de gevangenis de gevangenen konden controleren. In The Walking Dead waar geen bewakers om de hoek komen kijken, is het een onnodige toevoeging. Zeker als je onthoudt dat de makers geen enkel probleem hadden om het ‘Escapists’ aspect uit een groot deel van de game weg te laten. Het werken aan je statistieken en de roll calls achterlaten, is te vergelijken met het uitlaten van je hond. Natuurlijk halen sommigen er plezier uit, maar in veel gevallen is het een vervelend ongenoegen. Toch blijft het een verplichte kost om er meerdere keren aan te voldoen, mits je de dag wil doorkomen zonder ongelukken. En net als bij een hond kun je dit het beste voorkomen door het ‘spel’ gewoon niet aan te schaffen.
”Het werken aan je statistieken en de roll calls achterlaten, is te vergelijken met het uitlaten van je hond!”
The Walking Dead-comics
De grootste pluspunten van het spel is dat het beschikt over een crafting systeem en dat de missies op verschillende manieren te voltooien zijn. Dit zijn de dingen die het oorspronkelijke deel zo goed maakten. Deze standalone spin-off van The Escapists is een mengelmoes met The Walking Dead-franchise, maar laat ook op dit gebied punten liggen. The Escapists: The Walking Dead is namelijk gebaseerd op de comics van The Walking Dead en dus niet op de gelijknamige televisieserie. Een leuk detail is dat de overlevenden binnen je groep kunnen sterven en kunnen veranderen in vleesetende gedaantes waar deze fictieve wereld al meer dan genoeg mee gevuld is.
Matig bronmateriaal
Aan de andere kant is het vervelende gevolg dat een groot deel van de fans belangrijke punten in het spel missen. Zeker, aangezien het verhaal achter de game veelal is uitgelegd in korte filmpjes van nog geen minuut lang, gevuld met afbeeldingen die op één hand te tellen zijn. Alhoewel het bijdraagt aan de simplistische stijl, schiet het het werk over de geïnfecteerde overlevenden tekort. Als speler kun je wel de gepixeleerde versies van de comics verzamelen, maar deze zijn niet eens leesbaar en daarmee ronduit waardeloos. Een gemiste kans, maar niet een geheel onverwachte keuze, omdat dit duidelijk laat zien hoeveel aandacht er daadwerkelijk is besteed aan het bronmateriaal. Zo is het personage Shane niet eens op de boerderij van Hershell te zien. Degenen die het verhaal uit de comics en televisieserie volgen, begrijpen vast wel wat voor een belachelijke keuze dit van de makers is geweest.
Conclusie
40
The Escapists: The Walking Dead heeft een aantal aspecten die al sterk waren in het oorspronkelijke deel. Deze aspecten zijn opnieuw goed uitgewerkt in deze spin-off, zoals een crafting systeem dat de speler weer alle vrijheid geeft om missies op eigen manier te voltooien. Helaas dienen spelers wederom vervelende taken te voltooien, zoals het veelvuldig werken aan de statistieken van je personage. Alhoewel het ontsnappen niet in elke missie van The Walking Dead even belangrijk is, zijn er wel weer leuke punten uit het bronmateriaal verwerkt in dit spel. Zo kunnen ook je vrienden sterven en als wandelende lijk terugkeren. Echter hebben de makers op andere gebieden veel steken laten vallen. Zo is het verhaal erg slecht uitgewerkt, waardoor zelfs grote fans niet alles mee krijgen. Dit, omdat het spel het verhaal volgt van de comics en niet van de televisieserie. Wat achterblijft is een vreemde (en in mijn ogen verschrikkelijke) mengelmoes van twee werelden die ik helaas niet kan aanraden.
Pluspunten
+ Grafische stijl onveranderd
+ Crafting systeem
+ Missies zijn op verschillende manieren te voltooien
Minpunten
– Lijkt in veel andere opzichten nergens meer op het origineel
– Je dient continu te werken aan het verhogen van je statistieken
– Roll calls beperken de eigen speelstijl van de speler
– Gebaseerd op The Walking Dead-comics en niet op de televisieserie
– Te weinig aandacht besteed aan het verhaal en de personages
Reacties