The Technomancer is een Sci-fi RPG, gemaakt door studio Spiders. Het verhaal neemt plaats op de planeet Mars in een verre toekomst. De mensheid heeft zich al een tijdje op de planeet gevestigd maar er is een hoop ellende aan de gang. De Technomancers zijn een speciale vechtersgroep die de mensheid op de planeet horen te beschermen. Jij kruipt in de huid van Zachariah Mancer, een Technomancer in opleiding die op het punt staat een volwaardige Technomancer te worden.
Op de planeet Mars heeft de mensheid zich al een tijdje gevestigd. De aarde is blijkbaar een puinhoop geworden en daarom is er in het verleden een gigantische verhuizing naar de rode planeet geweest. In grote koepelvormige nederzettingen probeert iedereen er wat van te maken, dit gaat gepaard met nare zaken zoals klassenstrijd, gestoorde criminele bendes, onderdrukking door de loshandige politie en in het barre landschap schuilen vele gevaarlijke monsters.
Elektrisch
De hoofdpersoon is Zachariah Mancer, een Technomancer in opleiding. Al vroeg toen de mensheid was neergestreken op de rode planeet werden de Technomancers in het leven geroepen. Het zijn individuen wiens lichaamsdelen zijn vervangen door kunstmatige protheses zodat ze beter hun elektrische krachten in goede banen kunnen leiden. De elektrische krachten zijn enorm sterk en het kost jaren van intensieve training om het goed te beheersen, anders kan de gebruiker zelf opbranden. Je trekt het spel al questend door, je wordt van hot naar her gestuurd door vele verschillende NPCs en er zijn veel dialogen om te lezen. Het klinkt als een goede opzet voor wat een toffe RPG kan zijn, maar zodra ik begon met spelen werd ik al meteen gefrustreerd door de controls. Het is niet onspeelbaar maar het zijn vele kleine dingen die het bij elkaar onaangenaam maken. Bijvoorbeeld als je aan het lopen bent: bij elke stop maakt je personage een kleine schuifbeweging. Dit wordt al heel snel bloed irritant naarmate je met dingen bezig bent.
De drie stijlen
Wanneer je vecht heb je de keuze uit drie verschillende vechtstijlen, je kan hier tijdens het vechten zoveel tussen schakelen als je wilt. Je hebt de Rogue-vechtstijl waarmee je gebruik maakt van een mes en een pistool. Met de Warrior-stijl heb je een staff tot je beschikking en dit is effectief om meerdere vijanden tegelijkertijd te raken. Als laatst heb je de Guardian-stijl en hiermee heb je een schild waarmee je veel damage kan blokken, alleen offer je mobiliteit op. Naast de drie stijlen heb je ook je elektrische-Technomancer powers. Dit zijn sterke aanvallen zoals het afvuren van Lightning Bolts naar vijanden of beschermende Force Fields. Je kan ze slechts in beperkte maten gebruiken want daarna moeten ze weer opgeladen worden. Helaas is de combat niet prikkelend, je ontwijkt of blokt aanvallen en dan sla je toe op het juiste moment, vuurt een speciale aanval uit, soms moet je even afstand nemen om een healing item te gebruiken en dat is het wel zo’n beetje. Je kan ook stealth gebruiken, maar dit is in praktijk alles behalve gebruikelijk. De vijanden die je tegenkomt, van criminelen tot monsters zijn mooi vormgegeven maar vaak vallen ze in te grote groepen aan. Hierdoor bleef ik gebruik maken van de meeste effectieve manier om ze uit te schakelen, in plaats van geprikkeld te worden om nieuwe dingen te proberen. Het ergst van alles is dat alles zo stijf blijft aanvoelen. Van het rond bewegen tot het selecteren van je Technomancer krachten, er is een stroefheid in alles wat je doet.
Te veel zooi
Net zoals in vele andere RPG’s maakt deze game gebruik van een level systeem en zijn er skill trees aanwezig waar je punten in stopt. Er zijn drie skill trees met ieder meerdere vertakkingen. Zo is er een tree waarmee je je verschillende vechtstijlen kan upgraden. Een tree is ervoor talents, dit zijn zaken als het vinden van extra loot/cash op vijanden, extra dialoog mogelijkheden of het open maken van kluizen. Als laatst is er een skill tree waarmee je basis stats upgradet zodat je bepaalde armor of wapens kan gebruiken of meer dingen kan dragen en meer health ontwikkelt. Het is een beetje overkill om drie verschillende skill trees in het spel te stoppen. Ze hadden beter samengevoegd kunnen worden, bijvoorbeeld dat je standaard meer health krijgt wanneer je meer punten in de Guardian-stijl stopt, om maar iets te noemen.
”Er zit veel werk in het verhaal, petje af voor de schrijvers die aan het spel hebben gewerkt!”
Recycle
Net als je eigen uitrusting kan je ook dat van je crew onderhanden nemen en upgraden. Het craften en upgraden van wapens en armor is niet ingewikkeld: je verzamelt materialen van verslagen vijanden of peutert het uit andere plekken. Vervolgens kan je met de juiste hoeveelheid materialen je wapens en armor upgraden. Met elke upgrade verandert het uiterlijk van je uitrusting een beetje. Waar ook over nagedacht is, is dat je upgrades er ook vanaf kan halen en je hier wat materialen voor terug krijgt. Op Mars houden ze erg van recycling. Je hebt ten alle tijden drie wapens bij je en onderweg vind je nieuwe, maar wat ik niet begrijp is waarom er een gewichtssysteem in het spel is gestopt. Dit is iets waar meerdere RPG’s zich schuldig aanmaken want wanneer je 20 zwaarden/geweren op je rug hebt maar die 21ste is dan opeens te veel van het goede gaat voor mij niet op. The Technomancer had zich dan beter kunnen onderscheiden door gewoon afstand te doen van zo’n bullshit element.
Groot verhaal, kleine uitvoering
Het verhaal van The Technomancer is groot opgezet. Het is ook te lang en uitgebreid om hier neer te zetten. Dit is wel het sterkste punt van het spel wat mij betreft. Er zit veel werk in het verhaal, petje af voor de schrijvers die aan het spel hebben gewerkt. Daarom vind ik het zo jammer dat het spel zo slecht uitpakt. Het merendeel van de quests sluit niet aan op het verhaal maar zijn quests als ”verzamel X aantal items” of ”versla de groep vijanden die zich daar schuil houden”. Dit soort saaie quests zou ik vergeven als de gameplay erom heen leuk was. Het helpt ook niet dat de meeste plekken waar je komt ook zo leeg zijn. Ja er zijn veel NPC’s maar de werelden voelen alsnog leeg aan. De stad waarin je begint bijvoorbeeld is heel uitgebreid maar wanneer je van het pad afgaat dan vind je alleen maar leegte en NPC-figuranten waar geen enkele interactie mee aan te gaan is. Zelfs wanneer je ze een mep verkoopt ga je er doorheen alsof het spoken zijn.
Conclusie
30
The Technomancer gaat ten onder aan roestige gameplay, saaie quests en leegheid. Er zitten elementen in het spel waar echt over nagedacht zijn bijvoorbeeld het verhaal, crafting systeem voor je uitrusting en de afwisseling in de diverse combat stijlen. Een verhaal kan ook nog zo meeslepend zijn, de setting kan nog zo tof bedacht zijn, het gaat hier om een spel en als een spel niet fijn speelt dan had je beter een boek moeten schrijven. Als je lol uit The Technomancer wilt halen dan heb je engelengeduld nodig, het is namelijk een flinke pil waarmee je tussen de 30-40 uur mee bezig bent om het uit te spelen en de belabberde controls voor lief te nemen.
Pluspunten
+ Een lang, diep verhaal wat echt niet verkeerd in boekvorm zou zijn
+ Crafting systeem voor je wapens en armor heeft goede elementen erin zitten
+ Het wisselen tussen drie verschillende vechtstijlen is tof bedacht
Minpunten
– Slechte controls
– Saaie quests
– Omgevingen voelen dood aan
– Overbodige statistieken
– Te veel skill trees
– Soundtrack is ook repetitief
Reacties