Dawn Of War III is het langverwachte derde deel van de Warhammer 40K RTS-franchise. Het staat qua gameplay een stuk dichterbij de eerste game dan het tweede Dawn Of War-deel, maar met een aantal veranderingen. Je speelt als een van de drie rassen en die hebben ieder hun speelstijl en Elite units. Naast multiplayer battles is er ook een uitgebreide singleplayer campaign om je in vast te bijten.
Relic Entertainment is wederom de ontwikkelaar van DOWIII. De studio heeft ook de voorgaande twee Dawn Of War-games en andere memorabele RTS-games, waaronder Company Of Heroes, gemaakt. Tussen DOWII en dit derde deel zat een ontzettend lange tijd van ruim acht jaar. Voor de grote fans was het wachten haast niet te verdragen maar vorig jaar werd deze derde game aangekondigd dankzij een moddervette trailer.
Mysterieuze planeet
Het verhaal van de singleplayer campaign volgt de strijd tussen drie rassen uit het Warhammer 40k-universum. Een planeet waar de Blood Raven Space Marines een basis hebben, wordt aangevallen door een plaag van Orks. Ondertussen zit een ander ras, de Eldar, ook op de planeet. De Eldar zijn bezig met het voorbereiden van geheimzinnige plannen. Tijdens de campaign speel je per missie als een ander ras en dat komt met een ander perspectief. Elk ras heeft zijn eigen prominente hoofdrolspeler. Waar dit bij de Space Marines Captain Gabriel Angelos is, hebben de Eldar Farseer Macha, en de Orks volgen Warboss Gorgutz.
Strijd om de speer
Het gevecht op de planeet van de Space Marines is nog maar net uitgebroken of er verschijnt nog een mysterieuze planeet uit de Warp. De Warp is een soort bizar vacuüm dat tussen tijd en ruimte bestaat. De Eldar weten precies wat de planeet is: Acheron. Een millennia-oude planeet van de voorouders van de Eldar. Op de planeet wordt de legendarische Spear Of Khaine bewaard. De verhalen gaan dat wie deze speer in handen heeft de kracht krijgt om het universum te overmeesteren. Dit is waar een race voor de speer begint waarbij elk ras zijn eigen redenen voor heeft. De Eldar willen hun oude speer terug veroveren, de Orks willen gewoon “a big pointy stick” om tegen alles en iedereen te gebruiken en de Space Marines willen dat geen van beide zo’n machtig wapen in handen krijgt.
Kern gameplay
De kern van de gameplay is vergelijkbaar met dat van het eerste Dawn Of War deel en vele andere RTS-games. Zo begin je met een kleine basis. Vervolgens breid je deze kleine basis met andere gebouwen uit, die je de mogelijkheid geven om andere, sterkere units te maken. Je bouwt fortificaties op en wanneer je een klein leger hebt opgebouwd ga je in de aanval om de basis van je tegenspeler te vernietigen. Datgene wat je kan bouwen hangt af van twee resources: Requistion en Power. Beide krijg je door Control Points op de maps te veroveren en er generators op te bouwen. Omdat het aantal Control Points op een map gelimiteerd is zal je tegenstander hetzelfde doen, dit is waar de strijd het eerst over zal uitbreken.
Verschillende speelstijlen
Elk ras heeft dezelfde kern als de gameplay, maar heeft unieke abilities die het spelen anders maken. De Space Marines hebben een relatief gebalanceerde unit cost, veel firepower en kunnen drop pods inzetten om snel extra mankrachten op het slagveld te krijgen. De Eldar units hebben allemaal een schild wat de eerste klappen opvangt en herstelt als ze niet aan het vechten zijn. Ze krijgen extra snelheid hoe meer gebied ze veroveren met behulp van webway gates. Hun units kosten wel veel resources dus is het extra belangrijk om voorzichtig en efficiënt te spelen. Orks zijn gemakkelijk in grote hoeveelheden te bouwen maar kunnen ook gemakkelijk met bosjes tegelijk neervallen. Wanneer zij meespelen worden kapotte voertuigen en gebouwen een nieuwe resource genaamd Scrap. Alle Ork units kunnen Scrap verzamelen en hiermee zichzelf upgraden. Ze krijgen extra health, damage en abilities. Daarnaast kunnen ze in een tijdelijke gevechtsroes raken genaamd de WAAAAGH waarbij ze sneller zijn en meer damage veroorzaken.
Elites
Naast de normale units heeft elk ras een rooster van eigen Elite Units. Dit is een van de grootste nieuwe toevoegingen aan Dawn Of War III. De Elite Units vervullen ieder een specifieke rol in het leger en laat je bij een match drie verschillende Elites meenemen. Allemaal hebben ze hun eigen abilities die kunnen stunnen, veel damage aanrichten, teleporteren, de vijand op afstand houden, beschermen of units healen. De Elite Units voelen een beetje aan alsof ze uit een MOBA zijn gestapt. Ik merk de overeenkomsten, maar het is niet zo dat één Elite unit een heel leger kapot kan maken. Daarnaast kan je aan het begin van de match ook niet meteen inzetten. Ze kosten allemaal Elite Points die je langzaam over de match heen opbouwt. Als ze doodgaan hebben ze een cooldown van ongeveer anderhalve minuut. Dit is best wel een lange tijd in een match waarbij elke minuut telt.
Niet alle Elite Units zijn meteen te gebruiken maar moeten worden unlockt met Skulls. De Skulls verdien je door de campaign missies en online matches te spelen. De Skulls zijn (gelukkig) niet met echt geld te koop. Aan de andere kant zijn de Elites die je later kan unlocken niet per definitie sterker dan de Elites waarmee je begint. Het draait er allemaal om hoe jij ze als speler ze gebruikt op het slagveld. Zoals ik al zei is een individuele Elite niet opgewassen tegen een leger van normale units. Bij de Elite Units zit nog een andere toevoeging en dat zijn Army Doctorines. Dit zijn een soort mini-abilities die bepaalde units in je leger, lichtjes aanpassen. Denk daarbij aan sneller bewegen, extra kracht of bescherming krijgen.
“Maak je borst in ieder geval nat als je online speelt want de competitie is niet mals!”
Multiplayer
De hoofdmoot van de game bestaat uit de multiplayer matches. Je kan knokken tegen echte tegenstanders of samen met een ander iemand de AI afmaken. Daarbij heb je verschillende samenstellingen van matches zoals 1vs1, 2vs2 en 3vs3. In multiplayer matches draait het om het beschermen van je power core en het vernietigen van je tegenstanders power core. Dit wijkt iets af van de standaard in RTS-games waarbij doorgaans het vernietigen van de hoofdbasis van de tegenstander genoeg is om te winnen. Het komt aardig op hetzelfde neer maar het blijft een beetje raar. Wat voor rol speelt de hoofdbasis anders dan mechanics uit pompen? Je hebt zelf geen invloed op de power core en je kan deze niet repareren. De power core beschikt wel over een soort laser beam als geringe bescherming maar gaat snel kapot als je deze niet beschermt. Maak je borst in ieder geval nat als je online speelt want de competitie is niet mals. De AI schopt ook aardig kont als je niet weet wat je aan het doen bent. Om goed te worden in RTS-games zul je er veel tijd en oefening in moeten stoppen. Deze game is ook geen uitzondering wat dat betreft.
Waar zijn de oude mechanics?
In de vorige delen van Dawn Of War had je mechanics zoals morale en suppression en een uitgebreider cover systeem. Dit zijn toch een beetje de ‘kruiden’ in de franchise die de gameplay van smaak en variatie voorzien. Merendeel van de mechanics hebben ze in het derde deel weggelaten wat best zonde aanvoelt. Je hebt nog steeds cover maar dat is in de vorm van het overnemen van simpele bunkers waarbij er een schild ontstaat. Stealth is aanwezig in de vorm van rook of gras. Hier kan je units in verstoppen en een verrassingsaanval mee creëren. Mits je tegenstander niet hetzelfde in gedachte had, wat al snel gebeurt als er niet veel andere mechanics zijn om in je strategie op te nemen. De variatie in hoe elk ras speelt is goed. Het probleem zit eigenlijk in dat elk ras vrij vast zit in hoe ze gespeeld moeten worden. De Army Doctorines geven een klein beetje speling en de keuze van Elite Units zorgt ook voor wat afwisseling. Als al de oude mechanics overeind waren gebleven PLUS de toevoeging van de nieuwe Army Doctorines en Elite Units, dan had Dawn Of War III boven zichzelf uitgestegen en een grotere impact gehad op het RTS-genre.
Conclusie
70
Dawn Of War III speelt prima als RTS-game. Er zit een uitgebreide singleplayer campaign en daarna kan je het in de multiplayer uitvechten tegen echte spelers of samen tegen de AI. Elk ras heeft variatie in wat ze uniek maken. Helaas zijn oude mechanics die iconisch waren voor de series weggelaten en is er niet veel ruimte over voor uitgebreidere strategieën. De Elite Units zijn een toffe toevoeging die het tij van de strijd kunnen keren. Voor wie zich geen buil ergert aan minder mechanics en snellere potjes wilt, zal zich waarschijnlijk met Dawn Of War III prima vermaken. In vorige delen waren meer rassen aanwezig maar deze zijn er later door middel van expansions toch bijgekomen. Dit zal ongetwijfeld ook voor dit deel gelden en ik hoop dat hiermee nieuwe manieren om te spelen worden toegevoegd. De strijd zal toch altijd door blijven gaan want: in the grim darkness of the future there is only war.
Pluspunten
+ Uitgebreide campaign
+ Elite Units zijn een toffe toevoeging aan je leger
+ Elk ras voelt anders om te spelen
+ Aardige variatie aan units
+ Army Painter is een leuk extraatje
Minpunten
– Oude mechanics zijn onnodig weggevallen
– Het verdedigen van de Power Core in multiplayer had leuker gekund
– Elk ras voelt anders om mee te spelen, maar heeft weinig ruimte voor verschillende strategieën
Reacties