Interactive story drama games verschijnen de laatste jaren steeds vaker. Wat een decennium geleden begon met games van Quantic Dream en Telltale Games is nu uitgegroeid met franchises zoals Life is Strange, The Dark Pictures en een grote lijst met indie-games. As Dusk Falls kan aan dit rijtje worden toegevoegd. Alhoewel As Dusk Falls de eerste game is van Interior Night, is deze ontwikkelstudio opgericht door de voormalige creative director van Quantic Dream. Maar weet As Dusk Falls net zoveel indruk te maken als Heavy Rain en Beyond: Two Souls?
De stijl van As Dusk Falls is uniek te noemen. Interior Night heeft gekozen voor een fotografische stijl waardoor het lijkt alsof de game elke paar seconden een nieuwe foto in beeld toont met daaronder een sterke voice achting geplakt. Het is een soort graphic novel game, dus geen vloeiende beelden en geen animaties. De game weet op het eerste gezicht wel een indruk achter te laten.

Road trip
In As Dusk Falls maken we kennis met het gezin van Vince uit Californië dat in mei 1998 op reis is door de VS en via Route 66 uiteindelijk uitkomt bij een motel in het woestijnstadje Two Rock. Op datzelfde moment voert de beruchte familie Holt iets in die omgeving uit en vervolgens kruisen de paden van deze twee families elkaar. As Dusk Falls is verdeeld in twee Boeken die ieder uit drie hoofdstukken bestaat. Elk hoofdstuk duurt ongeveer een uur waarin je twee verhaallijnen speelt die om de paar scenes worden afgewisseld. In de eerste drie hoofdstukken speel je het verhaal vanuit Vince’s perspectief en vanuit Jay Holt’s perspectief. Vanaf het vierde hoofdstuk verdwijnt Vince’s verhaallijn en wordt het verhaal van Jay in de hoofdstukken 4 tot en met 6 afgewisseld door het verhaal drie andere (bekende) personages die je een enkele keer speelt. Voor mij voelde het als een gemis aan dat Vince een grote rol kreeg in de eerste drie hoofdstukken en vervolgens verdween. In de loop van de game leer je steeds meer over het achtergrondverhaal van de personages. Doordat sommige scenes in het verleden afspelen en andere scenes juist ver in de toekomst, krijg je uiteindelijk het verhaal mee wat de personages hebben meegemaakt en hoe dit effect heeft gehad op hun hedendaags leven. Dit gepaard met de sterke voice acting maakt van As Dusk Falls een spannende interactieve story drama waar ik onder de indruk van ben.
Op diezelfde manier is ook de gameplay van Heavy Rain en Beyond: Two Souls gebouwd. En laat nou net de voormalige creative director van ontwikkelaar Quantic Dream As Dusk Falls ontwikkeld hebben. Destijds heb ik van deze games erg genoten. Het verhaal van meerdere personages leren kennen doordat je als meerdere personages speelt is naar mijn mening een goede manier om een indruk te maken.
“Weet op het eerste gezicht wel een indruk achter te laten”
Weinig variatie
De gameplay bestaat zoals we gewend zijn van interactive story drama games uit keuzes maken en quicktime-events. Vaak kun je uit drie a vier soorten antwoorden kiezen. De quicktime-events bestaan simpelweg uit de linkerstick van de controller een bepaalde richting op bewegen, met af en toe de linkerstick ronddraaien, en regelmatig de A-knop van de Xbox-controller indrukken. Hier had ik graag meer afwisseling in willen zien. Zo kan ik me nog herinneren dat je in de game A Way Out op een gegeven moment met de ruggen tegen elkaar naar boven moest klimmen en getimed de X-knop van de controller moest indrukken. Ook een quicktime-event waarin je snel moet afwisselen met het indrukken van de LT en RT-knoppen van de controller is een simpele quicktime-event die makkelijk in de game had kunnen zitten.

Belangrijke keuzes en replay
As Dusk Falls kent vijf eindes, maar tussentijds kunnen er ook gebeurtenissen plaatsvinden met personages. Zo dien je op bepaalde momenten in de game een kruispunt antwoord te geven. Dit betekent dat het antwoord dat je op dat moment geeft invloed heeft op de volgende scene die je te zien krijgt en deels bepaalt wat voor einde je krijgt. Scenes zijn makkelijk te herspelen via de verkenningsmodus in het menu van de game zonder dat je huidige save data wordt overschreven. Jammer genoeg kun je bij het herspelen van scenes de verhaalstukken niet skippen en dien je soms minutenlang herhalende scenes te zien totdat je op het punt komt om een keuze te maken. Bij Life is Strange: True Colors kon je de verhaalstukken wel skippen. Achievement hunters zoals ik zijn daarom wat langer bezig om de 1000 gamerscore te behalen in deze game. In de eerste drie hoofdstukken merkte ik bij het herspelen van scenes weinig verschil in vervolgscenes, maar toen ik het einde van hoofdstuk 4 herspeelde met tegenovergestelde keuzes, leidde dit tot een geheel andere vervolgscene waar ik best onder de indruk van was. Maar op een ander moment leidde mijn tegenovergestelde keuze bij het herspelen alsnog tot dezelfde vervolgscene. Of het personage nou gearresteerd wordt of niet, uiteindelijk komt hij alsnog bij dezelfde telefooncel in Salt Lake City uit. Dus ondanks de keuzes die je maakt zijn er bepaalde scenes die je als speler altijd te zien krijgt. Hoe de vervolgscenes bepaald worden op basis van de keuzes die je maakt wordt op onderstaande afbeelding verduidelijkt.

Samen spelen
As Dusk Falls is zowel solo als met zeven andere vrienden in online of offline co-op speelbaar. De game kent ook een mobiele companion app zodat je met je telefoon of tablet de game kunt spelen. Handig voor als je de game met meerdere spelers in co-op speelt en niet genoeg controllers hebt of niet telkens de controller wilt doorgeven. As Dusk Falls is ook solo speelbaar met de companion app, waardoor je geen controller nodig hebt. En gezien As Dusk Falls bestaat uit keuzes maken en quicktime-events is dat erg makkelijk met je vingers te doen op een mobiele telefoon of tablet. Alleen over de co-op ben ik niet over te spreken. Waar je in games zoals The Dark Pictures in co-op je beurt moet afwachten om met een personage te spelen, speel je in As Dusk Falls altijd gezamenlijk hetzelfde personage. Dit betekent dat als jij voor keuze 1 gaat en een vriend gaat voor keuze 2, de game willekeurig bepaald of het keuze 1 of 2 wordt. Tot slot bevat As Dusk Falls zoals we gewend zijn van Xbox Game Studios Nederlandse ondertiteling.
Review gespeeld op: Xbox Series X
Bestel As Dusk Falls bij Bol.com
Conclusie
As Dusk Falls
As Dusk Falls is een soort graphic novel game die een sterke indruk weet achter te laten. Het is mooi om te zien dat de ontwikkelaar voor een iets andere stijl heeft gekozen dan de doorsnee interactive drama game. Helaas miste ik de variatie in gameplay en quicktime-events, waardoor het standaard bewegen van de linkerstick en het indrukken van de A-knop op de controller als eentonig aanvoelde. Het is jammer dat scenes in de verkenningsmodus niet geskipt kunnen worden, waardoor je bij het herspelen verplicht bent minutenlang naar dezelfde scene te kijken. Ondanks deze minpunten is As Dusk Falls zeker de moeite waard om te spelen. De zes uur durende gameplay zorgt ervoor dat je de game in een avond kunt uitspelen en het spannende verhaal met sterke voice acting is daarvoor zeker de moeite waard.
VOORDELEN
- Fotografische stijl
- Sterke voice acting
- Spannend verhaal
- Kruispunten…
NADELEN
- Geen verhaallijn meer van Vince na hoofdstuk 3
- Weinig afwisseling in gameplay en QTE’s
- Je kunt scenes in de verkenningsmodus niet skippen naar het keuzemoment
- …Maar kruispunten maken niet altijd een groot verschil
- In co-op heb je geen invloed over keuzes
Reacties