Yooka-Laylee is voor degenen die het Nintendo 64 tijdperk hebben meegemaakt een van de belangrijkste titels in ontwikkeling. Waar we dachten dat Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts het vervolg zou zijn op Banjo-Tooie is Yooka-Laylee het echte spirituele vervolg. Op gamescom hebben wij een speelsessie met de game gehad samen met de Technical Art Director van Playtonic, Mark Stevenson.
Banjo Kazooie en Banjo Tooie waren een van de paradepaardjes van de Nintendo 64. Het waren games met de perfecte mix van platforming, characters, designs en gameplay. Games zoals deze bestaan tegenwoordig nog maar zelden, maar niet voor lang want zodra Yooka-Laylee uitkomt gaan we allemaal weer terug naar onze jongere jaren. Je speelt als Yooka de kameleon en samen met Laylee de vleermuis moet jij op zoek gaan naar bepaalde notes die door de verschillende levels verstopt zijn. Dit klinkt vrij simpel maar om de notes te vinden en op te rapen moet je natuurlijk van alles doen. Gaandeweg krijg je natuurlijk allerlei power-ups voor je personages.
Boordevol content
Het level dat wij speelden heette Tribalstack Tropics, de eerste wereld van de game. De wereld was in een vergrootte status, maar de ontwikkelaars hadden een aantal challenges, gebieden, personages en een boss eruit gehaald in verband met spoilers. Zelfs met al deze geschrapte content was er genoeg te doen in de eerste wereld, zo vonden we een wetenschapper waarbij een transformatie experiment was fout gegaan. Haar handen waren in tentakels verandert. Gelukkig ging onze transformatie wel goed en veranderden Yooka en Laylee beide in een plant. Zoals we natuurlijk gewend zijn van de Banjo games moesten we iets doen om een jig.. uh note te verzamelen. We werden door een andere plant in het level geroepen die ons een lekker ding noemde, om haar zusjes van wat aandacht te voorzien. Wij spoten ons stuifmeel over de plantjes heen en deze groeiden waardoor we vervolgens de note konden oprapen. Het voelde allemaal zo oud en vertrouwd, maar toch vernieuwend.
Liefde voor het kind
Een ander punt is de liefde die je voelt. Tijdens ons gesprek met Mark Stevenson voelden wij de liefde die het team voor deze game heeft. Yooka-Laylee is de game die ze graag willen maken en ze stoppen niet voordat alles precies zo is gegaan als dat ze gepland hebben. Ook al is het platform genre niet meer zo populair als dat het vroeger was, nog steeds streven de makers ernaar om ons weer die gevoelens van vroeger te geven en te roepen ”We’re still here!”. Wat ook aanwezig is in de game is de humor. Het is lang geleden dat ik veel heb moeten glimlachen om een in-game dialoog. Zo hoorde ik Ricardo naast mij ook een aantal keer lachen. Het is die typische Rare humor van vroeger.
”Wij spoten ons stuifmeel over de plantjes heen en deze groeiden waardoor we vervolgens de note konden oprapen. Het voelde allemaal zo oud en vertrouwd, maar toch vernieuwend!”
Voorlopige conclusie
De game is natuurlijk nog in ontwikkeling en komt niet uit voordat deze helemaal perfect is. Ik applaudisseer Playtonic en haar team met ontwikkelaars voor deze game. Voor de speelsessie leek de game mij te mooi om waar te zijn, maar na deze speelsessie is het te goed dat dit waar is. Wij kijken ontzettend veel uit naar Yooka-Laylee en misschien dat jullie na het lezen van deze preview ook steeds meer de kriebels beginnen te voelen die je vroeger bij de Nintendo 64 platform games kreeg. Ook de jongere generatie gaat deze game ongeacht tof vinden want games zoals deze zijn uniek.
Yooka-Laylee verschijnt in maart 2017 voor Xbox One, PS4, PC, Wii U, Linux en Mac.
Reacties