Het is de zomer van 2008 ergens in Side, Turkije. Diep in de nacht staren mijn broertje en ik met open mond naar het scherm van onze PSP. Wij waren naar het einde van Crisis Core: Final Fantasy VII aan het kijken. We waren het unaniem eens, dit was toch wel het hoogtepunt van onze vakantie. Vanaf dat moment heeft Crisis Core altijd een speciaal plekje in onze gamegeschiedenis gehad en is vaak het onderwerp van discussie geweest. Vooral na de Part 1 release van de Final Fantasy VII Remake hadden we hoop dat ook Crisis Core ooit de PSP jail zou verlaten en een oppoetsbeurt zou krijgen. Onze wens is veertien jaar later eindelijk uitgekomen met Crisis Core: Final Fantasy VII Reunion!
Iedereen is wel bekend met Final Fantasy VII. De game is legendarisch en wordt geroemd om het tijdloze verhaal, de iconische karakters en de echte mainstream doorbraak van de Final Fantasy-franchise in het Westen. Toch is niet iedereen bekend met alle sequels, prequels en andere content omtrent deze game. Vandaag gaan we het hebben over Crisis Core: Final Fantasy VII Reunion. Dit is een honderd procent trouwe remake van het originele Crisis Core uit 2008. Toch bevat de game wel een aantal upgrades die de game een stuk moderner laat aanvoelen. Zo zijn voor Crisis Core: Final Fantasy VII Reunion alle dialogen met stem opgenomen, is de combat een tikkie vloeiender gemaakt en is de muziek ook geüpdatet. Grafisch ziet Crisis Core: Final Fantasy VII Reunion er bijna net zo goed uit als de remake van Final Fantasy VII!
Zack the Mack
Crisis Core speelt zich zeven jaar voor het verhaal van Final Fantasy VII af. Je beleeft het verhaal vanuit het perspectief van Zack Fair, misschien wel het meest universeel geliefde personage uit de complete franchise. Waar de meeste personages in moderne Final Fantasy-games toch een redelijke edgy kant hebben is Zack totaal het tegenovergestelde. Een grote glimlach, soms een beetje een dombo, maar met een hart van goud en een ruggengraat waar je u tegen zegt. Zack is een SOLDIER 2nd Class bij Shinra Corp. Een held worden, dat is zijn grote droom. Wanneer Genesis, een SOLDIER 1st Class, Shinra verlaat en een aantal 2nd en 3rd Class SOLDIERS meeneemt gaan Zack en zijn mentor Angeal (tevens een 1st Class SOLDIER) op onderzoek uit. Lang duurt dit onderzoek niet want vrijwel meteen verdwijnt Angeal als sneeuw voor de zon. Wanneer Sephiroth (ja, DE Sephiroth) vermoed dat Angeal samen met zijn oude vriend Genesis verdwenen is weigert Zack dit te geloven. Er moet meer aan de hand zijn. Dit is waar ons avontuur begint. Waarom is Genesis uit Shinra gestapt? En zou Angeal echt zijn SOLDIER-eer weggooien?
The all star cast
Op je avontuur op zoek naar de waarheid kom je meerdere bekende gezichten tegen. De grote Sephiroth is al genoemd, maar vrijwel de gehele cast van Final Fantasy VII passeert de revue. Cloud, Tifa, Aerith, Yuffie, Tseng komen allemaal voorbij. Aangezien dit een prequel is, ben je dus een jongere versie van deze personages. Dit beantwoordt een aantal vragen die je misschien had na het spelen van Final Fantasy VII en als het dat niet doet is het een leuke aanvulling op wat je al wist van de personages. Hoe was Sephiroth voordat hij een van de meest iconische bad guys werd? Voor de fans van de franchise is dit een heerlijke lore en achtergrondinformatie maaltijd!
“Voor de fans van de franchise is dit een heerlijke lore en achtergrondinformatie maaltijd.“
DMW? Niet OK
Waar Final Fantasy VII een turn-based RPG was, is Crisis Core: Final Fantasy VII Reunion een actie-RPG in de richting van de Final Fantasy VII Remake. In de vecht arena kan je vrij rondlopen, aanvallen ontwijken met een dodge knop, en aanvallen met zowel zwaardcombo’s als magie aanvallen. Dit doe je aan de hand van materia. Je rust deze materia uit en kan dan door middel van een toetsencombinatie verschillende magic spells en attacks uitvoeren op de vijanden. Het is een iets minder uitgebreid combat systeem van de Final Fantasy VII Remake. Wat Crisis Core: Final Fantasy VII Reunion toch anders maakt dan de Final Fantasy VII Remake is de DMW mechanic. Dit is in principe een slotmachine die linksboven in je scherm zit en je verschillende buffs kan geven middenin het gevecht. Denk aan infinite MP voor een paar seconde of geen schade krijgen van melee aanvallen. Ook kan je speciale limit aanvallen krijgen zodra je drie keer hetzelfde personage krijgt. Dit klinkt gaaf (en is het ook wel) maar bevat ook een groot probleem. Alles is namelijk RNG. Dit zou in principe niet een probleem zijn, ware het niet dat je ook levelt door middel van dit systeem. Om Zack naar een hoger level te brengen dien je dan drie keer een zeven te krijgen op de DMW. Ook je materia level je door dit systeem. Dit kan toch wel de nodige irritaties opwekken omdat de ene speler dus vrij snel zijn/haar personage en materia kan levelen en de andere speler hier heel lang over moet doen. Ook kun je niet grinden om sterker te worden aangezien het allemaal vastzit aan een geluksfactor.
Man on a mission
Naast het hoofdverhaal bevat Crisis Core: Final Fantasy VII Reunion ook een enorme waslijst aan sidecontent in de vorm van missies. Deze missies zijn redelijk simplistische zijmissies waarin het doel altijd is om een specifieke vijand te verslaan. Met het klaren van deze missies kan je allerlei verschillende beloningen claimen. Deze variëren van items zoals potions tot complete summons voor je DMW. Dit is het punt waar je echt merkt dat Crisis Core: Final Fantasy VII Reunion oorspronkelijk een PSP-game was. De missies zijn kort, fast paced en bedoelt om even snel te spelen zodra je in de trein of bus zit. Als je thuis bent speel je het hoofdverhaal, als je onderweg bent knal je even missies en ontgrendel je meer items voor Zack om in het hoofdverhaal te gebruiken. Er zijn 300 (ja dit lees je goed) missies en waar het tijdens het reizen makkelijk is om een paar missies te voltooien, is het zittend achter je console toch een stuk lastiger om meerdere missies in één speelsessie uit te spelen. Toch is de combat vermakelijk genoeg en zijn de beloningen goed genoeg om je te verleiden om een aantal missies tussen het hoofdavontuur te voltooien. De rest van de 300 (ja je leest het nog steeds goed) missies kan je voltooien totdat Part 2 van de Final Fantasy VII Remake uitkomt. I can’t wait.
Review gespeeld op: PS5
Bestel Crisis Core: Final Fantasy VII – Reunion bij Bol.com
Conclusie
Crisis Core: Final Fantasy VII Reunion
Crisis Core: Final Fantasy VII Reunion is een complete remake die volledig trouw blijft aan het bronmateriaal. De toegevoegde upgrades zijn allemaal verbeteringen die de game moderner laten aanvoelen. Helaas zijn bepaalde gameplayelementen toch meer geschikt voor handheld consoles maar gelukkig is dit voornamelijk sidecontent. Grafisch ziet de game er prachtig uit en zit de game tjokvol content. Crisis Core: Final Fantasy VII Reunion verdient zeker een plek in de collectie van iedere Final Fantasy fan. Een must play!
VOORDELEN
- Zack blijft een geweldig personage
- Prachtige graphics in de stijl van de Final Fantasy VII Remake
- Sterk verhaal die de personages van Final Fantasy VII iets meer uitbreidt
- Een remake die trouw blijft aan het bronmateriaal
NADELEN
- De missies voelen (en zijn) gemaakt voor een handheld systeem
- Belangrijke elementen zoals character en materia level zit vast aan een random slot machine
Reacties