Met nog minder dan twee maanden te gaan nadert het einde van de ontwikkeling van The Division in zicht. Na jarenlang te hebben gewerkt aan een open-wereld RPG game komt Ubisoft op 8 maart met Tom Clancy’s The Division. Om spelers alvast een eerste indruk te geven van de game, bracht de ontwikkelaar vorige week een closed beta uit die wereldwijd massaal gespeeld werd. Ook wij zijn aan de slag gegaan met The Division en geven hierbij een eerste impressie op de game.
Mijn eerste kennismaking met The Division was afgelopen jaar op Gamescom, waar ik ongeveer tien minuten heb kunnen spelen in co-op. Het doel was simpelweg in teams elkaar afknallen, maar wat mij toen voornamelijk opviel was het cover systeem. Ook in de closed beta viel dit systeem mij op en hierbij is het wel duidelijk dat dekking zoeken een belangrijk element van de game is. Maar laat ik beginnen bij het begin, namelijk het moment dat ik de closed beta opstartte. Spelers kunnen hun eigen personage in elkaar zetten. En alhoewel dit in de beta niet zo uitgebreid kon, waren wel een aantal slots zichtbaar die toonden dat de volledige versie op release een uitgebreid character systeem kent. Hoe uitgebreid dit systeem precies is, weten wij pas wanneer de volledige versie af is. Na het creëren van mijn character speelde een cutscene af waarin mijn Aziatische character samen met Faye Lau in een helikopter zit. Lau is een field agent en daarnaast ook de opdrachtgeefster die informatie toelicht gedurende de missies. De helikopter landt op Hudson Piers en hier loopt mijn geliefde Aziatische character richting de basis met quarantaine tenten.
Het gevaar is gesplitst
Lopend door de sneeuw vormen de kleuren, schaduwen en belichting een realistische weergave, waardoor The Division er ontzettend mooi uitziet. Aangekomen op de basis wordt mij vertelt wat er precies gaande is en wat het doel van de missie is. De basis bevindt zich in de Safe Zone, dat een van de twee zones uit de game vormt. De Dark Zone bevindt zich elders en bestaat uit groot gevaar waar de uitbraak plaatsvindt. Het verhaal van The Division gaat over een “geldvirus”, maar daarover meer in de review in maart.
”Lopend door de sneeuw vormen de kleuren, schaduwen en belichting een realistische weergave, waardoor The Division er ontzettend mooi uitziet!”
Risking your life
De missie speelt zich af in een fictieve basketbal stadion waar een groep vijanden zich schuilhouden. Deze dienen uitgeschakeld te worden, maar dat gaat niet zo makkelijk als gedacht. De moeilijkheidsgraad van vijanden ligt gemiddeld, maar zoals eerder genoemd speelt het cover systeem een belangrijke rol. Zo is het mogelijk om de A-knop ingedrukt te houden om naar een ander obstakel te rennen. Veel damage zorgt ervoor dat je levensbalk flink daalt, maar het feit dat ik in de beta level 4 was speelt hierbij natuurlijk ook een rol. Ook zijn op de basis zogenoemde Medical Wing upgrades voor je health uit te voeren, waardoor je niet de gehele game hoeft te trachten om in leven te blijven. Buiten het feit dat vijandelijke kogels jouw damage bezorgen, kunnen vijanden je nog op een andere manier het leven zuur maken. Zo werden rookbommen gegooid die ervoor zorgen dat het beeld tijdelijk wit is. Echter wordt voordat een rookbom gegooid wordt, een rode cirkel aangegeven waar de bom gaat vallen. Hierdoor zijn bommen gemakkelijk te ontwijken en hoef je je niet zoveel zorgen te maken om de vijanden. Tenminste, op één gebied na. Op een gegeven moment in het basketbal stadion kreeg ik de schrik van mijn leven toen plotseling zes vijanden in kamikaze stijl op mij af kwamen rennen. Het feit dat het blanke street gangsters waren die het leuk vinden om in een verrotte samenleving agencies aan te vallen, zorgde ervoor dat ik me nergens voor aan moest trekken en hun met een paar kogels van mijn wapen een warme kogelregen kon bezorgen.
Naar een hoger niveau
Na het uitschakelen van de vijanden in het gebouw was het eerste uur van de beta ten einde. Terug op de basis werd het mogelijk om skills te upgraden. The Division kent net als Assassin’s Creed Syndicate een skill tree systeem met drie trees. Dit zijn Medical, Tech en Security. Daarnaast is ook equipment gear aan te schaffen en te upgraden waaronder utility mask, utility pads, safety gloves en een mechanical holster. Verder bevat de game naast de skill trees ook Talents en Perks, maar deze twee menu’s waren niet beschikbaar in de beta. Verwacht dus in de review een uitgebreide uitleg met ervaring over het skills en upgrade systeem.
Brandende Aziaat
Om de beta af te sluiten verkende ik nog even de straten van New York, de stad waar de game zich afspeelt. Voor de fun schoot ik op een aantal voorbijgangers, vreemd genoeg werden de kogels wel afgevuurd, maar vlogen deze niet door de mensen heen. Een hond in tegenstelling is wel neer te schieten waardoor zo’n beestje bruut aan zijn einde komt. Na het ‘experimenten met kogels’ verscheen een stuk verderop een nieuwe vijandelijke groep die tot mijn grote verbazing een vlammenwerper in hun bezit hadden! Brandend vloog het vuur over mijn Aziatische character heen en hiermee besloot ik de beta na 1 uur en 12 minuten af te sluiten.
Voorlopige conclusie
De closed beta van The Division heeft mij een goede indruk achtergelaten. De open wereld en de mogelijkheid van skills, upgrades en gear zorgen ervoor dat spelers op release veel plezier kunnen beleven in de game. Dankzij de beta weten we nu een tikkeltje meer over het verhaal. Zo draait het in de game om The Catastrophic Emergency Response Agency (CERA). Dit is een agency dat zich focuste op natuurrampen, maar in de game het ”geldvirus” probeert op te lossen. Maar hoe diep het verhaal precies gaat is nog maar de vraag. Weet Ubisoft met The Division een net zo boeiende verhaallijn neer te zetten als dat twee jaar geleden met het nieuws over ebola het geval was? We gaan het zien zodra de game uitkomt in maart!
De gespeelde closed beta uit deze preview is te bewonderen in onze let’s play van The Division.
Reacties