Infinity Ward is weer terug met de nieuwste knaller (letterlijk en figuurlijk) in de Call of Duty-franchise met Call of Duty: Modern Warfare II. Het vervolg op Modern Warfare uit 2019 is geen één op één remake van Modern Warfare 2 uit 2009, maar bevat wel een aantal gelijknamige karakters en plotpoints uit zijn voorganger. Benieuwd wat er veranderd is en wat hetzelfde gebleven is? Lees dan gauw verder.
Ik hoef je vast en zeker niet uit te leggen wat het appeal is van Call of Duty maar voor het geval je onder een steen hebt geleefd de afgelopen decennia; Call of Duty is een shooter waarvan minimaal 90% van de consumenten deze haalt voor het multiplayer aspect van de game. De games bevatten ook een singleplayer campaign die het (meestal) toch waard is om te spelen. Ontwikkelaar Infinity Ward heeft nu een heel lekker lokkertje ingezet om spelers die meteen in de multiplayer van Modern Warfare II duiken toch richting de singleplayer te lokken. Je krijgt namelijk extraatjes voor de multiplayer in de vorm van onder andere dubbel XP-tokens. Je ontvangt zowel dubbel XP-tokens als dubbel wapen XP-tokens. Naast deze tokens kan je ook calling cards en operators ontgrendelen, maar ik schat in dat het gros van de spelers toch het meest verlangt naar de twee dubbel XP-tokens.

Amsterdam
Naast deze cadeautjes is de campaign zelf ook vermakelijk genoeg. Het bevat missies die oud en vertrouwt aanvoelen maar ook nieuw en gedurfd. Zo is er een missie waarin Modern Warfare II bijna veranderd in een survival horror game (voor zover dat mogelijk is in een militaire shooter) inclusief crafting-menu en sluipen in duisternis. Toch is het merendeel van de missies gevuld met vele shootouts, spectaculaire set pieces en actie segmenten waarvan je vol verbazing naar je scherm staart. Mijn favoriete missie in Modern Warfare II is denk ik toch wel weer de Ghillie-missie waarin je al sluipend door het gras het terrein van de vijand moet doorzoeken naar raketten. De chauvinist in me wil natuurlijk ook benoemen dat ons kikkerlandje het decor is van niet een maar twee missies! Amsterdam is de locatie die Infinity Ward gebruikt voor twee missies, waarvan de tweede echt fenomenaal eruitziet. Je hebt echt het gevoel alsof je zelf door Amsterdam loopt. Jammer genoeg is dit wel een korte missie en dat brengt mij tot het volgende punt. Op bepaalde momenten is de flow van de campaign niet lekker. Sommige missies zijn veel te kort, en voelen aan als een interactieve cutscene. Hiertegenover staat dat bepaalde missies weer veel te lang doorgaan. Op een gegeven moment heb je het wel gezien en wil je een ander level spelen.
Het hoofdmaal
De multiplayer van Modern Warfare II is waar de meeste ogen op gericht zijn en ik moet meteen zeggen dat de core experience geweldig is. De gunplay is zoals vanouds, de time to kill voelt goed aan en de (meeste) guns spelen lekker en voelen balanced aan. De standaard modi zoals TDM, Domination, Kill Confirmed zijn aanwezig, maar ook nieuwe modi zijn toegevoegd. Deze nieuwe modi zijn Knockout, Prisoner Rescue en Invasion.
Knockout en Prisoner Rescue zijn beide vrij directe modi. Het principe is 6v6, iedere speler heeft een leven en dient het vijandelijke team neer te schieten. Dit klinkt vrij basic maar er komt ook meer tactiek bij kijken. Zo kan je je fallen teammates reviven. Bij Prisoner Rescue staan ook nog twee gevangenen in de map die het ene team moet verdedigen en het andere team moet capturen. Dit heeft prioriteit om het andere team te verslaan. Deze modi zijn lekker fast paced, en duren niet al te lang. Dit zorgt ervoor dat dit de perfecte modi zijn als je even snel een paar potjes wil vlammen. Vooral als je met een aantal vrienden in een party zit is Prisoner Rescue echt een ultiem grappige ervaring.
Invasion is daarentegen een modus die je vaak minimaal een kwartiertje bezighoudt. Waar de andere modi 6v6 zijn is Invasion, net als Ground War, 20v20, maar met de toevoeging van bots. Het doel van deze modus is hetzelfde als TDM, leg zoveel mogelijk tegenstanders om en het eerste team dat 1500 punten verzamelt heeft gewonnen. Kill een speler en krijg 5 punten, kill een bot en krijg 1 punt. Deze matches spelen zich af in grote maps (tot op heden vijf verschillende maps). Het nadeel hiervan is dat je vaak lang aan het lopen bent eer je weer in de battle zone bent. Ook jammer is dat het vooral snipers zijn die op deze mappen heersen. Halverwege Modern Warfare II worden tanks en care packages gedropt waardoor het slagveld een stuk hectischer wordt. Als je jezelf langs alle snipers weet te wurmen is deze modus erg vermakelijk.
“Voor de gemiddelde speler is dit een win!”

Make it your own
Nog nooit is play it your way zo passend geweest in Call of Duty als in Modern Warfare II. De customization knop is volledig opengedraaid naar maximaal. Meer dan 180 camo’s zijn te ontgrendelen in de game. Het ontgrendelproces is dit keer gebonden aan een wapen. Zodra je bijvoorbeeld de Red Tiger camo ontgrendeld met de AK47 heb je deze camo voor elk wapen. Dit zorgt ervoor dat je meteen volledig decked out kan beginnen aan je nieuwe wapen. Tevens zijn de vereisten voor gold camo in Modern Warfare II een stuk makkelijker, waardoor je zelfs als je niet de allerbeste speler bent, toch met een gouden wapen kan rondlopen. Voor de gemiddelde speler is dit een win! Het nadeel van zoveel camo’s is dat je soms een minuut bezig bent om te scrollen om je camo te vinden want de user interface is niet heel vriendelijk. Alles is horizontaal geplaatst, zowel de modusselectie, als de wapenselectie en camo’s. Met het gros kan ik nog wel leven maar de user interface voor de camoselectie is echt een enorme fout gemaakt. Als je favoriete camo een beetje achterin staat ben je soms een halve minuut aan het scrollen. Als je dit voor al je wapens moet doen ben je even bezig. Dit is heel makkelijk op te lossen met een filter knop zodat je niet door alle camo’s hoeft te scrollen die je niet in bezit hebt.
Genieten met maten
Hoewel Modern Warfare II een heerlijke game is om met je vrienden te spelen is het soms beter om een vriend te vermijden. De game bevat skill based matchmaking en dit zorgt ervoor dat je tegen gelijke tegenstanders moet spelen. Dit klinkt normaal en dat is het ook, maar als je met vijf vrienden speelt die gemiddeld zijn en één vriend is erg goed, dan worden je tegenstanders gematcht aan jouw vriend die erg goed is. Dit is een pijnlijk moment dat ook in mijn vriendengroep is voorgekomen, waardoor we met zijn allen compleet afgemat worden. Zonder deze vrienden worden we wel altijd aan gelijke tegenstanders gematcht. Dit maakt het lastig, omdat het systeem van Modern Warfare II in principe werkt zoals het hoort, alleen houdt het geen rekening met vriendengroepen. De vraag is hoe Infinity Ward dit gaat aanpakken? Laat je het systeem staan waardoor vrienden minder samen spelen of pas je het aan en creëer je een potentiële exploit voor betere spelers om tegen n00bs te spelen? Het aanpassen van wapen attachments kan daarentegen ook helpen. Veel van de attachments zorgen ervoor dat je walking en aim down sight speed verminderd wordt. Dit zorgt ervoor dat campers een bonus krijgen aangezien zij allerlei attachments op hun wapens kunnen zetten zonder een penalty te krijgen. In mijn optiek duwt dit een speler snel naar campmodus als ze in een potje terechtkomen met sterke tegenstanders. Om een hoekje staan met een shotgun is namelijk een makkelijke manier om een goede speler te verslaan. Liever had ik gezien dat bepaalde attachments je walking en aiming down sight speed niet negatief beïnvloeden zodat campers hier niet voor beloond worden.
Review gespeeld op: PS5
Bestel Call of Duty: Modern Warfare II bij Bol.com
Conclusie
Call of Duty: Modern Warfare II
Call of Duty: Modern Warfare II is een heerlijke entry in de franchise en doet meer dingen goed dan fout. De gunplay voelt en klinkt heerlijk, de customization is enorm en de modi zijn divers. Helaas is het niet foutloos, omdat campers te veel worden beloond en SBMM ervoor zorgt dat je niet kan samenspelen met een vriend die beter is dan de gemiddelde speler. Maar deze minpunten kunnen in de toekomst met patches opgelost worden. Uiteindelijk ziet Modern Warfare II er goed uit voor de komende twee jaar en heeft Infinity Ward weer een ijzersterke multiplayer experience neergezet.
VOORDELEN
- Heerlijke gunplay zoals gewend van Call of Duty
- Veel wapen customizations
- Prisoner Rescue is een hele leuke modus
- Modern Warfare II wordt twee jaar ondersteund
NADELEN
- Campen wordt te veel beloond
- Skill based match making kan vriendschappen verpesten
- De user interface is op bepaalde momenten niet heel vriendelijk
Reacties