Dustborn is een third-person actie-avonturengame waarin je met vijf personages op roadtrip gaat. Het is een verhaal gedreven game dat zich in een alternatieve toekomst afspeelt. Decenniums geleden vond de gebeurtenis ‘the Broadcast’ plaats. Deze gebeurtenis heeft mensen gedood, maar sommige mensen die het overleefd hebben, beschikken over speciale krachten. Het is aan jullie de taak om een gestolen vracht van de westkust naar de oostkust van Noord-Amerika te vervoeren.
Dustborn wordt ontwikkeld door het Noorse Red Thread Games bekend van Dreamfall Chapters en Draugen. De game wordt uitgegeven onder het indie-label Spotlight van Quantic Dream. Op gamescom hebben we een half uur durende presentatie bijgewoond waarin de ontwikkelaars nieuwe gameplay toonden. Ook kregen we meer uitleg over het verhaal, de personages en wat de game zo uniek maakt.
Introductie van personages
De presentatie begint met gameplay. De personages worden geïntroduceerd terwijl ze in de auto zitten. Je speelt als Pax, een chick met een gele muts op. De andere personages zijn Theo, Sai en Noam en een klein vliegend robotje. Jullie zijn Anomals. Dit is hoe de mensen die over speciale krachten bezitten worden genoemd. De scene speelt zich af net nadat de groep de vracht heeft gestolen. De groep bevindt zich aan de westkust van Amerika. Zo’n 200 kilometer ten noorden van Californië. Het doel is om de vracht af te leveren in Nova Scotia.
Stemkracht
Pax is de leider van de groep en bepaalt wat de groep moet doen. Haar speciale kracht is haar stem. En dit is aan het begin in de autoscène te merken. Dustborn bevat een dialoogsysteem. Elk personage heeft zijn eigen emoties. Als een personage iets verkeerds zegt kan dat de mood flink verpesten. Je moet dus kiezen welke uitspraak je doet. Wanneer je denkt een conflict niet te kunnen oplossen kun je haar stem inzetten met de rechtertrigger. Ze schreeuwt vervolgens zodat iedereen weer stil is. Het is lastig te omschrijven, maar je kunt het vergelijken met een Jedi die met het effect van The Force iemand kan beïnvloeden om iets uit te voeren. Ik ben benieuwd hoe vaak ik de stem ga gebruiken in de volledige game en in hoeverre dit noodzakelijk is om verder te komen.
Onder de bus
Na de autoscène met dialogen krijgen we de volgende scene te zien. Deze speelt zich af in een safehouse. Safe houses worden Libraries genoemd. De auto wordt binnen geparkeerd en de groep loopt naar een grote bus toe. Dit is de bus waarmee ze de roadtrip naar de oostkust gaan voortzetten. Een personage genaamd Luna zit onder de bus vast. Een robot tilt de bus omhoog, maar ze blijft nog steeds vastzitten. Gezien jij de leider van de groep bent moet je op zoek gaan naar een oplossing. Naast de dialogen draait de game om het verkennen van omgevingen en oplossingen uitpuzzelen.
Guitar Hero baby
De groep vertrekt uiteindelijk met de bus en passeren de grens naar een andere staat. Omdat jullie Anomals zijn proberen jullie onopvallend te reizen. De nieuwe Amerikaanse overheid zit namelijk niet op mensen met speciale krachten te wachten. De groep heeft een dekmantel bedacht voor deze reis. Zo zijn jullie een tourende band genaamd Dustborn (dat verklaart de titel). De beveiliging vindt het verhaal te zwak en de groep moet dit bewijzen. Ineens begin je in Guitar Hero stijl indie-rock muziek te spelen en dien je op tijd op de knoppen van de controller te drukken.
Comic book-stijl
De vierde scene die we te zien krijgen speelt zich in de bus af. De bus is erg groot en bevat veel ramen met uitzicht over de weg en het landschap. In de bus kun je met de andere groepsleden praten om meer over hun te leren. Het grootste gedeelte van het verhaal speelt zich on the road af. Ondanks dat Dustborn een verhaal gedreven game is, hebben je keuzes geen invloed op het verhaal. De ontwikkelaar zegt een vrij toegankelijke game te willen maken bedoeld voor alle spelers. Dustborn draait om de relaties tussen de groepsleden en de andere personages die ze tijdens de reis ontmoeten. De game heeft een comic book-stijl en de ontwikkelaar vertelt dat alles in de game op comics geïnspireerd is. Zo bevat Dustborn een interactieve comic book waarin je kunt zien welke keuzes en bepaalde keuzes jij en andere spelers hebben gemaakt.
“Ineens begin je in Guitar Hero stijl indie-rock muziek te spelen”
Actievolle combat
De comic book-stijl is ook terug te zien in de combat. Aan het eind van de presentatie krijgen we een gevecht te zien waarin je tegen politierobots vecht. Dit ziet er actievol uit. Met je krachten kun je wapens zoals een knuppel naar je toetrekken. Als je daarmee een van de politierobots slaat vliegen teksten in comic book-stijl in de omgeving voorbij. Door tijdens gevechten Pax’ krachten met de rechtertrigger in te zetten bevriezen de politierobots. Ze kan zelfs de tijd vertragen en vijanden in combo’s verslaan. Met een van de actieknoppen kan ze een krachtige aanval uitvoeren. Bij de laatste aanval zie je de vijand in slow-motion wegvliegen. Het allerlaatste dat we te zien krijgen is een vliegtuig waar iemand een sniper op de groep richt. Het vliegtuig is te ver weg, maar kan vernietigd worden door een van de actieknoppen te gebruiken en de sticks van de controller te draaien. Hiermee kwam de presentatie ten einde.
Voorlopige conclusie
Dustborn kan het beste omschreven worden als Borderlands meets Telltale Games. De comic book-stijl ziet er tof uit en het verhaal draait om de relaties tussen de personages. Ondanks dat het een lineaire road trip is gaat Dustborn genoeg variatie in gameplay bieden. Het verkennen van omgevingen, oplossingen uitpuzzelen, het ontmoeten van (humoristische) personages, de Guitar Hero-stijl muziekscene(s), en de actievolle combat is wat we hebben gezien in de presentatie. Ik kijk dan ook zeker uit naar begin volgend jaar als de volledige game uitkomt. Dustborn gaat 12 tot 15 uur aan gameplay bevatten dus je hebt een lange reis voor de boeg!
Dustborn moet begin 2024 uitkomen voor Xbox Series, PS5 en PC.
Reacties