Tegenwoordig draaien de grootste game studios rondom sequels. Het strakke tijdschema en de risico averechtse houding van de ontwikkelaars zorgen in veel gevallen voor weinig verbluffend nieuwe toevoegingen, of verbeteringen aan een spel. Bij een shooter is een nieuw uiterlijk van een wapen gebruikelijk, maar verder is het vaak duimen voor iets als een nieuwe gamemodus. Het is dan ook goed om te weten waar de mensen achter Titanfall vandaan komen. De studio, Respawn Entertainment, is opgericht door de makers van Call of Duty die tot 2010 verantwoordelijk waren voor de franchise. Het zit vol met veteranen die de game industrie op shooter gebied nieuw leven hebben ingeblazen. Na twee jaar komt de studio met een vervolg dat vrijwel alles op de schop neemt en een waardige titanenstrijd aan gaat met Activision’s paradepaardje.
De grootste verandering is al direct op het hoofdmenu zichtbaar, namelijk het aanbod van een singleplayer modus. Het verhaal gaat over het hoofdpersonage Jack Cooper, een onervaren piloot, en diens titan, BT-7274. Na een confrontatie met de vijand, de IMC, staan jullie er alleen voor. Als Jack, ga je regelmatig het gesprek aan met je nieuwe vriend. Deze voelen echter meestal erg geforceerd aan, maar dienen vaak als uitleg voor wat je moet doen. In een poging om de missie te voltooien en contact te leggen met de thuisbasis, stuit je op een massavernietigingswapen dat het einde kan betekenen van het verzet. Verhaaltechnisch gezien houdt het niet lang stand.
Het spel moet het dan ook hebben van het level design, waar het sterk in uitblinkt. Het is tot de rand gevuld met variatie en indrukwekkende gameplay-elementen. Zo ben je in één level gescheiden van je titan en moet je het voornamelijk hebben van je parkour vaardigheden. Later in het verhaal moet je juist samen werken om door een horde vijanden heen te breken en in weer een ander level is er zelfs sprake van een puzzel-element. Dit gaat gepaard met de verticale en horizontale mobiliteit die we gewend zijn van het vorige deel. Cooper beschikt over snelheid en vaardigheden die het rennen over muren en het gebruik van een jetpack allemaal mogelijk maken. Het zorgt voor een grote adrenaline rush. Grootschalige arena gevechten, tijdreizen, gevechten hoog in de lucht en nog veel meer.
Van korte duur
In veel gevallen kan het overtollige aanbod van actie en geweld erg repetitief en vervelend gaan aanvoelen, maar de rustige momenten van parkour en puzzelen weten het geheel goed bij elkaar te houden. Het enige nadeel dat ik kan noemen, is de korte speelduur van het hoofdverhaal. Net wanneer het interessant begint te worden, komt het spel ten einde. De relatie die de speler opbouwt met zijn titanen vriend voelt daardoor ietwat gehaast aan. Na het verhaal in vijf uur doorlopen te hebben, kon het mij niet anders achterlaten dan met een sterk verlangen naar meer.
“Het parkour-element waar je als pilot van mag genieten is fantastisch!”
Doelen behalen
Gelukkig is daar dan nog de multiplayer waar voornamelijk de nadruk op ligt, zoals dat bij vele andere shooters ook het geval is. De multiplayer is volledig aangepast en getweaked in vergelijking met het vorige deel. Veel klachten waar de originele Titanfall mee te maken had, was het ontbreken van een grote drijfveer om het lang na de release nog te blijven spelen. Als antwoord hierop hebben de makers dit maal de content volgepropt met doelen die je op de lange termijn pas kunt behalen. Zoals vele andere shooters zijn sommige wapens en uitrustingen te behalen door te levelen. Daarnaast kunnen sommige dingen ook behaald worden door te betalen met in-game credits of kan je ze willekeurig winnen. Een voorbeeld hiervan zijn de vele likjes verf voor niet alleen wapens, maar ook voor je personage en de Titan.
Groot en log
Alhoewel de game in alle opzichten een grote verbetering is ten opzichte van het origineel, ben ik nog steeds niet een groot fan van het paradepaardje van de serie, de titan. In de multiplayer matches die ik gespeeld heb, voelde mijn titan vooral groot en log aan. Het was een voorwerp dat mij voornamelijk in de weg zat. Dat is zonde, want het parkour-element waar je als pilot van mag genieten is fantastisch! Je geliefde robotvriend voelt daarentegen (zeker in het begin!) aan als een groot schietschijf en is in de meeste gevallen aan de grond genageld. Het voelt geweldig om als onstopbare titan anderen uit de weg te vegen en het één op één op te nemen tegen een vijandelijke titan. Helaas zijn deze ervaringen in mijn geval erg gering. Uiteindelijk is het een kwestie van persoonlijke voorkeur en natuurlijk een hoop ervaring, maar het is fijn dat de makers met oplossingen zijn gekomen die aan ieders voorkeur voldoen.
Zo heb je de vele klassieke game modi zoals Free For All en Capture the Flag waarin het ene team het tegen het andere team moet opnemen. Hierbij speel je als pilot, maar kun je regelmatig ook je titan in het veld roepen. Ook zijn er pilots versus pilots matches. Hierin is enkel je pilot te besturen en heb je geen beschikking over de metershoge robots. Zoals eerder aangegeven is er voor ieder wat wils en beschikt de game dus ook over een game modi waarin je het enkel met titans tegen elkaar opneemt. In totaal zijn meer dan tien verschillende modi speelbaar waarin je het gevecht met de tegenstander kunt aangaan. Een gebrek aan variatie is er dus zeker niet. Dat gepaard met de vele lange termijn doelen maken van Titanfall 2 een spel dat voor honderden uren vermaak kan zorgen.
Conclusie
70
Alhoewel Titanfall 2 minder aandacht krijgt dan andere grote shooters (of zelfs het eerste deel), is het zeker geen slecht spel. In tegenstelling tot het origineel is er nu sprake van een uiterst vermakelijke singleplayer boordevol variatie waarbij het enige minpunt de korte speelduur van ongeveer vijf uur is. De multiplayer zit tot de rand gevuld met content. Alles is op de schop genomen en wat achterblijft is een prachtig spel dat zich met trots mag plaatsen tussen de andere grote shooters. Er is voor ieder wat wils en zeker voor degene die zich met het eerste deel uit de franchise hebben vermaakt, is dit een must-buy.
Pluspunten
+ Boordevol actie
+ Variatie
+ Lange termijn doelen
+ Voor ieder wat wils
+ Verticale gameplay werkt fantastisch
Minpunten
– Singleplayer van korte duur
– Titan voelt log aan
Reacties