De makers van de Red Faction en Saints Row-franchise, Volition, hebben een nieuwe IP uitgebracht genaamd Agents of Mayhem. In de game kruip je in de huid van verschillende agents die voor de organisatie M.A.Y.H.E.M. werken. Als je fan bent van de knotsgekke humor en superhelden actie uit Saints Row: The Third en al helemaal uit Saints Row IV, dan is Agents of Mayhem aan te raden. Maar biedt deze over-the-top shooter met een futuristisch tintje de potentie om uit te groeien tot een volwaardige franchise?
Wat ooit begon als een serieuze open-wereld action adventure shooter met gangsters die als tegenhanger van Grand Theft Auto gezien kon worden, was met het vierde deel een totaal andere kant opgeslagen. En dan heb ik het over Saints Row. In Saints Row IV kon je supersnel rennen, door de lucht vliegen als je een sprong maakte en over gebouwen heen lopen. Agents of Mayhem kent ook superkrachten zoals vijandelijke voertuigen in hun super deluxe futuristische auto omverblazen met een special attack, en het uitvoeren van een bepaalde super attack die per agent verschilt. Er zijn zelfs twee Saints Row personages in de game speelbaar, waarvan één als DLC, maar over dat laatste personage geen spoilers.
Zuid-Korea
Het verhaal wordt gespeeld in de vorm van missies genaamd Legion Operations en gaat over de terroristische organisatie L.E.G.I.O.N. (League of Evil Gentlemen Intent on Obliterating Nations) die op een dag een aanval uitvoert op diverse landen wereldwijd. Ze hebben zelfs hun eigen ministeries en in de game neem je het op tegen verschillende leden van deze organisatie, waaronder de Ministry of Pride-leider, Doctor Babylon. Jij speelt als een agent die werkzaam is voor de organisatie M.A.Y.H.E.M. (Multinational Agency for Hunting Evil Masterminds) en dient L.E.G.I.O.N uit te schakelen. Per missie kun je maximaal drie M.A.Y.H.E.M. agents kiezen om mee te spelen, waarbij je tijdens een missie op elk gewenst moment met de linker- en rechterpijltjes van de D-pad tussen één van de drie agents kunt wisselen. Daarnaast kun je per missie een moeilijkheidsgraad kiezen. Er zijn in totaal 15 soorten moeilijkheidsgraden, waarvan de laatste aantallen pas gekozen kunnen worden als minstens één agent level 20 bereikt heeft. Per moeilijkheidsgraad krijg je vijf procent meer XP en geld. Zo ontvang je vanaf de tweede moeilijkheidsgraad, vijf procent XP en tien procent meer geld, en bij moeilijkheidsgraad vijftien is dat 70 procent XP en 75 procent meer geld. Agents of Mayhem speelt zich af in een futuristische setting van de Zuid-Koreaanse hoofdstad, Seoul, en ja, ook de vrolijke K-pop nummers vliegen zelfs om je oren tijdens het spelen van een aantal missies.
De game heeft een cartoon achtige stijl en bevat de heerlijke overdreven superhelden actie zoals in animatieseries uit de jaren 80 en 90 dat ik vroeger als kind gewend was van animatieseries op Fox Kids en later op Jetix. Sommige cutscenes zijn zelfs in die cartoon stijl geanimeerd en dat geeft Agents of Mayhem zo zijn eigen stijl. De open-wereld bevat futuristische (vliegende) voertuigen, metro’s die via doorzichtige buizen vliegen, zwevende naambordjes in steegjes, en zelfs rijdende reclameborden met schermen van glas. Alhoewel de game open-wereld is, moet je het vooral hebben van de verhaallijn en de superhelden gameplay met knotsgekke personages. In de open-wereld zijn onder andere rood lichtgevende kristallen te verzamelen, die op bijna elk dak van een gebouw bevinden. Deze zogenoemde Crystal Shard’s zijn te gebruiken om core upgrades voor je agents uit te voeren. Per tien verzamelde Crystal Shard’s kun je één core upgrade uitvoeren. Bij elke agent kunnen drie core upgrades uitgevoerd worden. Verder zijn er L.E.G.I.O.N. outposts te veroveren, Gremlin Meetups op te zetten, wat je Gremlin Tech oplevert, en kom je soms midden op de weg een aanvallende Golem tegen die voor veel chaos zorgt. Ook zijn er races uit te voeren met een aftelklok, waardoor je zo snel mogelijk naar een locatie dient te racen en daarmee een nieuw voertuig ontgrendeld.
Superaanvallen
Er zijn in totaal twaalf verschillende agents te ontgrendelen in de game en twee als DLC te koop. Aan het begin van de game maken we kennis met drie personages genaamd Hollywood, Hardtack en Fortune. Elk van deze drie agents beschikt over zijn eigen soort Special Ability die je later in de Ark, de thuisbasis van de agents, naar wens kunt aanpassen. De overige negen agents worden voor een gedeelte later in de game geïntroduceerd, de anderen kan je optioneel vrijspelen door hun introductiemissie te spelen. Zo’n introductiemissie van een nieuwe agent heet een Agent Operation. Naast de Special Abilities beschikt elke agent ook over een Mayhem Ability die je pas kunt activeren als je een paars lichtgevend item tijdens een gevecht hebt opgeraapt. Deze items zijn loot die vijanden soms achterlaten nadat je ze gekillt hebt. Een Mayhem Ability kan geactiveerd worden door de links- en rechtsboven knoppen van de controller tegelijk in te drukken. Wat volgt is extra vuurkracht en soms zelfs een turret of een drone die een laserstraal uitvoert op vijanden, afhankelijk met welke agent je de Mayhem Ability gebruikt. Los van deze twee Abilities droppen vijanden geld en af en toe ook health packages. Er zijn vijanden met snipers genaamd Snipetroopers die je hard kunnen raken, waardoor een health package van toepassing kan zijn. Mocht een verslagen vijand geen health package droppen, dan is het handig om van agent te wisselen zodat de vorige agent langzaam voor een gedeelte kan healen. Als één van je drie agents tijdens een missie dood gaat, kun je nog altijd blijven doorspelen met de andere twee, alleen kan dit nadelig zijn als die ene agent over een bepaald wapen beschikt die een veel hogere schade verricht bij de groep vijanden waar je op dat moment tegen strijdt. Sommige agents kunnen namelijk bepaalde vijanden of objecten sneller kapot maken met hun wapen dan een andere agent. Dit wordt door de agent die het beter kan geroepen als je op dat moment niet met diegene speelt. Aan het eind van een missie krijgen alle agents XP en kunnen ze in level stijgen. Tegen het eind van het hoofdverhaal waren mijn agents rond de level 20.
“Ook de vrolijke K-pop nummers vliegen zelfs om je oren tijdens het spelen van een aantal missies.”
Diverse vijanden
Er bevinden zich diverse vijanden in de game genaamd troopers. Dit zijn L.E.G.I.O.N. soldaten met ieder hun eigen special attacks. Zo zijn er Blitztroopers, die je aan het begin van de game tegenkomt, Swarmtroopers die snel kunnen rennen, Shocktroopers die een flinke dreun in de grond geven, en Tanktroopers, die je alleen vanachter kunt uitschakelen. Verder zijn er Pride Captains die de leider zijn van een troop-soort en een schild hebben die je eerst dient door te breken voordat je hen kun uitschakelen. Boombots zijn een soort vliegend elektrische mijnen, die eruitzien als van die platte robotstofzuigers, en Helltroopers kunnen een flinke trap uitdelen. Snipetrooper beschikken over een sniper en kunnen zich teleporteren en als laatste heb je Bufftroopers die pas geraakt kunnen worden als je een aantal andere vijanden om hun heen uitgeschakeld hebt.
Snelle voertuigen, kleine wereld
Het autorijden is vrij eenvoudig en doe je door de linkerstick te bewegen en gas te geven met de rechtsonderknop van de controller. Met de X-knop geef je een boost en met de A-knop kan je driften wat goed is om een bocht te maken. Dat laatste mag vooral niet vergeten worden. Want de open-wereld is niet al te groot en wanneer je bijvoorbeeld de navigatie volgt naar een missie locatie, merk je dat je vaak bochten moet maken. Het boosten is leuk, maar het is minder leuk om ergens tegenaan te botsen, omdat alle objecten muurvast en niet omver te rijden zijn, op lantaarnpalen en een enkel informatiebord na. Zelfs stoeppalen kunnen niet omver gereden worden. Je kunt voertuig van voorbijgangers overnemen, maar met de D-pad pijl naar boven roep je je eigen voertuig op die geheel in futuristische stijl zelfrijdend komt aanrijden. Je voertuig begroet je zelfs bij het in- en uitstappen omdat jouw voertuig over een sprekende AI beschikt. Bij het instappen maakt je agent niet de deur open, maar teleporteert hij zich naar binnen. Ten opzichte van de toffe nummers en diverse radiozenders tijdens het autorijden in Saints Row: The Third en Saints Row IV, moeten we het hier doen zonder radiozenders en met futuristische funky/pop muziek. Het past bij de game, maar ik had toch liever echte muziek en een keuze uit radiozenders willen zien, evenals een grotere open-wereld.
Persoonlijke keuze in agents
Ondanks dat er twaalf verschillende agents speelbaar zijn, heb ik tijdens mijn speelsessie na verloop van tijd voor drie vaste agents gekozen. Dit zijn Hardtack, Fortune en Lazarus (DLC agent). Het is leuk dat er twaalf verschillende agents zijn, maar dit zijn er persoonlijk voor mij te veel om met hen allemaal te spelen. Daarentegen krijgt elke speler wel de keuze om zijn drie favoriete agents te selecteren die ieder weer hun eigen soort wapens en Special- en Mayhem Abilities bevatten.
Hardtack is een brede kerel met een shotgun die je upgrades kunt geven zoals sneller herladen, groter percentage schade verrichten aan vijanden en een beter percentage aan health. Met Fortune (maar ook met een paar andere agents) is het mogelijk om met de Y-knop op de controller een hack te omzeilen in plaats van dat je op de juiste timing meerdere keren op de A-knop van de controller moet drukken. Omdat de game in een futuristische versie van Seoul afspeelt moet je regelmatig tijdens missies een hack uitvoeren op een M.A.Y.H.E.M. locatie. Lazarus is een agent die een keer is dood gegaan, maar een spuit kreeg waardoor ze opnieuw leefde met een onnatuurlijk lichaam. Zo vliegt ze tijdens missies boven de grond en kan zij clusters of nanites naar vijanden gooien die vijanden na verloop van tijd meerdere schade geven. Deze agent is handig om te selecteren wanneer je met een grote groep vijanden te maken heb en geen tijd heb om constant per vijand kogels af te vuren.
Daarnaast heb je agents als Rama, die over een pijl en boog beschikt, Hollywood, die explosieve kogels kan afvuren, Daisy, die met haar rolschaatsen en machine gun alle vijanden omver blaast, Braddock, die een laseraanval kan oproepen, Yeti die vijanden kan bevriezen, Scheherazade, een Arabische ninja met een zwaard die vanaf een afstaand messen op vijanden kan gooien, Joule, een Italiaanse meid die een turret kan inzetten, Kingpin, beter bekend als Pierce Washington uit de Saints Row-franchise, die vijanden kan laten dansen, Oni, een Japanner die heel snel kan schieten, en Red Card, een Duitse voetbalspeler met een automatisch shotgun die ook als long range rifle gebruikt kan worden en een woedeuitbarsting kan uitvoeren die grote schade verricht bij alle vijanden in de buurt. De laatste agent is als DLC te koop en is uit de Saints Row-franchise afkomstig.
Terug naar de Ark
Zoals gezegd bevat de game een thuisbasis genaamd de Ark. Op deze plek bevinden zich alle agents die niet speelbaar zijn, maar wel werken voor de organisatie M.A.Y.H.E.M. Deze agents heten Base agents. De bekendste is Friday, die alle communicatie doorgeeft tijdens missies. Ook de bazin van de organisatie, Persephone, is hier in haar kantoor te vinden.
Op de Ark kan je onder andere de Special Abilities, Mayhem Abilities, upgrades en voertuigen selecteren. Hier dien je een paar keer tijdens de hoofdverhaallijn naar terug te keren, maar is niet verplicht. Zo kan je ook gadgets, upgrades, core upgrades van je drie huidige agents, en de Gremlin Tech van jouw agents via het menu aanpassen. Op de Ark zijn vijf winkels en een database te vinden. Zo kun je in de Requisitions-winkel opgeslagen geld ophalen en agent upgrades kopen. R+D Lab is de winkel waar je Gremlin Tech en Legion Tech kunt selecteren en bij de Armory-winkel kies je de gadgets, upgrades, core upgrades en Legion Tech van elke agent. In de Wreck Room kun je tutorials volgen, en voertuigen en skins pas je aan in de Vehicle Bay-winkel. In de Mayhem Database op de Ark zijn alle statistieken en Field- en Base agents in te zien, evenals het terugkijken van alle cutscenes van de gespeelde missies.
Daarnaast is er een groot scherm aanwezig op de Ark die je als game menu kunt besturen. Hier kun je onder andere Contracts selecteren, waarin het draait om het onderzoeken van locaties wat beloningen zoals geld en materiaal kan opleveren, dat je vervolgens kan besteden aan gear en upgrades van je agents. Contracts is een vorm van multiplayer in de game, want deze contracten kunnen ook met andere spelers voltooid worden.
Vermakelijke spin-off
Naast bovenstaande heb ik nog wel een paar minpunten te melden over de game. Zo heeft de game regelmatig last van framedrops, zie je letterlijk personages en gebieden ingeladen worden, zijn er regelmatig glitches als je ergens tegenaan springt, is er soms op elkaar geschreven tekst in beeld te zien, en blijft het vizier van je wapen af en toe roodgekleurd terwijl je geen vijand in het vizier hebt.
Zowel het hacken als de ondergrondse locaties van L.E.G.I.O.N. komen regelmatig voor en lijken allemaal vrijwel op elkaar en als je gehoopt had om na het uitspelen van de hoofdverhaallijn nog langer in Seoul rond te hangen, dan biedt de game helaas weinig replay value aan en is het herspelen van de game alleen nog vermakelijk om de achievement/trophy “Fire Up the Wayback Machine” te ontgrendelen die je ontvangt na het herspelen en voltooien van drie missies. Dus of we in de toekomst een nieuwe Agents of Mayhem-game kunnen verwachten is nog maar de vraag, maar voor nu zie ik deze game als een redelijk vermakelijke spin-off van de Saints Row-franchise.
Conclusie
Agents of Mayhem
Agents of Mayhem borduurt verder op de kant waar de Saints Row-franchise naar is opgeslagen. Het is een over-the-top actiegame met een sfeervolle stad met een futuristisch tintje. De Special Abilities, Mayhem Abilities en keuze in speelbare agents zorgen ervoor dat elke speler zijn eigen keuze kan maken in wapengebruik. Er zijn diverse vijanden en genoeg explosieven waarop je kunt schieten en dankzij de Mayhem Ability kan je voor nog meer actie op je beeldscherm zorgen. Met de hoofdverhaallijn kan je je prima vermaken, maar de game biedt weinig replay value en de open-wereld is niet al te groot. Al met al is het een vermakelijke spin-off van de Saints Row-franchise.
VOORDELEN
- Groot aanbod in speelbare agents
- Goede vibe en sfeervolle stad
- Vermakelijke spin-off van de Saints Row-franchise
NADELEN
- Regelmatige framedrops
- Muurvaste objecten
- Geen radiozenders tijdens autorijden
- Open-wereld niet al te groot
- Weinig replay value
Reacties