De eerste Life is Strange-game verscheen in 2015. Deze game werd ontwikkeld door het Franse Dontnod Entertainment Nu, 6 jaar later, is het vijfde verhaal (met The Awesome Adventures of Captain Spirit meegeteld) in de Life is Strange-franchise verschenen. Dit keer ontwikkeld door het Amerikaanse Deck Nine. Deze graphic adventure games draaien om het verhaal. Maar weet ook het verhaal van Life is Strange: True Colors de speler te boeien?
Waar in eerdere Life is Strange-games krachten zoals tijdreizen en telekinese voorbij kwamen, kan in Life is Strange: True Colors hoofdpersonage Alex Chen de gevoelens van mensen om haar heen voelen. Ook kan ze gedachten lezen en gebeurtenissen vanuit het oogpunt van een ander personage zien. Wanneer iemand bijvoorbeeld erg boos is, ziet Alex een rode aura om die persoon heen. Ze kan dan tijdens het gesprek ervoor zorgen dat die persoon niet meer boos wordt. Dit doe je door te kiezen uit verschillende dialoogopties. Net zoals in voorgaande delen kun je nieuwe dialogen ontgrendelen, maar ditmaal door mensen hun gedachten te lezen. De keuzes die je maakt hebben wederom gevolgen in het verhaal. Bepaalde keuzes zorgen ervoor dat sommige personages wel of niet aan jouw zijde staan naarmate de game vordert. Ook kan je bepaalde personages romancen door bepaalde keuzes te maken in de game.
Detective avontuur
Na de eerste cutscene zien we hoe Alex verhuisd naar Haven Springs. Een klein dorpje in de Amerikaanse staat Colorado waar haar broer Gabe woont. Aan het begin van de game, net nadat zij naar Haven Springs is verhuisd, vindt een incident plaats dat resulteert in de verhaallijn van Life is Strange: True Colors. Wat volgt is een avontuur in Haven Springs waarin je op onderzoek uitgaat om meer achtergrondinformatie over het incident te verzamelen. Dit voelt een beetje als een detective avontuur aan, maar dan met de kracht om de emoties te voelen en de gedachten te lezen van de inwoners van Haven Springs.
Kleine wereld
In de eerste beelden van Life is Strange: True Colors kregen we Haven Springs te zien als een tof dorpje waar je een avontuur gaat beleven. Dit is ook zeker het geval. En ondanks dat Haven Springs uit een lokale pub, bloemenzaak, coffeeshop, platenwinkel en een prachtig uitzicht over een meer bestaat, en je vanaf het begin van de game overrompeld wordt met de introductie van vele personages, zoals Gabe, zijn vriendin Charlotte en haar zoon Ethan, Ryan en Steph, barman Jed, agent Pike, en Duckie en Diane, voelt de game voor mij toch kleiner aan dan Life is Strange 2. In die game ging je op een toffe roadtrip door de Westkust van de Verenigde Staten en trof je in elke episode diverse locaties aan. Life is Strange: True Colors bestaat net als voorgaande delen uit een semi-open-wereld, waarin de omgeving er groot uitziet, maar waar je daadwerkelijk tot een beperkt gedeelte kunt rondlopen voordat je tegen de welbekende onzichtbare muur aanloopt. Desalniettemin voelt Life is Strange: True Colors aan als een game in een mini-gebied. Er is een winkelstraat (genaamd Main Street) waar de genoemde zaken zich bevinden, maar de tweede straat is niet bereikbaar. Verder bevinden zich een brug en een parkje in Haven Springs, maar buiten dat een tof gedeelte in een hoofdstuk zich in dat ene parkje afspeelt, speelt de rest van de game zich in Main Street af.
Volwaardige game?
Zojuist benoemde ik al “hoofdstuk” en geen “episode”. Waar voorgaande Life is Strange-games uit 5 episodes bestonden (3 voor Before the Storm), heeft ontwikkelaar Deck Nine ervoor gekozen om van Life is Strange: True Colors een volwaardige game te maken. Dit betekent dat de game die op 10 september is uitgebracht, een volwaardige game is die in een keer uitgespeeld kan worden. Wel bestaat de game uit 5 chapters en aan het eind van elke chapter zie je net als in voorgaande Life is Strange-games welke keuzes andere spelers hebben gemaakt. Het voelt voor mij veel completer aan om de mogelijkheid te hebben een game vanaf release in een keer te kunnen uitspelen. Qua lengte heb ik er ongeveer even lang over gedaan als Life is Strange: Before the Storm. De game kan binnen 9 a 10 uur uitgespeeld worden, waardoor ik dit als tussendeel zie in de franchise. Waar Before the Storm een prequel was op het eerste deel, is Life is Strange: True Colors een kort maar krachtig verhaal dat niets te maken heeft met eerdere delen in de franchise. Omdat zowel Before the Storm als Life is Strange: True Colors door Deck Nine ontwikkeld is, kijk ik stiekem nu al uit naar een Life is Strange 3 van Dontnod Entertainment. Niet alleen omdat de twee delen uit de hoofdreeks door Dontnod ontwikkeld zijn en langer duren, maar omdat ik deel 1 en 2 ook beter vind dan Before the Storm en Life is Strange: True Colors.
Bekend gezicht
Ergens is Life is Strange: True Colors wel verbonden met een voorgaande game. Namelijk met Before the Storm. Het personage Steph die samen met een vriend een bordspel speelde voor de ingang van Blackwell Academy, heeft een grote rol gekregen in Life is Strange: True Colors. True Colors speelt zich 9 jaar na Before the Storm af en Steph is in dit deel 25 jaar oud. Op 30 september brengt Deck Nine de Life is Strange: True Colors Wavelengths DLC uit dat een prequel is op de game en waarin je als speler het avontuur van Steph beleefd.
Leuke toevoegingen
Om even terug te komen op dat toffe gedeelte in een hoofdstuk dat zich in het parkje afspeelt; ik heb het dan over een hoofdstuk waarin je samen met een kind uit Haven Springs een LARP (Live action role-playing game) speelt. Dit is een leuk bedacht gedeelte door de makers. De personages die je in de eerste uren van de game hebt leren kennen, spelen allemaal een rol tijdens de LARP. En ze stellen zich in RPG-achtige wijze op. Ook bezitten jij en dat kind over 10 health points. Je hebt de mogelijkheid om te healen en om scripts met nieuwe spreuken tijdens de LARP te vinden in Haven Springs.
Daarnaast bevat Life is Strange: True Colors een paar minigames zoals een jukebox in de lokale pub, waarin je aan de hand van vijf gestelde vragen moet gokken wat het juiste nummer is en een tafelvoetbal in jouw crib die zich boven de pub bevindt. Ook is in de pub een arcade machine te vinden waarop de arcadegame Arkanoid gespeeld kan worden. Zowel de LARP als deze minigames zijn leuke toevoegingen aan de game. Wel is de LARP een verplicht gedeelte dat gespeeld moet worden in een hoofdstuk.
Collectibles
Waar in deel 1 het maken van foto’s gezien werd als collectible, in Before the Storm de graffiti als collectibles dienden, en in deel 2 de schetsen en souvenirs de rol van collectibles speelden, verzamel je in Life is Strange: True Colors memories. Deze vind je door de linker trigger van de controller in te drukken en tegelijkertijd op de A/kruisje-knop te klikken. Je krijgt dan een “memory” te zien. Een gebeurtenis uit het verleden die je vanuit het oogpunt van die persoon beleefd.
“Helaas speelt de gehele game zich op dezelfde locatie af en is Haven Springs niets meer dan een mini-gebied”
Kartelrandjes
Net als Life Is Strange 2, is ook deze game gemaakt met de Unreal Engine 4, waardoor Haven Springs en diens meer en gebergte, prachtig ogen op je beeldscherm. Ook de gezichtsuitdrukkingen zien er dit keer realistischer uit dan in Life is Strange 2. Helaas doet deze grafisch mooie omgeving wel iets met je (last-gen) console. Zo zijn de laadtijden net iets te lang voor Xbox One X, en duurde het soms wel 45 seconden totdat ik vanuit Main Street de platenwinkel betrad. Ook zijn de vibraties van de Xbox-controller aan het eind van chapter 1 zo overdreven hard, dat ik deze heb uitgeschakeld.
Nutteloze features
Tot slot wil ik toelichten dat de smartphone wederom in de game zit. Maar deze heb ik ook in dit deel geen enkele keer gebruikt. Het kan een leuke toevoeging zijn als deze ook gebruikt dient te worden, maar dit is op geen enkel moment het geval. In Life is Strange 2 had je een inventory, maar dat is in dit deel weggelaten. De inventory was eveneens een leuke toevoeging in Life is Strange 2, maar ook die hoefde niet gebruikt te worden. Het in bezit hebben van geld daarentegen speelde in Life is Strange 2 enkele keren een rol. Maar aan het eind maakte het niet uit waaraan je het geld uitgaf. Dit had geen gevolgen voor het verloop van het verhaal.
Review gespeeld op: Xbox One X
Bestel Life is Strange: True Colors bij Bol.com
Conclusie
Life is Strange: True Colors
Life is Strange: True Colors oogt grafisch prachtig, dit gaat wel gepaard met flinke laadtijden op Xbox One X. Helaas speelt de gehele game zich op dezelfde locatie af en is Haven Springs niets meer dan een mini-gebied, waardoor ik over mijn speelsessie met Life is Strange: True Colors niet geheel tevreden ben. Althans niet zo tevreden als de toffe roadtrip die ik had in Life is Strange 2. Het verhaal wist mij niet te pakken en ondanks dat dit een volwaardige release is, duurt de gameplay ongeveer net zo lang als Before the Storm. De LARP is een tof gedeelte in de game dat qua verhaal en gameplay iets heel anders doet en de minigames zijn leuke toevoegingen, maar buiten dat blijft Life is Strange: True Colors voor nu onderaan mijn lijstje staan van favoriete Life is Strange-games.
VOORDELEN
- Haven Springs oogt grafisch prachtig…
- Ditmaal volwaardige release in plaats van episodes…
- LARP is een leuk bedacht gedeelte
- Minigames in de lokale pub
NADELEN
- …Maar Haven Springs is erg klein en voelt aan als een mini-gebied
- …Maar wel korter dan LiS 1 en 2
- Soms lange laadtijden op Xbox One X
Reacties