Banishers: Ghosts of New Eden is een van de nieuwe games waar ontwikkelaar Don’t Nod dit jaar mee komt. Slechts één week voor de release van deze game verschijnt Jusant (zie preview) die ook door Don’t Nod is ontwikkeld. Banishers: Ghosts of New Eden is een actie-RPG en doet ons op het eerste gezicht denken aan een uitgebreidere A Plague Tale-game.
In Banishers: Ghosts of New Eden speel je als spokenjager Red en de vrouwelijke geest Antea. Jullie gaan op onderzoek uit in het spookachtige stadje New Eden Town. De game draait voornamelijk om het uitzoeken en onderzoeken wat daar precies gebeurd is. Op gamescom zijn we een uur lang met de demo aan de slag geweest bij Focus Entertainment, die de game uitgeeft.
In het verhaal gezogen
Het gebied uit de demo heet The Dark Woods. Dit gebied is gelegen ten westen van New Eden Town. De map ziet er redelijk groot uit en via het menu kunnen we terugzien dat de game acht Chronicles bevat. De eerste twee Chronicles spelen af in New Eden Town en de vier daaropvolgende in The Dark Woods. De eerste vijf Chronicles waren al voltooid. En dit was te merken ook. Want toen we de demo opstartten werden we gelijk in het verhaal gezogen. Zo hadden personages het over allerlei gebeurtenissen die hebben plaatsgevonden. De missie die we speelden heet “The Beast”. Het doel is om iedereen te redden van de Beast. En uiteindelijk om de Beast op te jagen. Helaas waren de zestig minuten speeltijd net iets te kort om de Beast himself tegen te komen.
Gesprekken voeren
Aan het begin moesten we het personage Thickskin zoeken. Zij bevindt zich in een hut en je begint vragen aan haar te stellen. Tijdens dialogen kun je uit meerdere vragen en antwoorden kiezen zoals we dat van de meeste RPG’s gewend zijn. Buiten spreek je met Kate en al snel krijg je haar rifle. In de open wereld kun je met alle personages een gesprek voeren. Dit is handig om meer info te krijgen over wat er gebeurd is.
A Plague Tale
Banishers: Ghosts of New Eden doet ons op het eerste gezicht denken aan de A Plague Tale-games. Niet alleen de middeleeuwse-setting, maar ook de HUD van de game lijkt op A Plague Tale. Zoals bij het plukken van planten, de manier waarop de navigatie bovenin wordt weergegeven, het moeten schieten op een object zodat bijvoorbeeld een brug opent en de fakkels die je kunt aansteken. Het enige dat ontbreekt zijn de ratten.
“Toen we de demo opstartten werden we gelijk in het verhaal gezogen.“
Upgrades en skills
Ten opzichte van A Plague Tale is Banishers: Ghosts of New Eden qua inventory en upgrades uitgebreider. Zo kun je je outfit en wapens aanpassen en upgrades uitvoeren voor alle onderdelen in je inventory. Om upgrades uit te voeren heb je resources nodig die je in de wereld vindt. Voor Red kun je zijn outfit, Saber en Firebane, Rifle en een Decoction upgraden. Voor Antea zijn een Amulet, Wristband, Brooch en Bane Ring te upgraden. Zowel Red als Antea delen dezelfde Evolution tree. Voor Antea kan je haar Presences upgraden met Essences en voor Red kun je zijn Talents upgraden met skill points.
Gameplay verschil tussen de twee
De gameplay ziet er erg tof uit. In verschillende gebieden van de demo stonden lijken uit de grond op die we als spokenjager Red moesten verslaan. Een sterkere soort vijand zijn de Specters. Deze kunnen een lijk bezitten en daardoor sterker worden. Specters dien je op tijd aan te vallen om te voorkomen dat ze een lijk gaan bezitten. Dit doe je door ze met je zwaard neer te hakken via de RB-knop van de Xbox-controller. De RT-knop gebruik je voor een sterke aanval. En het ontwijken en blokkeren van aanvallen doe je met LB. Maar je kunt ook de B-knop gebruiken om achteruit te springen of weg te rollen.
Antea beschikt daarentegen over andere krachten en mogelijkheden. Zij ziet blauwe tekens die Red niet ziet. Deze tekens geven tijdens de missie aan waar je naartoe moet. Met de LB-knop maakt Anthea een grote sprong om uiteindelijk uit de mijn te ontsnappen en vervolgens switch je weer naar Red. Met de Y-knop kun je op elk moment tussen de twee personages switchen. Anthea kan ook tegen vijanden vechten. Net als Red slaat zij met de RB-knop vijanden neer en gebruikt ze met RT een sterke aanval.
Schoonheidsfoutjes
Tijdens het spelen van de Banishers: Ghosts of New Eden demo zijn we tweemaal foutjes tegengekomen. De demo kent een glitch dat een NPC een ophaalbrug niet omlaag haalt, waardoor we niet naar het volgende gebied konden. Pas na een paar minuten opende de NPC de brug. Verder vonden we een bug dat je door een houten schuur heen loopt in plaats van dat Red eronderdoor kruipt. Dit zijn slechts twee schoonheidsfoutjes en te verwachten is dat Don’t Nod dit in de komende drie maanden oplost voordat Banishers: Ghosts of New Eden uitkomt.
Voorlopige conclusie
Banishers: Ghosts of New Eden weet bij mij een goede indruk achter te laten. In een uur tijd heb ik best veel van de wereld en gameplay kunnen zien. Don’t Nod staat vooral bekend om de verhaal gedreven gameplay. Het verhaal en de middeleeuwse setting van Banishers: Ghosts of New Eden spreekt mij ontzettend aan en doet mij denken aan A Plague Tale. Ik ben zeker benieuwd hoe deze game het op launch gaat doen.
Banishers: Ghosts of New Eden verschijnt op 7 november voor Xbox Series, PS5 en PC.
Reacties