De toevoeging van een Season Pass aan grote titels is tegenwoordig een standaard ritueel. Veel spellen en spelers die ze spelen hebben zich er al aan overgegeven, en de populariteit ervan lijkt niet snel af te nemen. Nadat ontwikkelaars zoals Telltale Games het principe van episodische games onder de consumenten had gebracht, was het een kwestie van tijd voordat de grote bedrijven zich ook op dit terrein zouden wagen. Hitman doet niet alleen met deze strategie van games uitbrengen, het zet gelijk de lat hoog voor elk ander bedrijf die graag een graantje mee wil pikken.
Het vorige deel, Hitman: Absolution, werd met gemengde gevoelens ontvangen. Nadat bekend werd dat dit nieuwe deel episodisch werd, keken fans dan ook met een kritische blik richting IO Interactive. Echter werden deze twijfels vrijwel direct weggenomen, want Hitman blijkt uitmuntend geschikt te zijn voor dit marketing model.
Hitman: The Complete First Season bestaat uit zes samengebundelde episodes die ieder uit een missie bestaat. Elke missie speelt zich op een geheel andere locatie af en heeft een speeltijd van ongeveer één tot twee uur. Dit lijkt kort, maar de nieuwe Hitman weet veel meer variatie en vrijheid te bieden dan de andere delen binnen de franchise. De lineaire en vrij kleinschalige plekken uit het voorgaande deel hebben plaatsgemaakt voor grote omvangrijke gebieden waar dit deel rijkelijk mee gevuld is.
Een uitdaging
Het eerste level neemt plaats in een landhuis in Parijs waar een modeshow wordt gehouden. Het overgrote deel van de missie speel zich binnen af, maar dit is zeker niet kenmerkend voor de rest van de levels. De twee levels die erop volgen bieden een veel ruimer gebied voor de speler om te verkennen. De missies blijven in moeilijkheidsgraden stijgen, want naarmate de hoofdstukken vorderen, blijkt dat je vermomming steeds minder betrouwbaar is. Daarnaast brengen de locaties ook telkens verfrissend nieuwe uitdagingen met zich mee. Zo wordt het steeds lastiger om dichter bij je doelwit te komen. Helaas betekende dit voor mij dan ook dat ik vaak doelloos ronddwaalde in de ijdele hoop dat ik uiteindelijk oog in oog met de vijand kon komen te staan.
Verkleedpartijtjes
De vele Challenges en Opportunities zorgen ook ervoor dat je elk doelwit op verschillende wijzes om het leven kan brengen. Zo kan je bijvoorbeeld met de omgeving knoeien om een gigantisch eland op het onbewuste slachtoffer te laten vallen, of kan je jezelf verkleden als een cameraman om de primeur van je leven te krijgen (of eigenlijk het leven van je doelwit). Bovendien zijn er twee doelwitten per hoofdstuk (met uitzondering van hoofdstuk vijf, die er vier heeft), waardoor de mogelijkheden gigantisch zijn.
“Mensen geven je zelfs complimenten over je kledingstijl als je langsloopt in een indrukwekkend uitziende outfit!”
Echter is niet elke ‘opportunity’ voor altijd beschikbaar. Sommigen hebben een bepaalde tijdslimiet, waardoor zowel spoed als sluipen uiterst belangrijk zijn. Gelukkig bieden hierbij de vermommingen een grote hulp, het kenmerk van de franchise. Het verkleden werkt een stuk beter dan het vorige deel, waarin het mij regelmatig voorkwam dat ik zelfs in mijn nieuwe outfit nog steeds door Jan en alleman werd herkend. Alhoewel het aantrekken van een nieuw kledingstuk niet een waterdichte strategie is om ongezien een level door te komen, lijkt het nu beter tot zijn recht te komen. Mensen geven je zelfs complimenten over je kledingstijl als je langsloopt in een indrukwekkend uitziende outfit.
Natuurlijk hoef je niet per se de verkleedkist open te gooien. Grote fans kunnen wederom kiezen voor de echte uitdagingen en bijvoorbeeld het level voltooien met enkel en alleen Agent 47’s karakteristieke suit.
Matig
Ook de Contracts-modus uit Hitman: Absolution is teruggekeerd. Hierin kun je de bestaande missies op jouw eigen manier vormgeven. Jij bepaalt welke mensen moeten worden neergehaald (en op welke wijze dit moet worden uitgevoerd). Deze levels zijn vervolgens via het internet met de rest van de wereld te delen.
Het enige nadeel is de matige verhaallijn waar het spel mee te kampen heeft. Voor iets dat zich ‘The First Season’ noemt, zijn de afleveringen binnen dit seizoen verhaaltechnisch gezien erg oninteressant. De bijzondere vijanden uit het vorige deel hebben plaatsgemaakt voor doelwit A, en doelwit B met een achtergrondverhaal dat wordt samengevat in een introductie van een tweetal minuten. Het spel heeft het verhaal volledig aan de kant geschoven voor veel sterkere gameplay. Desalniettemin gaat mijn persoonlijke voorkeur uit naar een vereniging van de twee. Het volgende seizoen is reeds al aangekondigd, en ik hoop dan ook ten zeerste dat het deze combinatie weet te verwezenlijken.
Conclusie
75
Hitman: The Complete First Season boekt op alle gameplay technische fronten flinke verbetering ten opzichte van het voorgaande deel. De beslissing van IO Interactive om episodisch te gaan heeft duidelijk zijn vruchten afgeworpen. Daarnaast keren ook belangrijke functies uit voorgaande delen sterker terug dan ooit tevoren. Het spel heeft veel variatie. Zo biedt het vele Opportunities, Challenges en game-modi zoals de Contracts-modus. Helaas worstelt dit eerste seizoen van het spel vooral met diens onvermogen om een boeiende verhaallijn over te brengen aan de speler.
Pluspunten
+ Meer variatie en vrijheid dan voorheen
+ Veel mogelijkheden om doelwitten uit te schakelen
+ Verkleden werkt beter dan voorheen
+ Contracts-modus wederom speelbaar
+ Sterke gameplay
+ Locaties zorgen voor nieuwe uitdagingen…
Minpunten
– …Maar dat maakt het lastiger om dichter bij je doelwit te komen
– Matig verhaallijn
Reacties