Team Ninja die een game over samoerai maakt? Er zitten ook ninja’s in hun nieuwste game genaamd Nioh. De game is jaren in ontwikkeling geweest, maar de ontwikkeling werd in september 2015 weer nieuw leven ingeblazen dankzij een inbreng van Sony. De game heeft veel weg van de Souls-franchise, maar dan een samoerai versie ervan. Zelf ben ik een groot fan van zowel de Souls-franchise als van alles dat met samoerai te maken heeft, is dit een gouden combinatie?
Nioh speelt zich af in de Sengoku-tijdperk (begin zeventiende eeuw) en vertelt het verhaal van William Adams, een Engelsman die in een toren in Londen zit gevangen. Er is iets van hem afgenomen en na een uitbraak hoor je twee mensen in een kamer praten over een substantie genaamd Amrita. Amrita is een substantie die Koningin Elizabeth gebruikte om Spanje te verslaan waarvan de bron in Engeland is uitgeput. Je komt erachter dat er in Japan een grote bron is en dat alchemist Edward Kelley de persoon is waarover in die kamer gepraat werd. Kelley is ook degene die hetgeen heeft wat jou ontnomen is en al snel achtervolg je hem. Hij stuurt Derrick the Executioner achter jou aan, die je in een gevecht dient te verslaan. Na het gevecht blijkt dat Kelley gebruik maakt van Amrita om Derrick in een Yokai (sterke demoon) te veranderen. Na het gevecht wordt je omsingeld door Engelse soldaten die jou vervolgens aanvallen. De enige mogelijkheid om aan deze soldaten te ontkomen is door in het water te springen en te ontsnappen. Hier begint je reis naar het verre oosten. De plek waar vijand Kelley naartoe gaat, waar de bron van de mysterieuze Amrita ligt en natuurlijk de plek waar veel toffe gevechten gaan plaatsvinden in de geschiedenis!
Een goede mix
Na een tijd de game te hebben gespeeld kan ik mededelen dat de inspiratie uit de Souls-franchise gedeeltelijk klopt. Nioh heeft veel elementen die de Souls-franchise ook had, maar ook weer veel elementen die de Souls-games niet hadden. Je doet de game tekort door te zeggen dat het samoerai-Souls is. Simpel gezegd is de game een kruising tussen Demon’s Souls en Ninja Gaiden. En deze mix werkt! Het is hetzelfde verhaal, je verzamelt Amrita (souls), gebruikt deze om te levelen, als je dood gaat ligt de Amrita op de plek waar je dood bent gegaan en ga je dood voordat je deze opraapt dan zijn ze voor altijd kwijt.
“Snel en soepel!”
Ki-management
In de game beschik je over een Light Attack (vierkant) en een Heavy Attack (driehoek) en dan zijn er nog de Health bar en een Ki bar (Ki is stamina). Dat klinkt heel standaard, maar stamina is een groot ding in deze game. Elke aanval gebruikt stamina, dat is logisch, maar in deze game verlies je ook Stamina wanneer je geraakt wordt. Dit is niet alleen gevaarlijk omdat het je aanvalsvermogen reduceert, maar ook vanwege dat zodra je stamina op is, je in een soort verlamde staat wordt neergezet waarin je een paar seconden als het ware een boksbal bent voor de verschillende vijanden in de game. Ki-management is dus een groot ding, maar gelukkig geeft de ontwikkelaar hierbij een extraatje aan de speler genaamd Ki pulse. Wanneer je Ki verliest door een vijand aan te vallen, loopt de gebruikte Ki langzaam op. Door op de R1-knop te drukken is het mogelijk om verloren Ki direct terug te krijgen. Dit is aan het begin nogal tricky om onder de knie te krijgen. Zo is het best vervelend om na elke aanval op de R1-knop te drukken.
Stances
Ki pulse is jezelf snel aan te leren en het brengt veel profijt mee. Een toevoeging die zeer welkom is. De Ki pulse is niet het enige wat wennen is, want in plaats van een standaard aanval voor elk wapen, heeft Nioh vier stances geïntroduceerd. Dit zijn de de low-stance, medium-stance, high-stance en sheathed. Deze stances zorgen voor diversiteit in de game. Zo zijn low-stance aanvallen snel maar brengen deze weinig schade aan en high-stances zorgen voor veel schade maar zijn juist een stuk langzamer. De stances zijn gaandeweg te veranderen. Zelfs middenin een aanval en dit verloopt altijd snel en soepel. Sowieso zijn dit de woorden die ik zeker wil gebruiken om de game te omschrijven. Snel en soepel. De combat voelt erg goed aan en is zeker het hoogtepunt van Nioh. Bij het opstarten wordt je gevraagd of je de game liever op 60 frames-per-seconde speelt met iets minder mooie graphics, of op 30 frames-per-seconde met mooie graphics. Deze optie is iets dat meerdere ontwikkelaars van mij mogen doen. Zo zijn er genoeg games die er goed uitzien, maar toch meer profijt hebben van 60 frames-per-seconde in plaats van hoge graphics.
Ninja of samoerai?
De game heeft voornamelijk veel weg van samoerai, maar ook aan de ninja’s en de mages is gedacht. Het is namelijk mogelijk om je arsenaal uit te breiden met Ninjutsu en Onmyo-magie. Bij Ninjutsu moet je natuurlijk aan shuriken denken, maar ook gif wat je toe kan brengen op wapens en Power Pills die je aanval schade flink boosten. De magie is vooral gericht om elemental schade op je wapens te zetten en jezelf sterker en vijanden zwakker te maken. Het is tof dat Nioh iets meer vergevend is met je build plannen. Waar je in een Souls-game niet weg komt met een build die niet gespecialiseerd is, is het mogelijk om bij Nioh een ultieme hybride te zijn en overal gebruik van te maken. Zo heb ik een samoerai met een bijl, Kusarigama en flink wat Ninjutsu en magic scrolls bij me. Voor elke situatie ben ik equipped en dat is in sommige situaties ook wel nodig aangezien op een bepaald punt de moeilijkheidsgraad verschillende kanten op gaat. De uitdaging van de game is niet overdreven hoog, in tegendeel. Het grootste gedeelte van de game is gewoon prima. Het is moeilijk, maar het ligt altijd aan jezelf. Op een bepaald punt tegen het einde van de game, komt er een moeilijkere spike. Deze spike is niet erg moeilijk, maar ik kan begrijpen dat iemand die dit niet gewend is hier wel van afschrikt.
Guardian Spirit
Om het je iets makkelijker te maken beschik je ook over een Guardian Spirit. Deze spirits zijn een soort hulpjes die je passieve upgrades geven, bijvoorbeeld meer Ki of meer health. Zodra je spirit meter vol is zijn deze Guardian op te roepen en fuseren deze met je wapen. In deze periode ben je onsterfelijk. Alle inkomende schade gaat naar je Spirit-bar en de schade die je uitdeelt wordt flink geboost. Aan het begin krijg je de keuze uit drie spirits maar gaandeweg komen daar nieuwe keuzes bij. De beesten variëren van haai tot aan tijger en ze hebben allemaal een link naar de Japanse geschiedenis. Deze Guardian zijn niet de enigen met een link naar de geschiedenis want vrijwel elke NPC heeft in het verleden echt bestaan. Van William Adams tot aan Oda Nobunaga, allemaal zijn het historische personen. Alhoewel het verhaal van Nioh niet een ware afspiegeling is van hoe de geschiedenis is verlopen, is het toch tof om te zien dat de game deze historische personen afschildert.
Regio’s
De game heeft geen open wereld waar je doorheen kunt lopen, maar in plaats daarvan kom je door missies te spelen op alle locaties terecht. In totaal zijn er zes regio’s waar je jezelf doorheen strijdt en in die regio’s zijn een aantal hoofd en zijmissies speelbaar. Aan de ene kant had een open wereld voor Nioh tof geweest, maar het leuke aan deze vorm van gameplay is dat je de missies zo vaak opnieuw kunt spelen als je maar zelf wil. Dit is natuurlijk ideaal om toffe eindbazen opnieuw te verslaan, maar ook om zowel Amrita als gear te verzamelen. In Nioh is het namelijk zo dat je de hele tijd armor en wapen drops krijgt. Elke vijand die je verslaat kan een armor of wapen droppen. Deze armor hebben een standaard verdedigingsmultiplier, maar ook veel bijkomende effecten zoals Ki+ 3 of item drop rate +4% . De armor is uit te rusten, maar stel dat je armor met erg goede effecten hebt en de verdedigingsmultiplier te laag is, dan kan je altijd nog naar de Blacksmith gaan en dit armor met een beter stuk armor soulmatchen. Dit doet je door stukken armor samen te voegen wat de defense verhoogt terwijl de effecten hetzelfde blijven. Dit zorgt ervoor dat jouw favoriete armor nog steeds bruikbaar blijft en je niet gedwongen wordt om van armor te ruilen.
In de Souls-franchise was Fashion Souls ook een groot onderwerp en nu heeft Nioh de modebewuste spelers een heel tof extraatje gegeven, namelijk de mogelijkheid om je armor of wapens een anders skin te geven. Elk wapen of armor kan een nieuw uiterlijk krijgen, waardoor je er altijd bij kunt lopen als een samoerai zoals jij wil zijn.
Een aantal gebreken
Nioh is daarmee de eerste poging in dit genre, maar hier zitten ook enkele gebreken aan. Zo is de vijand variatie behoorlijk laag en na de eerste twee regio’s zijn alle vijanden al een keer in beeld gebracht. Tegelijkertijd leer je hierdoor alle aanvallen waarover de vijand beschikt, waardoor je al snel weet hoe je elke soort vijand kunt verslaan.
Verder is de muziekselectie nogal karig waar de ontwikkelaar naar mijn mening iets meer aandacht aan had mogen besteden. De game heeft een aantal epische momenten die met iets betere muziek een grootschaliger gevoel hadden kunnen geven.
Hersendode Revenants
Nioh beschikt over een co-op modus, maar persoonlijk had ik liever een PvP gezien. Het is mogelijk om tegen een NPC variant van een echte speler (Revenant) te vechten, maar deze zijn letterlijk allemaal hersendood en zonder moeite te verslaan. Deze Revenants ontstaan als een speler in zijn wereld dood gaat en komen als een grafsteen in de wereld van een andere speler terecht. Je kunt ervoor kiezen om tegen deze revenant te vechten om vervolgens een stuk armor te ontvangen, wat best leuk is, maar als het vechtvermogen van de Revenant op nul staat laat je de keuze al snel achter je liggen. Persoonlijk had ik liever een echte PvP gezien bij launch, maar volgens de ontwikkelaar wordt deze in april door middel van een update toegevoegd.
Conclusie
90
Nioh is een geweldige eerste poging van Team Ninja om een nieuw soort game te maken. De game lijkt in veel opzichten op games uit de Souls franchise, maar ook op hun eigen franchise Ninja Gaiden. De combat is heerlijk snel en samen met de 4 stances en ninjutsu en magic zorgt dit voor geweldige gameplay. Het verhaal is niet sterk, maar voor de historie liefhebbers van ons zullen ze een aantal settings zien die ze bekend voorkomen. Helaas heeft deze games zijn flaws, maar ze zijn niet dusdanig dat het de game benadeeld. Ik kijk uit naar de dlc en de updates want het schijnt dat er moeilijkere missies bij zullen komen en volledig nieuwe missies die de legendarische “one eyed dragon” Date Masamune zullen bevatten. Nioh is een aanrader voor zowel de hardcore dark souls/ninja gaiden fans als mensen die deze games nog nooit gespeeld hebben. De enige tip die ik heb, laat jezelf niet teveel frustreren. Ga bij jezelf na wat je fout deed en zorg ervoor dat je de volgende keer ass kickt! BE THE NIOH!
Pluspunten
+ Combat
+ Keuze uit 60 of 30 frames-per-seconde
+ Veel bekende historische figuren
+ Veel customization-mogelijkheden
Minpunten
– Bevat geen PvP op launch
– Alle soorten vijanden komen al snel aan bod
– Muziek had beter uitgewerkt mogen worden
Reacties