Het is 6 uur in de ochtend en ik sta compleet opgewekt naast mijn bed. Tijd voor een nieuwe dag. Ik loop op mijn gemakje naar buiten en ik zie dat mijn moestuintje volledig in bloei staat. Wortels, sla, tomaten noem maar op. Nadat ik dagen met liefde voor de planten gezorgd hebt zijn ze eindelijk rijp voor de pluk. Nadat ik alles verzameld heb stop ik het in een verzenddoos om het te verkopen. Dit betekent dat ik in de avond een flinke zak geld kan verwachten. Klinkt heerlijk toch?
Helaas is het niet mijn echte leven dat ik zojuist omschreef maar het leven dat mijn digitale avatar beleeft in Harvestella, de nieuwe life sim RPG van Square Enix. Deze digitale avatar mag je zelf creëren en een naam geven maar verwacht hier niet te veel van. De character creator is vrij simpel. Het enige wat je echt kan aanpassen zijn haar en oogkleur. Nadat je een avatar gemaakt hebt zie je deze lopen richting een enorm object in de verte maar zodra je in de buurt komt valt je avatar flauw. Ze wordt gered door Cres, de dokter van Lethe Village. Cres legt je uit dat je flauwviel omdat het Quietus seizoen is begonnen.
Enter Quietus
Het Quietus seizoen staat ook wel bekend als het seizoen van de dood. Dit gevaarlijke seizoen komt altijd terug tussen de overgang van het ene seizoen naar het andere. Tijdens dit seizoen gaan de gewassen kapot en ervaren de mensen veel doom en gloom. Cres en de leider van het dorp geven jou een stuk land met een huis waar jij en een ander nieuw meisje mogen bivakkeren. En dit is waar het avontuur begint. Hier begint de reis om het geheim achter Quietus te ontrafelen.
Voedselcrisis
Deze reis brengt verschillende gameplay elementen naar voren. Het is immers een life sim RPG. Dit wil zeggen dat je een gameplay loop hebt waarin je van dag tot dag leeft. Je kan elke dag invullen hoe jij wilt. Ga je lekker je moestuintje beheren en zo je bankrekening spekken? Of heb je toch meer zin om meteen achter het hoofdverhaal aan te gaan en duik je de Dungeon in? Jij bent de baas. Het enige waar je rekening mee moet houden is je uithoudingsvermogen en de tijd. Elke actie in Harvestella kost namelijk stamina. Is je stamina op? Dan kan je geen actie meer uitvoeren behalve rondlopen. Je kan je stamina bijvullen door iets te eten. Maar heb je wel eten bij je? Hiervoor dien je toch tactisch na te denken, want als je eenmaal in een Dungeon zit kost het veel tijd om terug naar huis te gaan om eten op te halen. Tevens is het enorm frustrerend als je midden in een bossfight zit en je niet kan aanvallen omdat je stamina op is en je geen eten meer bij je hebt. Dus je moet food preppen, maar hoe kom je aan food? Koop je iets uit de winkel of maak je zelf eten in je keuken met groenten die vers uit je moestuintje komen? Keuzes keuzes keuzes.
Ik heb een tuintje in mijn hart
Dit moestuintje is een van je grootste geldwinners. Het principe is vrij simpel. Je maakt een stuk grond rijp om zaadjes te planten en vervolgens geef je de zaadjes water. Elke soort gewas heeft een eigen groeiperiode. De wortels zijn bijvoorbeeld na 1 dag rijp, de tomaten na 5 dagen maar deze kan je meerdere keren plukken. Aan het begin is het meest effectief om groentes te verbouwen die je snel kan plukken, maar zodra je iets meer geld hebt kan je je opties uitbreiden door bijvoorbeeld te vissen of kippen te houden. Het zorgt voor een vermakelijke gameplay loop aangezien het altijd een gevoel van voldoening geeft als je langzaam je rijkdom ziet groeien. Helaas gaat dit op den duur vervelen aangezien je money flow heel schaars is. Soms ben je dagen bezig met alleen maar groente verbouwen en vissen om geld te verzamelen terwijl je het liefst progressie wilt maken in het hoofdverhaal.
“Het zorgt voor een vermakelijke gameplay loop aangezien het altijd een gevoel van voldoening geeft als je langzaam je rijkdom ziet groeien.“
Nu heb ik honger
Nu heb ik het voornamelijk gehad over het life sim-element van de game, maar geloof het of niet Harvestella bevat ook een RPG-element. Eigenlijk klopt de term life sim RPG niet want Harvestella is eerder een RPG met life sim-elementen. Naast het boeren in je moestuintje moet je namelijk Dungeons clearen om progressie te boeken in het verhaal. Dit doe je door middel van redelijk simplistische realtime combat. Je hebt een knop om aanvallen te doen en met een knoppencombinatie kan je een speciale aanval of spreuk doen. De diepgang in de combat zit hem in het job-systeem. Je avatar heeft de keuze tussen verschillende jobs, ieder met een eigen vechtstijl. Bepaalde enemies zijn zwak tegen magie dus dien je in een Mage te veranderen om deze makkelijker te kunnen verslaan. Door met een job te spelen ontgrendel je job points. Hiermee kan je weer nieuwe skills kopen voor de desbetreffende job. Het systeem voelt aan de ene kant vertrouwd en aan de andere kant ook vernieuwend aan. Jammer genoeg ben je alleen afhankelijk van je stamina bar. Dungeons kunnen best lang zijn en aanvallen kosten best veel stamina waardoor je om de haverklap weer even moet eten. En dat is oké, tot je eten op is. Dan mag je weer een aantal dagen farmen en vissen om voldoende voorraad te hebben om vervolgens weer terug te keren naar de Dungeon. In andere life sim-games is dit niet erg omdat het verhaal meestal niet volledig verbonden is aan de Dungeons. In een typische Square Enix RPG is dit een ander verhaal. Als je al tientallen uren moet investeren in het verhaal is het extra zuur als daar een aantal uren aan worden toegevoegd waarin je gedwongen wordt om eten te verzamelen terwijl je het liefste wil vlammen. Het mysterie van de Quietus wacht namelijk op je!
Review gespeeld op: Nintendo Switch
Bestel Harvestella bij Bol.com
Conclusie
Harvestella
Harvestella is een vermakelijke RPG met life sim-elementen. Verwacht geen epische AAA-game, maar een leuke game om de tijd mee door te komen. Harvestella vindt niet opnieuw het wiel uit maar levert wel een leuke ervaring die helaas op momenten verminderd wordt door het vervelende stamina managementsysteem. Toch kan je je hier met gemak doorheen slaan als je een fan bent van Japanse RPG’s want het verhaal is best boeiend. Je grootste vijand is helaas tijd, zowel in de game als in het echte leven.
VOORDELEN
- Leuk simplistisch combat systeem
- De gameplay loop
NADELEN
- Character creator is echt barebones
- Stamina managementsysteem verstoort de combat flow
- Op momenten word je bijna gedwongen om te farmen
- Cash is te schaars
Reacties