XCOM 2 is het tweede deel in de reboot van de tactische sci-fi RPG franchise door Firaxis Studios. De aarde heeft de strijd verloren tegen een buitenaardse invasie en wordt sindsdien onderdrukt door de aliens. Verspreid over de wereld zijn er kleine groeperingen van mensen die nog steeds vechten tegen de onderdrukkers. Een van die groepen heeft een geheime troef en dat is het luchtschip The Avenger. Jij neemt als Commander de leiding over de bemanning van The Avenger en vecht terug tegen de aliens. Enkel met ijzersterk doorzettingsvermogen en tactisch plannen maak je een kans om de mensheid te redden.
De tactische RPG XCOM heeft al een aardige geschiedenis. Terug in 1994 verscheen het eerste deel onder de naam UFO: Enemy Unknown. Daarna verschenen er nog een rits andere delen, gemaakt door verschillende studios. In 2012 blies Firaxis Studios na 11 jaar weer leven in de franchise met XCOM: Enemy Unknown en het was een succes. De spellen staan er om bekend dat ze meedogenloos moeilijk zijn.
Vooruit denken vereist
Zo bruut is XCOM 2 ook. In de missies bestuur je een groep soldaten. Per beurt kan een soldaat een beperkt aantal vakjes lopen en aanvallen of slechts aanvallen en niet lopen. Wanneer je te ver loopt kan je ook niet meer aanvallen. Daarbij heb je ook te maken met fog-of-war, waardoor slechts een beperkte afstand vooruit gekeken kan worden. In de gebieden die niet te zien zijn zit de vijand verscholen. Begint het zweet al bij je uit te breken? Eenmaal gespot door een alien breekt de hel los en begint de strijd. Het is dan zaak om zo strategisch mogelijk soldaten neer te zetten en continue vooruit te denken.
Alle digitale levens tellen
Zelf heb aardig lastige games gespeeld en genoeg ervaring met RPGs, RTS en ander tactische planning games. Maar XCOM 2 laat mij behoorlijk zweten. Het is een van de lastigste spelervaringen die ik tot nu toe heb meegemaakt. Elke fout die je maakt wordt zo genadeloos afgestraft. Als je een missie overleeft met alle soldaten in leven mag je in je handjes knijpen. Vrijwel elke dood van een soldaat heeft ernstige gevolgen tijdens de missie en ook op de lange termijn.
”Als je opzoek bent naar een van de meest uitdagende game van dit moment dan is XCOM 2 voor jou!”
Bewijs jezelf
Nieuwe soldaten zijn weliswaar te koop, maar dat kost geld en dat heb je slechts in geringe hoeveelheden. Daarbij is het ook zo dat jouw soldaten in hun rang stijgen nadat ze aliens hebben gedood. Hierdoor worden de soldaten automatisch een speciale class en worden nieuwe skills ontgrendeld die heel gunstig zijn in de strijd. De te gebruiken speciale classes zijn: grenadier, specialist, sharpshooter, ranger en psi-ops. Nieuwe soldaten zijn broekies en kunnen nog niet zoveel. Pas wanneer ze in een missie zichzelf hebben bewezen worden ze een speciale class.
Niet zoveel zeggende cijfers
Een nogal frustrerende factor is dat je te maken hebt met wazige accuracy van jouw soldaten. Wanneer je kijkt welke soldaat op welke vijand kan schieten, is te zien hoeveel procent kans er is voor een succesvol schot. Deze percentages zeggen helaas niet zo veel. Het komt echter voor dat wanneer je een 99% hit kans hebt, je soms mis kan schieten. Daarentegen mist de vijand ook met regelmaat aanvallen en dat houdt het iets gangbaarder.
Bewapen jezelf
Om terug te komen op het grote luchtschip The Avenger, het schip waarmee zo’n beetje heel de wereld overgevlogen wordt. Het dient ook als mobiele basis waar nieuwe middelen voor in de strijd worden ontwikkeld. In het midden van het schip zijn 4 rijen van 3 kamers breed. Hier bouw je verschillende soorten kamers waar je nieuwe wapens, armor, gadgets en andere hulpmiddelen ontwikkelt. Het bouwen van die kamers heeft ook een prijskaartje en neemt tijd in beslag.
Geen tijd om te rusten
Tijd is ook iets waar je tegen vecht. Na de eerste paar missies doemt er iets mysterieus op en wordt het spel een race tegen de klok. Na een bepaalde tijd verschijnt op de map een grote teller waar punten bij komen. Het doel is dan om bepaalde missies te voltooien zodat de meter naar beneden gaat. Doe je dit niet, dan wordt het al snel game over en is de mensheid verloren.
Geen genade
Waar het nogal wringt bij XCOM 2 is dat het weinige ruimte voor fouten laat. Wanneer soldaten constant verloren raken, dan is het op een gegeven moment niet meer mogelijk om verder te komen. Het is logisch dat een spel je straft als je fouten maakt. Alleen is het een groot nadeel dat een spel zo afhankelijk is van een haast perfecte manier van spelen. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat om de paar minuten gesaved moet worden en het spel herladen moet worden als er iets fout gaat? Anders kom je uiteindelijk het spel niet meer door want je wordt enorm teruggezet met resources. Ik probeer met mijn spelervaring de middenweg op te zoeken en daar word ik voor gestraft.
Sleutel aan je spelervaring
Het is niet enkel lijden in XCOM 2, alles ziet er bijvoorbeeld goed uit. Soldaten kunnen helemaal naar eigen smaak vormgeven en uitgerust worden. De vaste bemanning op het luchtschip van The Avenger voeren gesprekken met elkaar waardoor toch wat meer informatie over de achtergronden van verscheidene zaken in de wereld van XCOM 2 worden verteld. Ook is er een uitgebreid mod-support om het gehele spel naar eigen wens aan te passen, mensen maken de gekste, vetste en handigste mods die gemakkelijk aan het spel te koppelen zijn.
Conclusie
80
Als je opzoek bent naar een van de meest uitdagende game van dit moment dan is XCOM 2 voor jou. Het spel vraagt alles van je dus stel jezelf de vraag of je de uitdaging aan wilt gaan. De campaign is een flinke kluif om doorheen te komen en overal moeten keuzes worden gemaakt die zwaar wegen. Daar eenmaal door heen gebeten, komt er een ontzettend vette spelwereld tot stand waarin je een lange tijd kunt vermaken.
Pluspunten
+ Customization van soldaten
+ Heel veel mogelijkheden
+ De tactische gameplay staat als een dijk
+ Uitgebreid mod-support
Minpunten
– De hoge difficulty kan spelers afschrikken
Reacties