Het team achter het meesterwerk Life is Strange is samen met ontwikkelaar Focus Home Interactive druk bezig met de nieuwe game Vampyr. De makers toonde ons op gamescom een kleine sneak peek van hoe het spel eruit komt te zien en welke kant het op gaat.
Vampyr is in de kern een Action RPG in third-person. Het speelt zich af in oud London dat geteisterd wordt door de Spaanse griep en een groeiend aantal vampier-aanvallen. Als speler kruip je in de huid van een Dokter die vlak voor het begin van het spel aangevallen wordt en ook in een vampier verandert.
Alles mag
Nu je een vampier bent wordt je natuurlijk gekweld door speciale verantwoordelijkheden. Zo heb je als vampier bijvoorbeeld enorm toffe krachten tot je beschikking, maar alleen als je bloed drinkt. Het is aan jou de keuze of je dit wilt doen. Dat klinkt als een makkelijke keuze maar vergis je niet. Voor elke actie is er een reactie. Ieder persoon in de stad heeft een eigen identiteit en kent mensen. Wanneer je deze persoon vermoord kan dat effect hebben op andere personages. Je kunt naar aanwijzingen speuren om erachter te komen of het aanvallen van een bepaald persoon gunstig is of niet. Als je te gierig te werk gaat wordt een heel stadsdistrict uitgeroeid waarna de straten bezaait zijn met monsters en verlies je mogelijke speelopties in dat gebied. Inwoners zijn ook te helpen met hun problemen, maar als je iemand wilt bezoeken moet je als een echte vampier toch eerst uitgenodigd worden. Het is zelfs mogelijk het spel uit te spelen zonder iemand te vermoorden.
”De Pre-Alpha footage zag er veelbelovend uit!”
Zoals in Life is Strange zijn er keuzes in dialoog te maken. De antwoorden die je geeft vormen de manier waarop anderen met je omgaan in het spel. Vampyr heeft dan ook meerdere eindes. Volgens het team wordt de moeilijkheidsgraad van het spel afgestemd op hoe sterk je personage is en de keuzes die je maakt.
Storyboard
Tijdens de presentatie werd er aangehaald hoe belangrijk de vrijheid van keuze voor de speler is. De ontwikkelaars willen dat de speler een eigen visie ontwikkeld over hoe het verhaal het beste aangepakt kan worden. Dit betekent niet dat je zelf maar iets moet verzinnen. Het spel krijgt gewoon een verhaal alleen kan de speler er beter een eigen indruk op plakken. Zolang je maar een conclusie bereikt.
Voorlopige conclusie
De game is nog lang niet klaar, maar de Pre-Alpha footage zag er veelbelovend uit. De ontwikkelaars konden mij een goede indruk geven van welke mogelijkheden de game gaat bieden en ik kijk hier dan ook zeker naar uit! Persoonlijk denk ik dat ze hun visie voor het spel wel kunnen toepassen omdat de beelden in Pre-Alpha al erg polijst zijn en potentie hebben.
Vampyr verschijnt in 2017 voor Xbox One, PS4 en PC.
Reacties