Twee jaar geleden bracht Ubisoft AC Syndicate uit. Het is voor het eerst sinds 2009 dat Ubisoft niet meer jaarlijks een nieuw deel binnen de franchise uitbrengt. In AC Origins keren we voor het eerst in de tijdlijn van Assassin’s Creed naar een periode in een ver verleden, ver voor de periode van de eerste Assassin’s Creed-game uit 2007 die in het jaar 1191 afspeelt. We reizen af naar Egypte in het jaar 49 voor Christus. Cleopatra en Julius Caesar maken hun opwachting, evenals de oprichting van de creed van de assassins. Weet Ubisoft menig Assassin’s Creed-fan blij te maken met dit deel?
Als groot fan van de franchise was het voor mij even wennen om vorig najaar niet achter mijn beeldscherm gekluisterd te zitten voor een nieuw Assassin’s Creed avontuur. In plaats daarvan moest ik het doen met AC: The Ezio Collection, bestaande uit remakes van AC II, AC Brotherhood en AC Revelations. Nu ik AC Origins uitgespeeld heb ben ik blij dat Ubisoft 2016 heeft overgeslagen, want dit deel bevat veel verbeteringen en is het lange wachten waard geweest.
Medjay van Egypte
In AC Origins speel je als Bayek. Hij is een Medjay opgegroeid in het woestijndorpje Siwa. Een Medjay is in de game een soort soldaat die wordt ingezet om de farao te beschermen. Medjay’s hebben in de geschiedenis van Egypte echt bestaan en waren een stam in de Nubische Woestijn, ten oosten van de Nijlvallei. Aan het begin van de game wordt duidelijk dat Bayek’s zoon Khemu een jaar eerder is vermoord en nu is hij uit op wraak om de dader(s) te wreken. Zijn vrouw Aya is ook een Medjay en er zijn meerdere missies in het hoofdverhaal waarin je als Aya speelt. Dit ten opzichte van AC Syndicate, waarin je op elk moment van de game als Jacob of Evie kon spelen.
Een terugkerend element in de game zijn de naval combats. Deze vonden voor het eerst plaats in AC III. In AC IV Black Flag draaide het alleen maar om deze epische zeeslagen met gevechtsschepen. De naval combat missies vinden tijdens het hoofdverhaal plaats en worden telkens met Aya gespeeld bij de kust van Alexandria, in het noorden van Egypte.
De missies in het hedendaagse tijdperk zijn niet meer met Desmond Miles, maar met een chick genaamd Leyla die in een Animus in een grot in Egypte zit om het avontuur van Bayek (en Aya) te beleven. Je kan op elk gewenst moment via het menu uit de Animus stappen en het kleine gebied rondom de grot verkennen, maar daar valt op het bekijken van objecten na, weinig te beleven.
In vogelvlucht
Een nieuwe toevoeging aan de game is Senu, dit is de adelaar van Bayek die je kunt oproepen met de D-pad omhoog knop van je controller. Je kunt niet echt als een vogel spelen, maar het is de bedoeling dat je Senu tijdens quests inzet om vijanden in de omgeving vanuit helicopter view te vinden. Zodra Senu ze opmerkt worden ze gemarkeerd en op je map getoond. In eerdere games maakten de hoofdpersonages geen gebruik van een adelaar, maar van het gelijknamige eagle eye.
Daarnaast beschikt Bayek over eigen vervoer bestaande uit verschillende soorten kamelen en paarden die je bij voorkeur ieder moment via je menu kunt aanpassen. Door de D-pad omlaag knop in te drukken gaat Bayek fluiten en komt zijn rijdier binnen enkele seconden naar hem toe, maar af en toe kan dit best lang duren, waardoor ik meerdere keren heb moeten fluiten en mijn rijdier pas na 7 seconden in beeld verscheen.
“Ik heb echt genoten van de gevechten”
Quests
In de voorgaande AC-games bestond het hoofdverhaal altijd uit zogenoemde sequences. Ubisoft wilt van AC Origins meer een open wereld actie-RPG maken, waarin je vanuit je menu main quests en side quests kunt selecteren. Zodra je een missie kiest, komt er een geel icoontje op de map en door deze te markeren zie je hoever het reizen is naar deze locatie. Nieuwe side quests unlock je door in de open wereld naar uitroepteken-icoontjes af te reizen, die vaak boven het hoofd van personages staan. Door met zo’n personage een dialoog te beginnen, verschijnt de side quest in je menu.
Side quests bestaan voornamelijk uit burgers helpen met hun problemen, zoals vermiste familieleden opsporen, mensen in veiligheid brengen met hier en daar wat gevechten, het zoeken van verloren items, of op zoek gaan naar hoe voedsel vergiftigd kan zijn. Laatstgenoemde side quest komt regelmatig voor.
Moeilijker dan voorheen
Nieuw dit keer is dat je de mogelijkheid hebt om een moeilijkheidsgraad te kiezen. Je kunt kiezen uit gemakkelijk, normaal en moeilijk. Zelf heb ik de game op normaal gespeeld en waar AC Unity en AC Syndicate al wat moeilijker waren dan hun voorgangers, is de game dit keer nog iets moeilijker geworden. Net als in het vorige deel heb je een levelsysteem en zijn wederom tijdens gevechten een level en een health bar bij vijanden zichtbaar.
Ik merkte halverwege de game dat vijanden die slechts 1 level hoger waren dan ik, vaak een flinke klus zijn om te verslaan. Daarom zat er niets anders op om veel side quests achter elkaar te spelen. Alhoewel dit ervoor zorgt dat je veel mooie locaties bezoekt en torens tegenkomt waar je zoals gewoonlijk gebieden op de map kunt synchroniseren, vond ik het een nadeel dat ik de main quests niet in grote delen achter elkaar kon spelen. Ik weet dat dit hoort bij open wereld actie-RPG-games, maar omdat ik dat soort games niet vaak speel, was het voor mij even wennen. Dit en samen met de schaal van de map die 21 keer groter is dan AC Syndicate, en daarmee net zo groot is als de map van GTA V, zorgt ervoor dat dit niet een game is die je even in een weekendje uitspeelt. Zelf heb ik er vier dagen over gedaan om de main quests af te ronden en momenteel heb ik zo’n veertig uur in de game zitten.
Een andere manier om vijanden die 1 level hoger zijn te verslaan is door ze sluipend aan te vallen of vanuit uitkijktorens met pijl en boog op hen te schieten. In side quests hoef je niet alle vijanden te verslaan, zolang je maar je doel behaald zoals het bevrijden van een persoon uit een kooi of het (terug)stelen van items. Uiteraard kun je je ook in de welbekende hooibergen verbergen en wachten tot een vijand voorbij loopt, want ook in AC Origins kan je wederom gebruik maken van je hidden blade. Het verborgen mes onder je arm om vijanden in stilte om te leggen.
Door vijanden te verslaan ontvang je XP, waardoor je in level stijgt. XP ontvang je ook door kisten met loot te openen, quests te voltooien, nieuwe regio’s en locaties te ontdekken en door gebieden bovenop een uitkijktoren te synchroniseren zodat je daar later naartoe kunt fast travelen en deze op de map zichtbaar zijn. Bij het looten van kisten ontvang je, in tegenstelling tot het level van de vijanden in dat gebied, gelukkig wel altijd wapens en schilden van jouw niveau.
Brutere wapens en gevechten
Waar je in voorgaande AC games de X-knop op de Xbox-controller gebruikte om vijanden aan te vallen, gebruik je nu de RB- en RT-knoppen. Dit was even wennen, maar al snel voelden deze knoppen veel beter aan dan de standaard actieknop bovenop je controller. Ik heb echt genoten van de gevechten. Rijdend vanaf mijn kameel sloeg ik vijanden meteen neer door de RT-knop een tijdje ingedrukt te houden. Wat volgde waren harde klappen die een vijand in twee keren dood sloeg. De game bevat ook brutere zwaarden en bijlen om vijanden mee te verslaan. Met mijn gigantische bijl voelde ik me soms net Kratos in God of War.
Na een aantal keer achter elkaar een vijand geslagen te hebben, vult er een blauwe balk. Wanneer deze balk vol is kun je door de RB + RT-knop tegelijk in te drukken een soort tijdelijke super attack uitvoeren genaamd overweldigaanval. Met de LB-knop blokkeer je vijandelijke aanvallen met je schild en je kan nu ook op een specifieke vijand focussen door de rechterstick in te drukken. Dit is handig wanneer je wordt aangevallen door meerdere vijanden en je hen een per een wilt afslachten zonder per ongeluk een vijand te slaan die je eigenlijk pas wilt slaan nadat je de ene eerst hebt afgemaakt.
Op de bergen in de woestijn kom je soms onverwachts wilde dieren tegen die op jou afrennen. Met je bijl en je pijl en boog maak je letterlijk gehakt van ze. De dierenhuiden kun je verzamelen om later aan marktlui te verkopen, maar je kunt het ook gebruiken voor upgrades. Zo kun je bij de blacksmith spullen kopen en verkopen, zwaarden, bijlen, speren, bogen en schilden upgraden en je voorraad aanvullen met onder andere vuurbommen.
Skill tree-systeem
Net als in AC Syndicate maakt AC Origins ook gebruik van een skill tree-systeem, met drie verschillende tree’s, de jager, krijger en ziener. Wanneer je in level stijgt ontvang je 1 skillpoint, maar ook door tabletten in graftombes te vinden kun je skillpoints ontvangen om meer skills te unlocken. Het is aan te raden in de jager skill tree te investeren als je veel gebruikmaakt van je pijl en boog. Deze skill tree zorgt onder andere ervoor dat je meer schade verricht met het afvuren van pijlen en dat je in slow motion kunt schieten, waardoor je nauwkeuriger vijanden kunt raken. De krijger skill tree is mijn favoriet en in deze tree heb ik dan ook alle skills behaald. Deze skill tree zorgt onder andere ervoor dat je combi attacks kunt uitvoeren op vijanden nadat je een overweldigaanval hebt geactiveerd, een tweede melee wapen kunt uitrusten en dat je gezondheid tijdens gevechten kan worden aangevuld. Met de ziener skill tree kun je onder andere de tijd vooruitspoelen naar dag of nacht, slaappijlen en rookgordijnen gebruiken tijdens gevechten, en lijken infecteren zodat vijanden in de buurt besmet raken.
Tomb Raider?
Er zitten ook puzzelelementen in de game zoals graftombes waar je items moet zoeken. Gedurende je tocht door zo’n tombe moet je bijvoorbeeld gewichten op hefbomen plaatsen zodat deze omhoog gaan en je er op kunt staan, om vervolgens door een gat te gaan. Op het moment dat je een graftombe hebt geplunderd en de uitweg niet weet, kan je simpelweg fast travelen. Voor mij werkte dit in het voordeel, omdat ik vanaf het begin van de game veel door de wereld gereisd heb om uitzichtpunten te synchroniseren zodat ik vele fast travel-punten had die op latere momenten in de game van toepassing konden zijn. Natuurlijk kan je ervoor kiezen om niet die moeite erin te steken, maar dan dien je later in de game soms een flink stuk te reizen om op je bestemming te komen. Tegelijkertijd genoot ik erg van de wereld en prachtige omgevingen van het Egypte van AC Origins. Zowel de graftombes als de ziplines gaven me af en toe het heerlijke Tomb Raider gevoel!
De wereld
Naast alle uitkijktorens en graftombes heeft de open wereld van AC Origins nog veel meer te bieden. Binnen het ontdekken van nieuwe nieuwe regio’s kun je ook nieuwe locaties ontdekken, zoals historische gebieden en kleinere steden. Wederom zijn er tal van verboden gebieden te vinden in de game, zoals garnizoenen, die bestaan uit forten bewaakt door een leger aan vijanden die je op brute wijze om het leven kunt beroven en waarbij het bloed letterlijk alle kanten op spat. Buiten de steden kom je veel dorpjes en boerderijen tegen waar families hun vee oogsten. Doordat het een grote open wereld betreft, duurt het vaak even voordat je van stad naar stad bent afgereisd. Maar hier heeft Ubisoft een functie voor bedacht. Door op de A-knop van de Xbox-controller te klikken wanneer je op je rijdier zit, kan de weg naar je bestemming op de automatische piloot gevolgd worden, waardoor je de controls niet eens hoeft te gebruiken. Dit gaf mij tijd om mijn controller even neer te leggen en ondertussen wat drinken te halen. Al met al is dit best wel vreemd dat een game zichzelf bestuurt.
Even lachen
De beste vernieuwing van de game is misschien wel iets waar je in-game niets aan hebt, maar waar je achteraf van kunt genieten! Het is namelijk voor het eerst in een AC-game mogelijk om in-game foto’s te maken en dit levert hele toffe foto’s op. Door de linker- en rechterstick tegelijkertijd in te drukken kom je in de fotomodus terecht. Door je sticks te bewegen kun je de positie van het beeld dat moet worden vastgelegd bijstellen. Ook kan je het beeld kantelen en filters toevoegen. Door op de A-knop te drukken maak je de foto en deze wordt direct op je console of PC opgeslagen. Uiteraard zijn alle elementen zoals afstanden, missie opdracht en de map niet zichtbaar bij het maken van een foto zodat je een clean beeld hebt.
Sterke dieren
De soorten vijanden die we tegenkomen in de game zijn niet alleen stadswachters en grote gespierde mannen met een extra schild of harnas die iets meer moeite kosten om te verslaan. Ook krokodillen, leeuwen, hyena’s en cobra’s kom je gaandeweg tegen in de diverse gebieden die de open wereld kent. Zo was ik in de regio Sap-Meh Nome waar veel meren met krokodillen zijn en dat is soms wel even schrikken, evenals het tegenkomen van slangen, die zich bevinden in kleine struiken in de woestijn en soms verstopt zitten in vaten in graftombes. Ook zijn er side quests waarin je een kudde nijlpaarden moet afslachten alsof het een kudde vee is in het slachthuis.
Alle dieren hebben net als menselijke vijanden een level boven hun hoofd. Mocht je net met de game begonnen zijn en op de een of andere manier in de stad Krokodilopolis belanden, dan is de kans groot dat je in 1 hap dood bent zodra je door de wijken met laag water wandelt en een krokodil jou aanvalt. In Krokodilopolis zijn vijanden vaak level 28-29 en het viel mij op dat elk gebied vijanden van een ander level kent. Zo zijn de vijanden in Alexandria level 8-9 en in Memphis level 22-23.
Hocus pocus Phylakes pas
Een nieuwe soort vijand in de game is de Phylakes. Er zijn 10 Phylakes die door de open wereld ter paar rondtrekken. Wanneer een Phylakes op 100 meter van jou vandaan is hoor je het harde geluid van een hoorn waarop geblazen wordt. Phylakes zijn bounty hunters en zijn tussen de level 20 en 40, dus veel sterker dan andere vijanden waardoor het soms een uitdaging is om ze te verslaan. Als je alle 10 de Phylakes hebt verslagen unlock je het Black Hood Outfit die verborgen ligt in een kist op de bodem van de zee.
Vele glitches
Ondanks dat ik heb genoten van de game, heb ik meerdere keren last gehad van glitches. Welbekende glitches uit voorgaande delen zijn ook in dit deel aanwezig. Alhoewel dit altijd hilarische taferelen oplevert, kunnen ze soms vervelend zijn. Zo reed ik een keer op mijn kameel en kwam ik vast te zitten op een gebouw, waardoor mijn kameel er niet meer van af kwam en er niets anders op zat dan van mijn kameel af te stappen en naar beneden te lopen om hem vervolgens weer op te roepen met D-pad omlaag-knop. Andere keren deed mijn kameel een gek dansje door steeds naar links en rechts te lopen, of stak hij zijn hoofd door een berg tijdens het lopen.
Pas later in de game kwamen vervelendere glitches. Op een gegeven moment was het zo erg dat ik niet eens meer de Y-knop van mijn Xbox One-controller kon indrukken dat noodzakelijk was bij een onderzoek. Hierdoor heb ik de missie moeten afbreken. Ook het inladen van texture frames gebeurde later in de game regelmatig. En waar in eerdere delen NPC’s die je moest achtervolgen erg langzaam liepen of renden, zijn ze in dit deel een stuk sneller, en rennen sommige NPC’s af en toe nog sneller dan dat jij met de controller aankunt.
Conclusie
Het is mooi om te zien dat er na velen jaren eindelijk een Assassin’s Creed-game is uitgekomen die in het oude Egypte afspeelt. Assassin’s Creed Origins bevat veel verbeteringen en is het wachten waard geweest. Gevechten zijn flink verbeterd en bieden meer uitdaging dan in voorgaande delen. Het ontdekken van graftombes is erg leuk, en Senu is een welkome toevoeging aan de game, en een mooie vervanging voor de eagle eye die ten tijde van AC Origins nog niet bestond. Ook het schuilen in hooibergen en vijanden in stilte omleggen met je hidden blade voelt aan zoals vanouds. Helaas heb ik meerdere keren last gehad van glitches en zijn sommige side quests nogal repetitief. Ondanks deze minpunten blijft Assassin’s Creed Origins een fantastische open wereld die dankzij de piramides en woestijnen een heerlijke digitale zandbak is waar je je dagenlang, zo niet weken, in kunt vermaken!
VOORDELEN
- Gevechten flink verbeterd en bieden meer uitdaging
- Grote open wereld zo groot als GTA V…
- Graftombes ontdekken
- Fotomodus om je reis eenvoudig vast te leggen!
- Wilde dieren zorgen voor sfeer en spanning tijdens je reis door het oude Egypte
NADELEN
- Glitches die hopelijk snel opgelost worden met een patch
- …Maar dat zorgt ervoor dat je de game, ondanks de automatische piloot van je rijdier, niet in een weekendje uitspeelt!
- Sommige side quests zijn repetitief
Reacties