Waar we in het Westen de maffia kennen, hebben ze in het Oosten de Yakuza. En waar Mafia misschien wel de bekendste maffia-gamefranchise in het Westen is, hebben ze in Japan de Yakuza-franchise. In die franchise zijn momenteel zeven games in de hoofdreeks verschenen, waarvan Yakuza Zero de meeste recente Yakuza-game in het Westen is. Dit deel is de oorsprong van de franchise en vertelt hoe het verhaal van Kazuma Kiryu begint. Een mooi deel om in te springen voor de mensen die niet al te bekend zijn met het fenomeen ‘Yakuza’.
De Yakuza is een criminele organisatie met strenge regels waarin respect en eer boven alles gaat. De Yakuza houdt zich met van alles bezig; denk aan drugs- en mensenhandel, prostitutie en illegaal gokken. Geweld gebruiken ze alleen als het echt noodzakelijk is.
Onschuld bewijzen
In Yakuza Zero leren we Kazuma Kiryu kennen. Een jongeman die lid is van de Yakuza. We zien hem iemand in elkaar slaan die geld aan de Yakuza verschuldigd is. Een dag later wordt in het nieuws vertelt dat deze man is overleden. Kiryu wordt meteen binnen de Yakuza als schuldige aangewezen en moet nu zijn onschuld aantonen. Het helpt niet mee dat het ongeval gebeurde op een stuk land waar veel om te doen is, het zogenaamde ”Vacant lot”. Vele organisaties zitten achter de rechten van dit stuk land aan en deze moord brengt alleen maar meer publiciteit met zich mee. Wat volgt is een gruwelijk verhaal waarin machtsmisbruik, eer en natuurlijk veel gruwelijke vechtscènes centraal staan. Naast Kiryu krijg je later ook de controle over Goro Majima, een excentrieke eigenaar van een cabaret club. Over zijn verhaal wil ik niet al te veel kwijt, omdat dit het beste werkt als je er niets vanaf weet.
“Het leven bestaat niet alleen maar uit serieuze zaken en dat maakt van Yakuza Zero een geniale game met unieke gameplay!”
Diverse stad
In Yakuza Zero mag je jezelf door een fictionele versie van Tokio uit het jaar 1988 positioneren. Het verhaal bestaat uit zeventien hoofdstukken en tijdens deze hoofdstukken zie je de dag- en nachtcyclus van Tokio. Het nachtleven van Tokio met alle neonverlichting is een lust voor het oog. Naast het hoofdverhaal zijn er ook verscheidene zijmissies speelbaar die erg vermakelijk zijn. Zo kwam ik tijdens mijn speelsessie een SM-meesteres tegen die eigenlijk niet geschikt was voor haar werk. Ze was veel te lief en haar klanten vonden dit niet fijn aangezien ze vernederd willen worden. Dus wat volgt? Kiryu geeft het meisje een spoedcursus ‘How to be a dominatrix 101’. Voor mij was dit een vermakelijke zijmissie en de dialogen, setting en climax waren over the top. Zo brengt het merendeel van de zijmissies een grote glimlach op je gezicht. Bij de vele gevechten hoort natuurlijk een goed uitgewerkt vechtsysteem. Kiryu en Majima beschikken beide over een light- en heavy attack. Maar ook hebben ze verschillende vechtstijlen om tussen te wisselen die op elk gewenst moment zijn uit te voeren. Elke stijl heeft zijn eigen plus- en minpunten. Waar de ene vechtstijl heel snel is, maar voor weinig schade zorgt, is de andere vechtstijl juist heel traag, maar zorgt deze juist voor flinke schade. Elke vijand heeft een andere manier van aanpak nodig, waardoor je bijvoorbeeld een groep bestaande uit drie tegenstanders nooit met exact dezelfde vechtstijl kan verslaan.
Geniale game
Naast de hoofd- en zijmissies is er van alles te beleven in de spelwereld van Yakuza Zero. Zo kan je ook de toerist uithangen en de karaoke bar, discotheek, de Sega arcadehal of zelfs de porno stand bezoeken. De karaoke bar en discotheek zijn eigenlijk minigames waarin je op het ritme van de muziek knoppen moet indrukken. Persoonlijk vond ik dit de leukste minigames, maar ook de Sega arcadehal is een leuke toevoeging waarin je allerlei oude Sega-games kunt spelen. Als laatst is er de ‘porno stand’ zoals ik het noem. Hier zijn een aantal Japanse dames in bikini’s te bezichtigen die allerlei poses aan nemen. Zodra de video op deze stand is afgelopen hoor je een zucht en hiermee wil ik gelijk een ander punt benoemen wat van Yakuza Zero zo’n topgame maakt. Waar het verhaal heel serieus is met serieuze thema’s, neemt de game zichzelf ook op vele punten totaal niet serieus. Dat is ook nodig want het leven bestaat niet alleen maar uit serieuze zaken en dat maakt van Yakuza Zero een geniale game met unieke gameplay.
Conclusie
80
Yakuza Zero is een must have voor degenen die op zoek zijn naar een actie-game met een sterk verhaal, levendige wereld en een goed vechtsysteem. Het is alles behalve een “GTA-kloon”. Naast de zeventien hoofdstukken zijn er ook nog vele zijmissies en andere soorten activiteiten waar je een lange tijd mee zoet bent. Wees niet bang als je een nieuwkomer bent in de franchise, want Yakuza Zero is voor zowel nieuwkomers als voor veteranen een hele toffe game.
Pluspunten
+ Zeer sterke verhaallijn
+ Kiryu en Majima zijn de definities van badass
+ Tokio is een levendige stad met veel diversiteit
+ Karaoke bar is verslavend
Minpunten
– De cutscenes kunnen op bepaalde momenten langdurig zijn
– Een Japanse spelwereld in hart en nieren, maar dit is niet voor iedereen weggelegd
Reacties