Nog een paar maandjes geduld en Tekken 8 verschijnt wereldwijd ten tonele. Er zijn nog genoeg strijders die zich weten te vermaken met zijn voorganger, Tekken 7, maar dit proevertje kunnen we natuurlijk niet aan ons voorbij laten gaan. Mijn ijzeren vuisten zijn roestig maar tijdens de closed bèta van 20 tot 23 oktober heb ik online toch nog wat rake klappen kunnen uitdelen.
Na de fenomenale launch van Street Fighter 6 is toch maar weer duidelijk dat er een markt is voor vechtspellen. De laatste jaren is er veel te doen om toegankelijkheid wat dit genre betreft. Meer en meer worden vechtspellen gestroomlijnd om een breder publiek te omvatten. Daar kun je iets van vinden, maar feit is wel dat er steeds meer ogen op het genre gericht staan. Ook Tekken 8 is makkelijker op te pakken dan zijn voorgangers als je nieuw bent in het genre vechtgames.
Ijzervreter
Tekken is voor mij geen onbekend begrip. Ik had de serie al in mijn klauwen op de eerste PlayStation toen ik nog een kleine masher was. Online kan ik mij prima verdedigen al heb ik geen waanideeën dat ik ooit mee zal doen aan de World Tour of EVO.
Dat komt goed uit, want de gesloten bèta van Tekken 8 verschafte, op de Ghost Battle na, enkel toegang tot online matches tegen andere spelers. Los van een tutorial mode was er geen optie om even tegen de CPU te spelen en die oxidatie van je ijzeren knuisten te slaan. Prima voor mij, maar ik hoop dat mijn collega gaming journalisten online het daar niet al te zwaar mee hebben gehad. Geen fluwelen bokshandschoenen en direct in de hitte van de strijd. Met rank en al.
Ghost Battle is wel een manier om tegen een CPU te spelen. Soort van. In een Ghost Battle vecht je namelijk tegen AI gebaseerd op de vechtstijl van andere spelers. De AI houdt bij hoe jij speelt en zal dit online nabootsen. Je kunt in de Fight Lounge een Ghost Battle starten tegen anderen zonder dat zij eraan te pas komen.
Verse vuisten
Tijdens de gesloten bèta zijn er al aardig wat personages speelbaar. In totaal waren er al 19 personages te selecteren waaronder in het bijzonder nieuwkomer Azucena. Uiteindelijk moeten dit er 32 worden bij launch. Raven werd in deel 7 afgewisseld door zijn vrouwelijke tegendeel maar is weer terug van weggeweest met nieuwe kunstjes.
Niet onbelangrijk zijn alle exotische locaties waarin je zweet en bloed vergiet. Tekken heeft altijd een veelzijdige hoeveelheid levels om in te vechten. Dat is in Tekken 8 ook niet anders. Visueel zitten er ook weer een aantal uitstekende slagvelden in zoals een alpaca boerderij. Hopelijk komen er nog wat locaties bij in het uiteindelijke spel.
Warme winter
Je kunt deze winter besparen op stookkosten want Tekken 8 heeft een nieuw vechtsysteem waarin Heat een vitale rol speelt. Tijdens elke ronde kun je deze functie eenmaal gebruiken. Door Heat te activeren volgt er een kleine animatie waarin je personage heel even wat inkomende aanvallen kan weerstaan en een klap uitdeelt. Super armor noemen we dat. Los van of deze raakt of geblokkeerd wordt loopt vervolgens je Heat-balk leeg. Tijdens de activatie van Heat ben je tijdelijk wat sterker, kun je nieuwe combo’s doen en kun je alle overgebleven Heat met één druk op de knop spenderen aan een krachtige autocombo.
Ook Rage keert terug. Wanneer je bijna neer bent krijg je een opwelling van kracht en kun je meer schade aanrichten met je klappen. Daarbij krijg je ook toegang tot een super move net zoals in Tekken 7. Als deze aanval raakt speelt er een flashy animatie waar je liever voor niet aan de ontvangende kant zit. Daar worden veel rondes mee gestolen.
Met het oog op toegankelijkheid is het ook mogelijk dit spel met simpele controls te spelen. Street Fighter 6 en menig vechtspel gingen deze trend al voor waardoor het voor nieuwkomers makkelijker dan ooit is om in te stappen. Helaas komt het spel niet met de mentaliteit om met online vernedering om te gaan dus nieuwkomers zullen alsnog braaf moeten oefenen en veel stof moeten happen. Je kunt vrij tussen normale en simpele controls wisselen tijdens een match.
Anders dan gewend
Het vechten zelf speelt net zo soepel als zijn voorganger waarbij ik wel merk dat er meer ruimte is gemaakt voor wat stijl. Sommige personages hebben de afgelopen jaren nieuwe trucjes geleerd en laten deze graag zien. Helaas was er geen tijd om elk personage uitbundig te testen, maar ik heb al wat verschillen gemerkt. De kans is aanwezig dat je main net even iets anders in elkaar steekt dan je gewend bent. Dat is geen verrassing voor de doorgewinterde fan van vechtspellen.
De introductie van Heat gepaard met Rage brengt toch conflicterende gevoelens met zich mee. Dat Tekken 8 lekker speelt is duidelijk, maar de toegang tot beide mechanics neemt wel snel overhand in de strijd. Een doorsnee ronde duurt in Tekken niet zo lang en Rage was als comeback mechanic daardoor altijd al een riskante factor als je de tegenstander niet wist af te maken. Nu heb je ten alle tijden met beiden te maken. Heat kan, net als Rage, een ronde stelen waar je aan het winnen was. Door de hoeveelheid prioriteit kun je met Heat inkomende druk wegnemen. Net als de notoire Rage Art kun je midden in je aanval gepakt worden door een activatie. Tja, vaardigheidsprobleempje zullen we maar zeggen.
“Mijn ijzeren vuisten zijn roestig maar tijdens de closed beta van 20 tot 23 oktober heb ik online toch nog wat rake klappen kunnen uitdelen.”
Lekker loungen
Nieuw in Tekken 8 is de Fight Lounge. Inmiddels is het een standaard begrip voor vechtspellen, maar ook Tekken heeft nu een eigen online kamer waar je met andere spelers van alles kunt doen. Naast zoute berichten lezen in de chat is het vooral een verzamelplaats voor spelers van elk niveau. Je kunt het tegen elkaar opnemen bij de arcadekasten of zelf naar het strand gaan voor een potje Tekken Ball.
Tekken Ball is een terugkerende modi die het vechten combineert met het over en weer slaan van een bal. Dat volleybal en vechtspellen goed samen gaan heeft Dead or Alive al bewezen maar Tekken Ball is een leuke afwisseling voor het gebruikelijke klapfestijn. Beetje jammer alleen dat niemand in de bèta hier echt mee bezig was en ik er geen tegenstanders voor kon vinden.
Door Tekken 8 te spelen verdien je gaandeweg steeds meer in-game geld, Fight Money. Net als in eerdere delen kun je het geld gebruiken om kledingstukken te kopen voor de verschillende personages maar ook voor je avatar. Een snelle blik op het aanbod doet mij wel hopen dat hier nog een flinke lading bij komt en dit niet achter een season of battle pass gestopt wordt. Als Street Fighter 6 en de huidige staat van de industrie enige indicatie is lijkt dat wel te gaan gebeuren. Dat zou jammer zijn.
Verre vechtersbazen
Met vechtspellen ga je in Europa, en vooral Nederland, al snel de grens over als je een potje wilt matten. Doorgaans is dat prima te doen los van het Franse volk dat opvallend genoeg altijd wegrent zodra we online gepaard worden. Aan mijn connectie zal het niet liggen, want ik ben een voorstander van bekabeld internet in mijn apparaten. Dat kun je in Tekken 8 ook gelukkig zien. Wanneer je iemand anders aan de lijn krijgt kun je zien of het een Wi-Fi Warrior is of bekabeld internet gebruikt.
Mijn ervaring online is over het algemeen positief al moet ik wel vaststellen dat er toch regelmatig sprake was van lag. Dat is wel vreemd gezien ik enkel op ging tegen spelers met een volle verbinding. Tekken 7 had bij launch problemen met de verbinding dus hopelijk is dat bij Tekken 8 anders.
Voorlopige conclusie
Hoewel we over een kleine drie maanden al met Tekken 8 aan de slag kunnen heeft Bandai Namco nog niet alles in detail laten zien. Trailers tonen dat er sowieso nog wat personages aan zitten te komen en dus ook modi. Hoe bijvoorbeeld de singleplayer mode eruit gaat zien is nog niet duidelijk. Street Fighter 6 heeft eerder dit jaar bewezen dat er genoeg publiek voor is. Persoonlijk hoop ik op meer dan we in Tekken 7 kregen. De echte kluif blijft natuurlijk de gameplay en online integratie. Hoe dat zich gaat ontwikkelen is vooraf lastig in te schatten bij vechtgames.
Tekken zal altijd een vaste kern houden. De komst van Heat kan zomaar flinke discussie op doen laten waaien en mogelijk een langdurig bestaan in de weg zitten. Er is al een nerf overheen gegaan. Als je hiermee kunt leven dan lijkt Tekken 8 garant te staan voor jarenlang plezier.
Tekken 8 komt 26 januari 2024 uit voor Xbox Series, PS5 en PC.
Reacties