Sinds afgelopen dinsdag is het mogelijk om als Xbox Game Pass Ultimate-lid games te streamen naar een Android mobiele telefoon of tablet. Werkt het streamen van games echt vlekkeloos? En hoe zit het met de laadtijden en batterijduur zonder op te laden? Wij hebben de xCloud-dienst getest en delen onze ervaringen in dit artikel.
Om Xbox-games te streamen dien je in het bezit te zijn van een Android-toestel. Microsoft heeft eerder laten weten dat ze een iOS/iPadOS app getest hebben, maar de stekker vroegtijdig hieruit hebben getrokken vanwege Apple’s beleid over apps in de App Store. Je dient op je Android-toestel de twee apps Xbox Game Pass en Xbox Game Streaming (Preview) te downloaden. De laatste app hoeft niet opgestart te worden, maar dient wel geïnstalleerd te zijn. Na met je Microsoft-account te hebben ingelogd op Xbox Game Pass kun je onder het tabje “xCloud” zo’n 150 games vinden die direct te streamen zijn.
Voorbereiden op het spelen
Om de xCloud-games te spelen dien je een Xbox-controller met bluetooth of een mobiele controller van een Microsoft partner in bezit te hebben. Deze partners bestaan uit 8bitDo, Gamevice, HORI, PowerA en Razer. Voorbeelden van mobiele controllers zijn de “PowerA MOGA XP5-X Plus bluetooth-controller” en de “Razer Kishi for Android (Xbox)”. Laatstgenoemde heeft veel weg van het ontwerp van een Nintendo Switch met als verschil dat het scherm dit keer je eigen mobiele telefoon is. Deze mobiele controllers zijn momenteel beperkt beschikbaar, maar komen naar onze verwachting de komende maanden steeds meer beschikbaar. Mocht je inmiddels van een Xbox-controller met bluetooth of een mobiele controller voorzien zijn, dan is het handig om ook een mobiele game clip aan te schaffen, waarmee je je mobiele telefoon aan de controller kunt klikken. Ook deze zijn momenteel nog weinig op voorraad, maar wij hebben er gelukkig eentje kunnen scoren op Amazon, alhoewel dit een basic versie is heeft deze wel één handige functie, maar daarover later meer.
Lage frame rates, redelijke laadtijden
Bij het opstarten van een game via xCloud verschijnt onderin de tekst “BETA”. Dit betekent dat de streamingdienst nog niet definitief is en dat is te merken ook. Tijdens het spelen van diverse games kreeg ik regelmatig te maken met frame rates die constant aan het verversen waren. Al snel kwam ik door middel van een melding erachter dat ik op een 2,4 GHz netwerkverbinding zat en nadat ik geswitcht was naar een 5,0 GHz netwerk werd de verbinding iets beter, maar nog altijd niet optimaal.
De laadtijd van het opstarten van een game is redelijk. Het laden duurde bij mij ongeveer 30 seconden per game. Het is al knap om te zien dat deze technologie werkzaam is geworden. Het streamen van console games die soms wel 101 GB groot kunnen zijn naar een mobiele telefoon die met een Wifi-netwerk verbonden is, is iets heel anders dan een game op de harde schijf van je Xbox-console installeren die ook nog eens met een internetkabel verbonden is met de router van je thuisnetwerk.
Wat ook wordt geladen bij het starten van een game is de save data. Als je een game eerder op je Xbox-console gespeeld hebt en deze met xCloud op je Android-toestel afspeelt, wordt net als op Xbox automatisch de save data gesynchroniseerd en kun je verder spelen waar je gebleven was. Ook achievements kunnen gewoon worden behaald en bekeken worden in een beperkte versie van het Xbox-menu. Als je op de Xbox-knop van je Xbox-controller klikt kun je achievements bekijken, andere spelers opzoeken, zien welke vrienden online zijn, een party starten, en een invite sturen voor multiplayer, want ook een potje online elkaar afslachten in Mortal Kombat XL via xCloud is mogelijk. Je kan zelfs door het menu van je Android-toestel bewegen met de linkerstick van de controller.
Audio-ervaring
Het is aan te raden om tijdens het spelen gebruik te maken van een headset. De speakers van een Android-toestel zijn niet zozeer beter dan de audio uit je televisie of monitor, maar met een headset op heb je een veel betere game-ervaring dan met de standaard speakers. Er wordt ten slotte niet voor niets gezegd dat de ervaring van een game of film voor 50 procent uit audio bestaat en 50 procent uit beeld. Ten opzichte van gamen op een Xbox-console met koptelefoon dien je bij xCloud niet je headset in de audiopoort van de Xbox-controller te plaatsen, maar in de audiopoort van je Android-toestel.
“Ook een potje online elkaar afslachten in Mortal Kombat XL via xCloud is mogelijk”
Klein, maar fijn?
Het spelen van diverse games voelde aan alsof ik een mobiele game aan het spelen was, omdat ik ten opzichte van een televisie of monitor op zo’n klein scherm kijk. Dit was even wennen net als de manier waarop ik de controller beet hield. Normaal gesproken leg je de controller in je handen en zet je deze op een afstand van je buik vandaan, maar vanwege het kleine scherm moest ik de controller wel tegen mijn buik aanhouden om nog iets van het beeld te zien. Een ander probleem is de ondertiteling in games. Normaal gesproken is de lettergrootte van de ondertiteling in games al een stuk kleiner ten opzichte van bijvoorbeeld de lettergrootte van de ondertiteling bij Netflix-films, maar op mobiel is de ondertiteling al helemaal onleesbaar geworden. Hetzelfde geldt voor de controls die aan het begin van een game worden aangegeven. Dit is haast niet zichtbaar waardoor er voor mij niets anders opzat om maar wat knoppen in te drukken. Natuurlijk kun je de ondertiteling altijd via het game-menu uitschakelen en als je xCloud gebruikt op een Android-tablet, heb je een groter scherm waardoor het spelen een stuk comfortabeler is.
De telefoon had ik in de game clip geplaatst die we op Amazon besteld hadden. Hoewel dit een basic versie is, was dat ook te merken tijdens het spelen. Zo is het niet mogelijk om je telefoonscherm net als bijvoorbeeld een laptop naar voor of achter te draaien, waardoor de helderheid tussendoor vrij donker is. Wel bevat deze game clip een standaard, waardoor je de controller op tafel kunt neerzetten. Een game clip die functionaliteiten biedt om je telefoonscherm te draaien is de PowerA MOGA mobiele game clip. Deze is momenteel nog niet in Nederland verkrijgbaar, maar te pre-orderen bij Amazon Duitsland met een releasedatum van 24 september.
Fullscreen-modus
Een feature die ontbreekt is het toepassen van de fullscreen-modus van je mobiele telefoon. Waar ‘normale’ mobiele games juist gebruik maken van het volledige scherm en zoals je waarschijnlijk ook gewend bent bij het kijken van bijvoorbeeld YouTube-video’s, is het heel makkelijk om het scherm te vergroten door met je vingers het scherm uit te vegen. Dit is niet mogelijk bij xCloud, waardoor je het bij elke game moet doen met de twee zwarte balken aan de linker- en rechterkant van je scherm.
Batterijduur
Zijn er dan wel pluspunten voor xCloud? Het hoogtepunt van deze dienst gaat vooral naar de batterijduur. Als het aankomt op de batterijduur moet ik toegeven dat deze niet heel snel leegloopt. Ik had juist verwacht dat bij het streamen van console games naar een mobiele telefoon, de batterij binnen de kortste keren leeg is, maar dit was juist het tegenovergestelde. Ik heb het batterijpercentage tussendoor bijgehouden en na 32 min spelen was er 7 procent batterij verbruikt. Een paar uur later was er 4 procent batterij verbruikt na 17 minuten spelen
Conclusie
Met xCloud heeft Microsoft het mogelijk gemaakt om console games speelbaar te maken op een mobiele telefoon en tablet. Alhoewel ik een aantal nadelen heb bevonden aan xCloud, is de dienst nog altijd in beta en dus nog geen eindproduct. Het is mooi om te zien dat er direct bij launch meer dan 150 speelbare games beschikbaar zijn en dat het mogelijk is om multiplayer te spelen. Het grootste probleem zijn de regelmatige frame rates, maar ik verwacht dat dit in de toekomst verbeterd gaat worden. Daarnaast zie ik graag enkele features in de toekomst terug zoals dat ontwikkelaars het mogelijk gaan maken om in het menu van een game de ondertiteling grootte voor xCloud in te stellen en de mogelijkheid om games in fullscreen-modus te spelen als je daar baat bij hebt.
De laadtijden waren gelukkig redelijk tijdens mijn speelsessie, je save data wordt gesynchroniseerd en je Android-toestel verbruikt niet al te veel batterij, waardoor je voldoende uren gebruik kunt maken van xCloud. Maar of je het persoonlijk fijn vind om een controller dicht tegen je aan te houden en constant te moeten kijken naar een klein scherm, is aan jou. Je kunt voor 12,99 euro per maand gebruikmaken van xCloud en dan krijg je er ook een Xbox Live Gold-lidmaatschap met drie gratis games per maand en een bibliotheek met honderden games voor Xbox en PC voor terug, waar eind dit jaar ook meer dan 80 games van EA aan worden toegevoegd. We worden steeds meer digitaal getrakteerd door Microsoft en nu is het nog maar de vraag hoe lang het duurt voordat we Xbox Series X/S games kunnen streamen naar de console zonder uren te moeten wachten voordat een game met een installatie grootte van 101 GB geïnstalleerd is op de opslag van je console. Streamen kan en gaat uiteindelijk ook de toekomst worden.
Reacties